Vinneren av 'Landskap' kåret

Øysten Kristiansen har gått til topps med bildet 'The Road'
Fotografen 2014 er et samarbeid mellom Japan Photo, Cyan :galleri og foto.no.

Juryen bestående av Anne Lise Flavik, Christian Houge og Ole Jørgen Liodden har kåret Øysten Kristiansen sitt bilde 'The Road' til vinneren av landskapsrunden i Fotografen 2014.

Juryen sier dette om serien:

"Kunstnerisk er dette et veldig spenstig bilde. Det er grafisk, har en flott komposisjon og god symmetri som passer det kvadratiske formatet godt. Som betrakter suges man inn i bildet. Selv om vi ser hva dette er, er det også et bilde hvor bevegelsene stimulerer betrakter til å assosiere. Det kan være en bevegelse nedover, for eksempel en hoppkant som er dekket av et skylag. Eller det kan være en bevegelse oppover, noe som gir assosiasjoner til for eksempel en himmelstige. Prikken over i’en er den lille busken nede i høyre billedkant som gir en veldig fin referanse."

Fornøyd vinner

- Dette var kjempeartig, kommenterer Øysten Kristiansen når han får høre at han har vunnet runden. - Jeg opplever seieren først og fremst som en bekreftelse på at valget av innsendt motiv var riktig – og en fin anerkjennesle for meg som fotograf.

- Dessuten synes jeg dette er en seier for det analoge fotografiet. Bildet ble tatt med med Hasselblad og film, som har blitt fremkalt i kjemi på gamlemåten. Jeg opplever alt for mye overbehandlede og manipulerte fotografier i diverse magasiner og konkurranser.

Kjøretur i tett tåke
Det var under en kjøretur i tett tåke Kristiansen tilfeldig passerte dette landskapet som han med en gang så hadde noe interessant. Tittelen på bildet er naturligvis 'The Road'. Den spiller på de eksistensielle tingene: veien og livet.

- Hvor går den hen, hvor fører den oss, hva befinner seg bakenfor, ukjent landskap..., er kommentaren fra Kristiansen.

Kunstfotografi
Kristiansen jobber med fotografiet som kunstnerisk uttrykksform. Han har hatt en rekke utstillinger de senere årene, fått anerkjennelse i Black and White Magazine og nylig blitt publisert på nettstedet Harvest.

- Jeg er fortsatt tilhenger av filmens egenskaper, kvaliteter, reaksjonen med lyset og den stoffligheten som dette tilfører bildet. Med film kreves det også mye tenking og planlegging, spesielt når jeg er utstyrt med en Hasselblad og film som gir 12 eksponeringer. Jeg forsøker å gjengi motivene gjennom min egen teknikk og uttrykksform – skape bilder som ikke er for overtydelige og som gjerne kan være gjenstand for tolkninger.

Variert utvalg
Juryen synes utvalget av bilder denne runden var veldig variert. De trekker frem de fotografene som våger å gjøre noe litt annerledes.

- Å spille på følelser, leke og dele av seg selv er viktig selv om det er en kategori som fort kan bli veldig ”romantisk” preget, sier juryen.

Houge påpeker at det er viktig å ta sjanser og å bevege seg ut i noe som er ukjent. Det er ikke dermed sagt at man må ut av en komfortsone.

- Det er viktig å utfordre seg selv for å komme videre, og for å se annerledes, sier Houge.

Jobbe i prosjekter
Juryen er enig om at det er viktig å jobbe i serier og prosjekter. Når det gjelder bildene levert inn denne runden har de sett en rekke bilder som fort kan være en del av et prosjekt, og som kan bli noe substansielt om det jobbes med det over tid.

- Jeg anbefaler alle å skrive stikkord om hva det betyr for fotografen og hva han eller hun vil med det som fotograferes. Da blir det visuelle språket tydeligere. Ting blir ikke tilfeldig, men det blir en mening bak, sier Houge.

- Når man vet hva man vil, er det mye lettere å treffe blink, sier Liodden. – Er man ute i flott natur, blir man kanskje overrumplet og man tar de klassiske og vanlige bildene. Vet man hva man ønsker å formidle blir det fort en helt annen type bilder, sier Liodden.

Øvelse gjør mester
Viktigheten av å trene, trekkes også frem av juryen.

- Når det gjelder naturfotografiet så er det veldig viktig å trene å på det kjedelige og ordinære. Hvis man klarer å få noe bra ut av det, kan man ta med seg disse erfaringene når man kommer til steder som er mer spektakulære, for eksempel Svalbard eller Afrika, sier Ole Jørgen Liodden.

Premier og neste runde
Øysten kristiansen får 12 poeng denne runden og et gavekort på bildeprodukter fra Japan Photo på 5000 kroner. Tove Caroline Ovidia Landberg kom på andreplass med bildet 'Trouble water' og får 10 poeng og et gavekort på bildeprodukter hos Japan Photo på 3000 kroner.

Fotografen 2014 går over seks runder i hele år, med forskjellig tema hver gang. I neste og siste runde er temaet selvportrett. Innsendingsperioden er allerede startet og varer frem til og med 1. desember.

Mer informasjon om konkurransen her

Trykk på 'vinnerbildene'-tab'en på toppen for å se vinnerbildene.
Nedenfor finner du link til alle vinnerfotografene.
Øysten kristiansen - The Road
The Road
Øysten kristiansen
1. plass (12 poeng) i Fotografen 2014 konkurransen. Tema "Landskap". Juryen sier: Kunstnerisk er dette et veldig spenstig bilde. Det er grafisk, har en flott komposisjon og god symmetri som passer det kvadratiske formatet godt. Som betrakter suges man inn i bildet. Selv om vi ser hva dette er, er det også et bilde hvor bevegelsene stimulerer betrakter til å assosiere. Det kan være en bevegelse nedover, for eksempel en hoppkant som er dekket av et skylag. Eller det kan være en bevegelse oppover, noe som gir assosiasjoner til for eksempel en himmelstige. Prikken over i’en er den lille busken nede i høyre billedkant som gir en veldig fin referanse.
Tove Caroline Ovidia Landberg - Trouble water
Trouble water
Tove Caroline Ovidia Landberg
2. plass (10 poeng) i Fotografen 2014 konkurransen. Tema "Landskap". Juryen sier: Fotografen har her våget å ta et utsnitt av en form som kan oppfattes som noe annet enn det det i utgangspunktet er. Kompositorisk er det et godt grep å ikke ta med hele broen, det gir betrakter rom for å fylle ut resten selv. Det er noe drømmende og malerisk i dette bildet som også har veldig flotte toner. Broer er symbolsk, spesielt for en overgang og noe som er i bevegelse. Dette motivet eller temaet er noe vi veldig gjerne skulle sett en serie av, og ikke bare et enkeltbilde.
Kenneth Rivenes - På sporet.....
På sporet.....
Kenneth Rivenes
3. plass (9 poeng) i Fotografen 2014 konkurransen. Tema "Landskap". Juryen sier: Dette er et rent og deilig bilde som viser hvor enkelt noe kan gjøres, men samtidig hvor vanskelig det er å få til. Det er behagelig og meditativt å se på. Gjentakelsene i bildet fungerer veldig godt og er behagelige for øyet. I dette bildet er det også en historie om et dyr som vi ikke ser. Og også om et dyr som kan være et symbol på noe annet. Historieaspektet ved bildet gjør det veldig sterkt. Som nevnt på andre bilder, er dette en ide og et tema som bør jobbes videre med. Lag en serie på dette.

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
tony w.
Fantastiske bilder.spesielt 'the road.grattulerer.
22.11.2014
Rune E.
Hvem snakker om platte postkortbilder og glorete HDR? Typisk lettvekterteknikk å skal dra frem ytterpunktene for å skape "motvekt" i debatten. Hvis Ulv mener at alternativet til det som presenteres her er platt eller HDR - ja da kan jeg ikke si annet enn at verden til Ulv er veldig sort/hvitt (pun very much intended).

gjesp
8.11.2014
Ulv S.
For å få litt motvekt her....jeg er fullstendig uenige med dere, jeg synes de tre vinnerbildene viser mangfoldet av hva et landskapsbilde kan være....jeg har sett meg lei på platte postkortlandskaper og glorete HDR bilder, og derfor er det for meg befriende å kunne se fotografier man kan betrakte lenger enn et par sekunder....all ære til juryen...og kanskje man i stedet for å "slakte", heller kan lære litt her?
mvh Ulv
8.11.2014
Rune E.
Synes vel kommentaren "...I internasjonale konkurranser med "tradisjonelle" juryer kunne dette nådd veldig langt opp." til bildet 'En fin nordlyskveld i Grøtfjordvågen i Tromsø' sier sitt om juryens "eliteholdning" og håpløse tilnærming til oppgaven.

Jeg mener ikke at et postkortbilde skal vinne, men som Tommy Richardsen så riktig påpeker, burde konkurransen reflektere bedre det arbeidet og resultatet enkelte legger ned i landskapsfotografering.

Og hva er opplegget med bildet av bylandskap med et portrett limt over i Photoshop? Hvordan i all verden treffer dette på tema?

Mitt forslag er at juryens kjennelse forkastes, det oppnevnes ny jury som forstår sin oppgave, og gjøres en ny rangering av de innsendte bildene. Jeg gidder i hvert fall ikke betale medlemsskap i Foto.no for å delta i konkurranser når dette er sluttresultatet.

Ps: jeg har ingen bilder med denne gang så kritikken min er på vegne av andre.
8.11.2014
Tommy R.
Helt enig med Knut Ove.
Jeg lurer litt på hvorfor når så mange teknologiske fremskritt har blitt gjort så er ofte fotografering det området hvor for lengst foreldede ideer tvi holdes på ?
Det er ganske lenge siden Photoshop gjorde sin inntreden, redigering i dag er like mye et verktøy som selve fotograferingen er, det er selvsagt en veldig stor forskjell fra et godt redigert bilde hvor selve redigeringen ikke legges merke til fram til et bilde som får øynene til og svi når man ser på det.

Hvor er det blitt av de vinnerbildene hvor fotografen har kanskje ventet månedsvis på det rett lyset og de rette forholdene og fremhevet det på beste måte ?

Eller de bildene hvor alle planeten setter seg på linje bare for fotografen i et kort lite øyeblikk som kanskje aldri kommer igjen ?

Det som går igjen i svært mange konkurranser er at folk gjemmer seg bak "Fine art" kategorien som er såpass grumsete at det omtrent bare holder og si at et bilde er det uavhengig av motiv, min mening er at det kanskje er på tide og se det som en egen kategori og slutte og blande den inn i absolutt alle felt.... ?
8.11.2014
Rune E.
Støtter Knut Ove 100% her. Synes distansen mellom kategori og vinnerbilder bare blir større for hver gang, og da spesielt innen landskapsfoto. Tipper Ansel Adams ikke hadde hatt en sjanse i denne konkurransen, og det selv om han leverer i s/h.
7.11.2014
John V.
Nummer 3 skulle være nr. 1.

- to øvrige skulle ikke have været med som foto, - men som billedkunst!

M.v.h.
John Vestergaard
www.fotojohn.dk
7.11.2014
Lars Inge T.
Eg har stor glede av å lese innlegget ditt Knut Ove, og opplever sjølv at det er vanskeleg å styre seg inn etter kva som er etterspurt. Fleire flotte bilete blandt dei 19, og gratulerer til dei som nådde opp. Det er med stor interesse eg studerer bileta og les det juryen seier, men eg ser ingen ingenting å styre etter...eller er ledetråden "det tilfeldige..."
6.11.2014
Carsten W.
Kan bare henge meg på Knut.
Hvorfor er en trestump et landskap, og hvorfor dominerer igjen s/h?
Som en av jurymedlemme sa: "Når du fotograferer i naturen..." Naturen er ikke s/h.
6.11.2014
Knut Ove P.
Hei og gratulerer til alle 19 vinnerne noe som er vel forunt og fortjent!
Jeg er ganske ny i fotobransjen og har noen undringer som jeg håper jeg kan dele. Om jeg tråkker på noens tær for dere være litt overbærende. Jeg leverte selv bilder men skjønner selvsagt at de ikke har en sjanse fordi fotografen ikke har rett erfaring.....enda :) Det jeg nå beskriver må relateres til landskapsfoto og ikke de andre rundene i konkurransen og det er selvsagt overhode ingen kritikk av den kreative utfoldelse av de 19 arbeidene bare så det er fastslått! De har bare levert det de gjennom flere år har erfart at fungerer på slike konkurranser?
En amatør som meg skjønner veldig lite av det fotografiske "kodespråket" eller utrykket du må tilegne bildene som skal nå opp i slike konkurranser! Det er ikke skrevet veldig mange lærebøker om dette fenomenet? Jeg har studert jurymedlem Ole Jørgen Liodden og bl.a prøvd å lære meg naturfoto fra noen av bøkene hans, herunder også landskapsfotografering. Liodden legger i bøkene stor vekt på å planlegge det du skal ta bilde av for å øke sjansene for såkalt «blinkskudd». Det legges også mye vekt på at for å få til de beste bildene må du ha forholdsvis bra utstyr. Ser man på de to høyest rangerte vinnerbildene her er det vel alt annet enn det Liodden prøver å lære fra seg i bøkene sine? Tror ikke Liodden, Kai Jensen eller andre av fotografene tilknyttet Scanpix eller «eliteserieklubben»; Norske Naturfotografer, har mange bilder i sine porteføljer på nettsider osv, som ligner på de to første plasserte bildene! Vil sånne bilder selge i Scanpix sammenheng? Har også studert Ansel Adams og perfeksjonismen av å få til klare flotte tonede bilder. I samme åndedraget skal jeg nevne sidene på Facebook til «Norske fotoentusiaster» og en diskusjon som gikk der om bruk av HDR uttrykk. Der ble HDR nærmest bannlyst som uttrykksform. Hvor er HDR bilde blitt av i denne konkurransen? Er ikke det like mye verdt som å fremkalle grumsete bilder på våtplater eller gammel filmteknikk og gamle kamera aller hva nå enn alle «fotokunstnere» måtte bruke?
Har også vært på Fotoworkshop med herrene Schandy og Næss i dørådalen i høst. Der lærte jeg bl.a i en intern fotokonkurranse at det er de såkalte «kreative» bilder som vinner fotokonkurranser fremfor stemningsbilder av store landskap! Ser ut som de har rett i det!
Men det er her fotobransjen med alle «toppfotografene» (de er gjerne høyt utdannet fra kunstskoler) i spissen lager litt frustrasjon i meg. Spesielt på landskapsfotografering kan vi si! Hvem i all verden er det som har innført en «regel» i toppfotoverden om at jo styggere og fjernere fra virkeligheten et landskapsbilde er og jo mer det ligner på ei dårlig blyanttegning (og det trenger ikke engang være landskap men trær og planter) jo «flottere» kunst er det?? Er det en uskreven regel at det ER dette som er flott? Da kan man spørre seg om det samme som HDR debatten på ovennevnte Facebook side omhandlet, nemlig om det var gått inflasjon i HDR uttrykket og at dette brukes bare for uttrykkets del. Er dette også tilfelle med toppfotografers vurdering av «kunstfotografi»?
Et tips fra meg til dere forfattere av fotobøker at det mangler lærebøker i å utvikle og lage «kreative» kunstbilder! Altså det kreative skjønner alle at må komme fra en viss fotograf men utryksformen burde noen si noe om akkurat som HDR!!
Hadde muligens vært mer fair om man hadde skilt fotokonkurranser etter uttrykk! For det er ikke til å unngå å lure på hvordan det hadde vært om Picasso, Munch, Tiedemann og Gude hadde stilt opp i samme konkurranse om beste landskapsmaleri??

Håper det blir en debatt rundt dette for jeg tror ikke at jeg er den eneste som lurer på fenomenet!
Vi har også mye rart på Flickr men det kan vi ta en annen gang

Mvh
Knut Ove Pettersen
6.11.2014
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu