Tove Heggø

Vi stifter nærmere bekjentskap med læreren og amatørfotografen Tove Heggø som har vært medlem av foto.no siden april 2007.
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?

- Jeg har alltid brukt blikket aktivt og har gjennom hele livet drevet med kreative sysler. Som ung fotograferte jeg med Nikkormat og brukte da det jeg hadde i nærheten som inspirasjon. En leselampe ble for eksempel til ”fullmåne” som leirfigurene mine kunne være silhuetter mot. Jeg sendte inn bilder til bladet Fotografi og fikk noen diplomer, det var inspirerende den gangen.

- Men så kom jeg i skade for å bytte Nikkormaten mot et leksikon, noe jeg har angret på siden. I en lang periode med kompaktkamera ble bildene veldig kjedelige. Det ble ikke sving på sakene igjen, før jeg fikk digitalt speilrefleks, først Nikon D80 og siden Nikon D300. Nå har jeg alltid kamera med meg, for en vet aldri når motiver dukker opp.

- Noen formell bakgrunn som fotograf har jeg ikke, men jeg har eksperimentert, prøvet og feilet.

Er det noen grep du har gjort for å utvikle deg som fotograf, for eksempel litteratur og workshops?

- Jeg har ikke deltatt på workshops, men det skal jeg nok med tiden. Av natur er jeg nysgjerrig og vil gjerne lære mer innen felt som interesserer meg.

- Den beste måten å lære på for meg, er gjennom praktisk arbeid. Jeg har fått en del fotoblader i hendene opp igjennom tidene. Der ser jeg på bildene, som saktens kan være inspirerende - men så stopper det som regel. Å studere bilder liker jeg, enten det er foto eller andre uttrykk.

Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?

- Som fotograf vil jeg beskrive meg som kreativ, utforskende, lærevillig og en som liker utfordringer og ser muligheter. Humor er viktig, jeg har lett for å se ting fra et komisk perspektiv.

- Fotografiene mine er oftest halvabstrakte havbilder, hvor jeg prøver å gjengi en verden på og under havflaten - eller konstruerte bilder, som i eventyrserien min fra havet. Jeg bruker mye lærdom og inspirasjon fra den prosessen jeg har vært gjennom som maler. Jeg regner meg som en skapende person som både får og gir inspirasjon og anerkjennelse til andre.

Kan du fortelle litt mer om hvordan din bakgrunn som maler påvirker deg som fotograf?

- Jeg har alltid "sett bilder" i naturen - tenkt i bilder. Først tegnet jeg for å gjengi inntrykk, så ble det maling og foto - innimellom leire og annet. Det er morsomt å trene på å se komposisjon, tenke seg bilder ut fra det en har rundt seg til daglig. Fra maling er jeg trent i å tenke oppbygging, balanse, lys og fargebruk - eller i mitt tilfelle - både tenke og føle det. Jeg snur og vender på malerier og studerer dem fra alle kanter for å se om de holder mål.
Dette har gitt meg en del gratis erfaring som jeg kan bruke som fotograf.

På mange av bildene dine beveger du deg inn i det abstrakte og drømmende. Kan du fortelle litt mer om dette ”uttrykket”?

- Jeg liker å tenke på verden slik vi oppfatter den med våre sanseinntrykk som et slør. Hva vil vi få se om vi letter på dette sløret? Når det gjelder havbildene, tenker jeg at havet gjemmer på hemmeligheter og skatter, det rommer et helt univers. Det halvabstrakte uttrykket kler formidlingen av dette vi aner konturene av, som vi fornemmer - havets "sjel" på godt og vondt - om det går an å si det slik.. "Sjel" er en ting, drømmer og eventyr noe annet...mye kan være bak det jeg kaller slør.

Hva inspirerer deg som fotograf?

- Alt kan inspirere på en eller annen måte; livet, naturen, havet, det ukjente, musikk, kunst, historie, bøker, mennesker, og ikke minst det som måtte være rett foran nesen i øyeblikket! Det å skape er i seg selv en inspirasjon. Det er spennende å søke noe bak det vi ser. Det noen vil kalle mystikk – der fantasien kan blomstre og fantasi og sannhet kan bo side om side.

Hvilke ambisjoner har du som fotograf?

- Den store ambisjonen er å finne litt nye veier innen foto, være litt "kjerringa mot strømmen". Kanskje kan eventyrene eller havbildene bli bok, hvem vet? Jeg liker utfordringer og det å ha noe å strekke meg etter - jeg vil gjerne utvide repertoaret. Jeg har lenge ønsket å stille ut arbeider, gjerne foto og maleri sammen.

Og nå har du jo fått utstillingsdrømmen i oppfyllelse. Kan du fortelle litt mer om utstillingen?

- Jeg ble oppringt av en som hadde i oppdrag å finne utstillere til Pygmalion. Han var selv en ivrig fotograf og fant fram til meg gjennom foto.no. Det er moro å bli spurt, og med min manglende evne til markedsføring var det ekstra gledelig.

- Siden lokalet er lite, og jeg gjerne ville vise litt mangfold, er det ikke noe tema på utstillingen. Det måtte i så fall være forsøket på å lette litt på sløret vi ser verden gjennom, der er nok "den røde tråden"..

Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?

- Ved siden av å videreutvikle havbildene, liker jeg å jobbe med mennesker. Jeg kunne derfor tenke å lære meg litt om lyssetting.

Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med et konkret fotoprosjekt eller bilde fra ide til ferdig resultat?

- Siden jeg jobber intuitivt, er det en vanskelig prosess å beskrive. Jeg bruker mye tid på etterarbeid på enkelte bilder. På andre bilder kan planlegging være helt avgjørende og gjøre etterarbeid overflødig. På eventyrserien bygger jeg opp scener fra grunnen av.

Jeg er litt nysgjerrig på etterarbeidet i bildene dine. Kan du fortelle litt mer om hvordan du arbeider?

- Jeg legger ned mest arbeid i forarbeidet. Det å finne praktiske løsninger på noe jeg vet hvordan jeg vil ha, er spennende og utfordrende, særlig hvis det kan se uløselig ut. Jeg liker å "knekke slike nøtter".

Ellers består etterarbeidet som regel i å klone bort prikker (i havet) og justere i levels og evt. curves. Jeg har laget noen sammenkoblede bilder også. Gjennom å gjøre det, er jeg nødt til å lære meg gradvis mer teknikk. Bruker flittig en bok hvor jeg skriver ned nye ting jeg lærer, gjerne tips fra foto.no.

Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?

- Jeg er ikke så opptatt av fotoutstyret, egentlig - mer at det fungerer som et arbeidsredskap. Jeg synes mitt Nikon D300 er et godt verktøy for meg.

Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du fortelle litt om bakgrunnen for bildet?

- Jeg velger da bildet som heter "Den lange veien hjem". Dette ble til takket være en eventyrhistorie som ble utviklet av flere involverte medlemmer på foto.no. Det begynte med at to eventyrserier ble flettet sammen, og mange hengte seg på med bilder for å hjelpe til med gangen i eventyret. Her er Poseidon på vei tilbake til havet etter strabasiøse hendelser. Bildet er en montasje av tre bilder. Jeg liker hvordan de tre bildene kler hverandre i en fortellende helhet. Bildet kan stå alene, det trenger ikke historien, det åpner da for enda flere tolkninger.

Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?

- Jeg synes som regel at de siste bildene er de beste, derfor ble det flere fra eventyr og hav. Har spedd på med litt andre også, for å vise antydning til mangfold.

Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?

Så absolutt! Helt avgjørende! Jeg har lært mye av å lese tilbakemeldinger på egne og andres bilder. Ikke minst er det lærerikt å studere gode bilder og å øve seg på å kommentere ulike sjangere. Det kan være mye læring i å kommentere.

Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?

- Siden jeg synes foto.no har blitt sterkt forbedret, har ikke så mye å sette fingeren på. Det måtte eventuelt være å tenke på hvordan de dyktige fotografene kan bli ivaretatt, så de ikke forsvinner. Vi trenger deres råd og erfaring. Jeg liker godt å bli oppdatert på nyhetsstoff også, noe foto.no dekker bra.

- Noe annet jeg har tenkt på: Hva med å få laget en utstilling av medlemmers bilder?
Tove Heggø - 1) I am the ocean
1) I am the ocean
Tove Heggø
Tove Heggø - 2) Den lange reisen hjem
2) Den lange reisen hjem
Tove Heggø
Tove Heggø - 3) I am Sofia, the princess of the pirats
3) I am Sofia, the princess of the pirats
Tove Heggø
Tove Heggø - 4) Strandet
4) Strandet
Tove Heggø
Tove Heggø - 5) Natt ved fyret
5) Natt ved fyret
Tove Heggø
Tove Heggø - 6) Sjørøverdans
6) Sjørøverdans
Tove Heggø
Tove Heggø - 7) Bølgen
7) Bølgen
Tove Heggø
Tove Heggø - 8) Uten tittel
8) Uten tittel
Tove Heggø

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu