Folk kjøper stadig bedre kameraer

Salget av fotoapparater fortsetter å øke kraftig. Etter 1. kvartal i år opplyser Fotorådet at salget er økt med 24 % i forhold til i fjor. Salget av digitale kameraer har økt med formidable 70 % og filmbaserte speilreflekskameraer med 44 %.
- Den gode trenden fra fjoråret fortsetter i år, opplyser informasjonssjef Knut Førsund i Fotorådet.
- Det vi spesielt legger merke til er at salget av mer avanserte kameraer øker kraftig. Svært mange brukere stiller stadig høyere krav til bildene sine, og de kjøper kameraer med flere muligheter og høyere kvalitet. Dette merker vi for eksempel på salget av filmbaserte speilreflekskameraer.
Salget av film holder seg fortsatt på nivå med i fjor.

I første kvartal økte salget fra 1300 til 3300 kameraer, til tross for at det selges mer og mer av digitale speilreflekser. Denne typen kameraer er blitt både bedre og rimeligere med årene. Flere butikker merker også en bra interesse for de litt mer spesielle 35 mm kameraene, hvor design og ekstra god optikk er gode salgspoenger. Ekstra objektiver til speilreflekskameraene er også i skuddet - her viser Fotorådets statistikk en økning på solide 25 %.

Til tross for at prisene synker, og at det kommer et økende tilbud av rimelige digitalkameraer, bruker folk mer penger på kameraer enn noen gang før. I årets første kvartal ble det i Norge brukt ca. 25 % mer på kameraer enn i 2001 - en økning fra ca. 160 til 192 millioner kroner.
- Mens andre bransjer har sett nedgang gjennom lengre tid, har de som selger kameraer opplevd at forbrukerne legger igjen stadig flere penger. Riktig nok er fortjenesten kraftig redusert, men det kan oppveies gjennom salg av minnekort, skrivere, blekk, papir, skannere og annet tilbehør.

Det er først og fremst kvinnene som sørger for å dokumentere familielivet. - Jeg tipper at 70 - 80 % av familiebildene nå tas av kvinner. Kanskje er andelen enda høyere. Og tiden er for lengst forbi da kvinnene nøyde seg med enklere kameraer. Både filmbaserte og digitale speilreflekskameraer finner stadig flere kvinnelige brukere. Kvinnene setter større krav til design og brukervennlighet. - De er også flinkere enn mennene til å bestille bilder fra fotolaboratoriene over Internett, og takk for det, avslutter Førsund.
 -

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu