Kvinner i Esfahan, Iran
Fra en av mine reiser i Iran.Et land med flotte mennesker, gjestfrie og varme.La oss håpe at det snart blir en politisk forandring etter at boycotten er opphevet.Men jeg tror dessverre at det kan ta tid.
Utstyr
  • Panasonic DMC-FZ18
  • -
  • Brennvidde10.0mm
  • Blenderf/5
  • Lukker1/250s
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriReise
  • Lastet opp
  • Visninger121
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1043748} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (12)
Bjørnar P.
Personene er fint gjengitt. Stort pluss for at en person skiller seg ut ved å være vendt den andre veien.
Bildet har en noe uryddig komposisjon, som lett kan fikses, om ønskelig.
Først ville jeg masket bort det grønne området oppe til venstre. Deretter hadde jeg fjernet flaska (?) som ligger i vannet og til slutt ville jeg klonet eller masket bort beina som stikker inn oppe til høyre.
Knut Georg F.
Fint motiv, støtter forslag om rydding. Hva med kutt like over bassengkanten?
Mvh knut
Jon Tore J.
Artig skildring av disse tilslørte kvinnene. Som tidligere nevnt fremstår bildet rotete. Jeg ville ha satset på utsnitt 16:9, kuttet rett i overkant knehøyde h. side. Klonet bort kne og den hvite plastflaska.
Ett flott motiv er det uansett.
mvh
Jon Tore
Øyvind H.
Tusen takk for nyttige kommentarer. Fototeknisk er jeg enig i mange av forslagene til forandringer. Men mitt utgangspunkt er å fortelle en historie. De grønne trærne er et slags symbol på håpet (den grønne "revolusjonen" i Iran noen år tilbake) .
Det at kvinnene sitter og ser på en plastflaske, representerer kanskje kvinners situsjon i Iran.Mange er høyt utdannet, men er arbeidsløse, og føler seg antagelig ganske ubrukelige.
Men dette er kanskje å trekke historien for langt.:-)
Igjen tusen takk for kommentarene.
Henning S. P.
Ikke ofte man ser hverdagsbilder fra Iran. Jeg likte dette jeg. Jeg synes ikke noe om kloning i slike bilder, og synes det er bra at du står på ditt. Dog ville jeg vurdert å kutte litt for å ikke få med kneet ute til høyde, det trekker litt unødvendig oppmerksomhet.

Henning
Øyvind H.
Takk for støtten, Henning:-) Egentlig fint at en kan ha forskjellige meninger og innfallsvinkler til bilder.
Jeg er forøvrig enig i at beinet til høyre må bort.
Jon Tore J.
Beklager at noen ikke liker konstruktiv kritikk. Retusj og justering av bilderammen/utsnittet er noe man alltid gjør for å forbedre det visuelle uttrykket Ikke det motsatte. Det er vel derfor dette fora kalles bildekritikk? Du har jo muligheten til å gå inn å justere slik mange foreslår i en versjon 2. Da tror jeg du vil være enig med dem som har kommet med konstruktive og velmente forslag til deg.
Lykke til.
Mvh
Jon Tore
Øyvind H.
Hei Jan Tore.
Jeg er alltid glad for konstruktiv kritikk, og synes alltid det er spennende å lese hva andre synes om bildene. Men du mener vel ikke at vi alltid skal være enige om hvorvidt et bilde fungerer eller ikke? Jeg er generelt varsom med for mye etterbehandling, ønsker at bildene skal være så autentiske som mulig.(Det avhenger selvsagt også av hva slags sjanger bildet er innenfor.)Det er et valg som muligens noen vil være uenige i. Det kunne være interessant å høre andres mening om dettte.
Jeg vil helt sikkert lære mye av de forskjellige kritikkene jeg har fått, og forhåpentligvis får i fremtiden.
Mvh Øyvind
Jon Tore J.
Hei Øyvind
Det å velge best mulig beskjæring (utsnitt) av ett bilde for å få det til å fremstå best mulig kan jeg ikke se har noe med etterbehandling å gjøre. Ett godt motiv blir heller ikke dårligere eller mer manipulert om forstyrende elementer tillates fjernet for å oppnå det optimale i bildet. Det er mulig jeg oppfatter ordet manipulasjon feil og ønsker også det samme som du gjør. Det ville være av interesse å høre andres mening om dette temaet.
mvh
Jon Tore
Bjørnar P.
Jan Tore: Begrepet "manipulering" har en negativ klang for de fleste av oss. For meg er det viktigste ikke om bildet er manipulert, men om betrakteren blir det. Samtidig er det ulike tolkninger av begrepet, og for å diskutere hva som er ok og hva som ikke er det, trenger man en felles forståelse eller definisjon.
Noen vil hevde at en beskjæring er manipulasjon, men da må jo en beskjæring som foretas før man trykker på utløseren også være det? Kloning kan forsvares dersom det som klones bort er uten betydning for fortellinga, men her er det lett å trå feil.

Dersom målet er dokumentasjon, er kravene til sannferdighet mye større enn dersom man bare ønsker å illustrere en mening. Hva fotografen har søkt å oppnå her her, kan bare han selv svare på. En fotograf kan "se" ting i et bilde som ikke vi andre gjør, fordi han var der da bildet ble tatt. Han har sett ting vi ikke ser som er relatert til bildet.
Han hevder kvinnene ser på flaska. Det kan ikke vi se, men kanskje gjorde de det før eller etter at bildet ble tatt? Han velger å tolke flaska som et symbol på kvinnenes verdi i samfunnet. Det har han rett til, men vi kan ikke se det. Han velger å tolke det grønne området som et symbol på håp. Det kommer i så fall fortelling i konflikt med estetikken, men det er hans valg. Kanskje kunne han kombinert fortellinga med estetikk, eller kanskje burde vi som betraktere i dette tilfellet sett bort fra estetikken?
Fotografen sier hans utgangspunkt er å fortelle en historie. For meg er ikke historien klar uten hans forklaringer, og det svekker bildets kvaliteter i mine øyne. Som en del av en reportasje med ledsagende tekst kunne bildet derimot fungert godt som reportasjebilde betraktet.
Øyvind H.
Hei Bjørnar.
Jeg synes du har interessante tanker rundt estetikk /fototekniske sider ved et bilde.Jeg tenker at selv om det finnes en del skrevne og uskrevne regler innenfor foto, vil det alltid være en mulighet til å "bryte" disse reglene, og lage sin egen estetikk. Alle mine tanker/tolkninger rundt mitt bilde er det helt sikkert mange som ikke kan oppleve gjennom bildet. Men er det ikke nettopp dette som kan gjøre et bilde spennende,- at det kan tolkes på forskjellig vis?Det virker som du ønsker at det bak ethvert bilde bare skal være e n klar tanke /ide. Jeg mener at et bilde kan snakke til deg på forskjellige måter, og bli tolket på ulike måter ut fra eget ståsted.
Av og til kan en god tittel pense seeren inn på hva fotografen ønsker å formidle.Jeg hadde tenkt å kalle dette bildet for "Flasken", nettop for å få i sving tankene hos seeren.
Ellers er jeg helt enig i at i en reportasje ville det være nødvendig med en forklarende tekst, for å få fram budskapet.
Forøvrig har det vært valg i Iran i dag, uten at jeg tror det hjelper så mye på den rådende situasjon.
Takk igjen for din grundige og innsiktsfulle lommentar.
Mvh Øyvind H.
Karen-Margrethe A.
Fint bilde slik det står fram. Setter pris på at du har tatt de bakfra, ikke alle kvinner med muslimske klær liker å bli fotografert!
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu