Ta bedre bilder i snøen

De fleste av oss har kommet tilbake med grå bilder med mørke skygger og feil farger. Er du riktig uheldig har ikke kameraet ditt tålt kulden og fuktigheten heller.
Vi hjelper deg med alle disse tingene, så du fra og med nå kan komme tilbake med flotte snøbilder hver eneste gang.

Hvis du heller vi få denne informasjonen i en video, har vi laget det også til deg.

Du kan klikke på bildene for å se dem i større versjon.

For mørke bilder
Når du tar bilder i snøen, blir de veldig ofte for mørke, og den glitrende hvite snøen ser grå og kjedelig ut.

Alle kameraer i dag har innebygd lysmåler, og denne tror at alle flater og motiver reflekterer 18% av det innfallende lyset. Ut fra dette beregner kameraet hvor mye lys det er, og setter eksponeringen deretter. Siden snø reflekterer nesten 100% av lyset, er det mye mindre lys enn det kameraet tror, og bildene blir undereksponerte.

Snøen lurer lysmåleren i kameraet og gir for mørke bilder.


Den enkleste måten å rette på dette er ved å tvinge kameraet til å eksponere bildet mer enn det selv tror blir riktig. Mellom 1 og 2 stopp ekstra pleier å bli riktig, alt etter hvor mye hvitt det er i bildet. Har du et speilløst kamera kan du se et histogram som viser eksponeringen, og da kan du lettere se hva som blir ritkig.

Med litt overeksponering blir bildet mye bedre.


Det hvite er ikke hvitt
Kameraet vet ikke uten videre hvilke farger ting har, for farger er avhengig av fargen på lyset. Hjernen vår er flink til å justere for dette. Vi vet at snø skal være hvit, og derfor justerer hjernen vår signalene slik at vi oppfatter snøen som hvit. Så smart er ikke kameraet ditt, og dermed kan det være at snøen blir blå i stedet.

Ofte får du blå snø når du bruker automatikken i kameraet.


Løsningen på dette er enten å fortelle kameraet hva som er riktige farger, eller å justere fargene manuelt i etterkant.

Det første kan du gjøre ved å velge et motivprogram for snø, dersom kameraet ditt har det. Hvis ikke kan du bruke et hvitt ark eller et gråkort for å sette riktig hvitbalanse. Tar du bilder i RAW, kan du sette hvitbalansen i etterkant, slik vi har gjort på bildet nedenfor.

Med riktig eksponering og hvitbalanse blir bildet mye bedre.


Kontrastene er for harde
Med så sterkt lys som du har når det er sol og snø, kan skyggene lett framstå som nesten svarte. Hvis mulig, plasser deg slik i forhold til motivet at skyggeproblemet blir minst mulig. Hvis det ikke løser problemet helt, har du en del muligheter til å gjøre noe med dette. Det ene er å bruke kameraets funksjon for å lette opp skygger (skyggejustering), som de fleste kameraer har i dag. Hvis du tar bilder i råformat, kan du lette på skyggepartiene i etterbehandlingen, hvis de ikke er helt svarte. Dette er det samme som kameraet kan gjøre med skyggejustering, og kan føre til noe ekstra støy i de områdene som gjøres lysere.


Selv om det kan høres rart ut når det er så mye lys, så kan det være lurt å bruke en utfyllingsblits. Hvis du bare har den innebygde blitsen, sett på ca. 2/3 stopp undereksponering, så bør skyggene i ansikter blir mye lettere.

Med en blits, kan du ta bort eller løfte skyggene i ansiktet, uten at det endrer bakgrunnen.


Du kan også bruke en refleksskjerm for å hente lys til å lyse opp skyggene, eller evt. en diffusor-skjerm for å dempe det sterke lyset på motivet noe.

En refleksskjerm er liten, og lett å ta med - fin når du skal tilføre litt ekstra lys til motivet.


Ofte vil det komme mye lys fra snøen. Hvis dette blir for intenst, kan du bruke et polafilter for fjerne en del av det det reflekterte lyset, og samtidig får mer tegninger i snøen. Du får også ofte litt mer punch i himmelen. Polafilteret tar også bort en del lys, så du kan operere med større blendere.




Kameraer trives ikke så godt i kulda
Ingen kameraer er godkjent for ekstreme temperaturer. Vi kjenner ikke til at noen er garantert for lavere enn -10°. Vi har likevel ikke hørt om at kameraer slutter å virke i lavere temperaturer. Men batteriene er lite glade i slikt vær. Derfor anbefaler vi at du har minst to batterier til kameraet ditt. Ett i kameraet og ett i en lomme tett inntil kroppen, så det holder seg varmt. Før det ene batteriet er tomt, men du ser at det begynner å bli mindre igjen på det, bytter du. Da vil batteri 1 fort få igjen mye av kapasiteten sin. Ved ekstreme temperaturer, ha begge batteriene nær kroppen, og sett inn det ene bare når du skal bruke kameraet.

Hvis du har hatt kameraet ute i kulda, og kommer inn vil den ekstra fuktigheten i den varme lufta sette seg på (og i) kameraet og der kan forårsake korrosjon som ødelegger utstyret. For å unngå det, putt kameraet i en lufttett pose eller i kamerabagen før du tar det inn i varmen. La det ligge pakket inn til kameraet har nådd romtemperatur. Da kan du trygt ta det ut. Hvis du går ut med kameraet før det har nådd romtemperatur, er det bare å ta det ut av posen når du kommer ut.

Putt kameraet i bagen eller en plastpose før du går inn i varmen.


Som du ser, er det en del feller man kan gå i. Nyere kameraer med avansert automatikk gjenkjenner noen av disse, men ikke alle, så pass på at du får det riktig, så du slipper å komme hjem med en masse dårlige bilder.

______________________________________________
Her finner du en inspirasjonsside med en del nyttige produkter i nettbutikken.

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu