Norsk lov får internasjonal oppmerksomhet

Loven om merking av retusjert reklame har blitt omtalt i flere internasjonale medier.
2. juni vedtok Stortinget en endring i markedsføringsloven som pålegger annonsører å merke bilder av mennesker der en kropps fasong, størrelse eller hud har blitt endret ved retusjering eller annen manipulering. Dette gjelder annonsørene selv, de som utformer annonsene samt påvirkere og andre som mottar betaling for å reklamere for et produkt eller en tjeneste.

Dette har blitt omtalt internasjonalt både på BBC, The Independent, Vice og Buzzfeed, hvorpå Dpreview omtalte det på sine sider.

Loven er laget for å hindre kroppspress fra et urealistisk skjønnhetsideal, slik vi ser det i dag. Svært mange av modellene vi ser i reklamer finnes ikke. De avbildes med en kropp som ingen mennesker har, og det blir naturligvis vanskelig hvis det er idealet unge mennesker streber etter.

Internasjonal oppmerksomhet om denne loven kan bidra til at andre land følger etter.

Diskusjonen om hva som er retusjering og hva som er vanlig etterbehandling av bilder er allerede i gang, og det vil garantert komme mange grensetilfeller her, men uansett vil loven sende et signal som nok vil stoppe de klare overtrampene og bedre situasjonen noe.
 -

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Trond E. H.
En morsom tanke - Hva med en lov som forbyr å sminke meninger inn i valgflesk format?
Ja, vi vet at sannheten er det første offeret i enhver sak. Men som sagt, en morsom tanke ;)
30.8
Pål M. S.
En fornuftig lov, og så får vi håpe noen av disse virkelighetsfjerne kroppene og ansiktene forsvinner.
Sjøl har jeg alltid gått i motsatt retning, der jeg heller fremhever det særegne, ærlige og ekte.
14.7
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu