Arne Helleberg

Arne Grimstad Helleberg fra Sandnes malte med lys. I januar 2013 gikk han bort. Vi minnes Helleberg med dette brukerportrettet som første gang ble publisert i juni 2008.
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?

- Jeg er en enkel sjel fra Sandnes som er "fotomán". I 8. klasse (1981) valgte jeg foto som valgfag. Her var det mørkerom, fremkalling, analog fotografering og ikke minst kjemilukta. Dette åpnet en ny verden for meg. I ungdommen fikk jeg også et Nettar Zeiss Ikon med belg av min far. Deretter ble det mer avanserte analoge kamera. Etter dette har jeg alltid fotografert, men det er i de siste 3 årene jeg føler at jeg har funnet meg selv, hva jeg vil og hvor jeg vil hen.

- Etter en workshop i Venezia i 2007 hos Morten Krogvold fikk jeg en god porsjon åndelig føde og sterk negativ bildekritikk fra Morten. Dette gjorde at min eksisterende vei innen fotografering ble snudd på hode. Jeg fotograferte mye landskapsbilder som var etterredigert i Photoshop. Etter kurset hos Krogvold og flere kurs hos Emil Schildt ved Vrå Højskole i Danmark har jeg endelig funnet "min" retning.

Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?

- Å beskrive meg selv som fotograf er vanskelig, men i korte trekk jobber jeg meget med planlegging og forberedelse av et bilde. Jeg er nøyaktig og ikke minst skal det ferdige bildet fortelle oss noe. De fleste modellene jeg har hatt med meg på fotografering forteller at jeg jobber helt annerledes enn andre fotografer. De sier jeg legger mer arbeid i kommunikasjon mellom modell og fotograf.

- Modellen jeg tok de siste utlagte bilder av her på foto.no "Mona Lisa" sa noen hyggelige ord: "Dette var gøy, du er dyktig, dette må vi gjøre igjen." Slike ord styrker jo selvtilliten og driver meg videre i den retningen jeg nå holder meg i.


Kan du fortelle litt mer om hvordan workshopene med Krogvold og Schildt har hjulpet deg videre som fotograf?

- Workshopene med Krogvold og Schildt har gjort mye for meg som både person og fotograf. Kombinasjonen og inspirasjonen fra disse to dyktige fotografene og mentorene har gjort at min kreativitet og fotoretning har snudd fra ordinære dokumentasjonsbilder til det litt mer kunstneriske. Hos Krogvold får du ta del i hvordan både eldre kunstnere og moderne fotografer jobber med lys og skygge. Krogvold formidler faglig tyngde med energi som forandrer synet på hva et godt fotografi er.

- Emil Schildt har workshop på en helt annen måte, han legger mye vekt på det tekniske, herunder analog fotografering, mørkeromsarbeid, eldre kameratyper og dens spesielle effekter og gamle fremkallings- og fototeknikker. Schildt fremhever og får formidlet det kunstneriske fra fotografering, mørkeromsarbeid til endelig fremkalling.

- Jeg ser nå viktigheten med å ha erfaring og få ta del i de eldre fototeknikker: Alle kan ta et bilde, men ikke alle kan fotografere.

Hvor mye tid bruker du på å fotografere?

- Jeg bruker en god del tid på fotografering. Jeg er opptatt av lyset, skyggene og ikke minst å formidle uttrykket hos dem jeg fotograferer. Budskapet mitt er å få den som ser på mitt bilde til og stoppe opp ved akkurat mitt bilde. I dag fotograferer jo nesten alle digitalt, mange er meget dyktige. Selv veksler jeg mellom analog og digital, dette for å ikke glemme hva fotografering egentlig er.

- Når jeg fotograferer planlegger jeg settingen, enten i form av tegninger eller jeg komponerer bildet i mitt hode, før jeg setter i gang. Deretter er det bare å vente på det rette lyset og ikke minst å få det riktige uttrykket hos modellen.

- For å holde husfreden, har jeg satt av 2 dager i uken til fotografering. Etterbehandlingen og fremkalling av bildene foregår for det meste når natten har senket seg hos de andre familiemedlemmene. Da fremkalles S/H filmer i kjelleren og digitale bilder blir redigert.

Har du noen fotografer som du liker spesielt godt?

- Det er mange dyktige fotografer som inspirerer meg, både i Norge og utenlands. Men, for å nevne en må det være fotografen George Hurrell. Jeg har ikke sansen for dagens glamourbilder, men George Hurrell som definerte ordet glamour og dens bildeform var en mester i lyssetting. Teknikkene hans blir ofte beskrevet som "Painting with light."

Har du noen spennende fotoprosjekter du planlegger å jobbe med i fremtiden?

- Per dags dato jobber jeg med mitt fotoprosjekt "Painting with light/male med lys" Det er nå gått 1 år siden jeg begynte med denne teknikken. Her har jeg fått feilet mang en gang, men jeg har lært at forberedelser og tålmodighet alltid gir gode resultater. Denne teknikken kommer jeg til å forsette og jobbe med til jeg innehar 10 bilder jeg er fornøyd med. Til nå har jeg 3 bilder. Går det i samme tempo som det forrige året, er jeg ikke ferdig før 2010. Da skal jeg ha utstilling.

Kan du forklare litt om teknikken du bruker: "Male med lys?"

- Teknikken "male med lys" kan være så mangt, fra enkle diodepærer og lommelykt til maling med lampe, slik jeg gjør.

- Kort fortalt blir det fotografert i stummende mørke og lukkertiden er opp mot 2 minutter. Jeg beveger "lampen" min rundt modellen og gir lys på de områdene jeg mener passer.
Det sier det seg selv at modellen må sitte meget stille. En liten bevegelse fra modellen, gjør at bildet blir ødelagt, og vi må begynne på nytt igjen.

- Her er det påbudt med godt tid og en god porsjon tålmodighet. Det er mang en modell som har kommentert at: "Dette klarer jeg ikke, dette er ikke noe for meg." Men tålmodighet gir som oftest et godt resultat.

Kan du fortelle litt om arbeidsflyten din ?

- Arbeidsflyten min er jevn og som jeg og nevnte tidligere har jeg 2 dager per uke som er satt av til fotografering og redigering.

- Den digitale hverdagen kan roses og rises. Alt blir lettere med digitalt, men man har lett for å glemme ut eldre teknikker når man venner seg til det digitale. En kombinasjon mener jeg er det beste. Da kan man flette inn f.eks. fremkalling av film, skanning av negativ, redigering i Photoshop. Eller skrive ut et digitalt foto, for deretter å fremkalle dette i mørkerom. Bilder gjør seg best på papir. Da jobber du med en fot i hver leir.

Hvilke tips vil du gi til nybegynnere som ønsker å bli dyktige amatørfotografer?

- Mine tips vil være: Kjenn ditt kamera!! Bytt mellom analog/digital kamera, dette gjør at du ikke glemmer hva fotografering egentlig er og overlater alt til "auto".

- Stol på deg selv og imøtekom konstruktiv kritikk. Ikke vær en død fisk som driver med strømmen, det er det nok av innen fotografering. Vær levende, svøm mot strømmen og skap din egen stil.

Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?

- Den selvvalgte portofolien jeg har valgt beskriver noe av det jeg legger vekt på innen fotografering. En del utradisjonelle bilder og noen i sort/hvitt. Bildene representerer mitt arbeid og min uttrykksform som amatørfotograf.

Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?

- Definitivt ja. Her er det mange dyktige fotografer som innehar en bred kompetanse på hvert sitt felt. Mange gode råd får man, bare man spør. Så siler jeg ut det jeg føler jeg trenger. Jeg har funnet "mine" forbilder her på foto.no som gir meg faglig inspirasjon til mitt videre arbeid.

Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?

- Alle kan bli bedre og jeg har fulgt med på en del debatter på foto.no. Meningene om foto.no sin oppbygging og fremtid er like mange som det er brukere. For at dette nettstedet skal bli bedre innen fotografi, er det oss brukere som må skifte kurs. Det er "vi" som er foto.no. Bildekritikkene må bli mer kritiske på det tekniske og visuelle, men det er kanskje litt vanskelig. Å formidle noe i en tekst er ikke det samme som verbal. Vi er mange brukere med mange meninger og forskjellige måter å skrive kritikk på og oppfatte kritikken som den var ment.
Inndelingen og oppbyggingen av nettstedet foto.no ligger til rette for oss alle, det er bare vi som må bruke nettstedet riktig.
Arne Helleberg - Mona Lisa
Mona Lisa
Arne Helleberg
Arne Helleberg - Beretta Girl
Beretta Girl
Arne Helleberg
Arne Helleberg - Ballerina
Ballerina
Arne Helleberg
Arne Helleberg - Par
Par
Arne Helleberg

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu