Noen kommer og noen går
Tatt i Kina i en fjellandsby tidlig på morgenen. Noen forlater stedet, mens andre gjør klar til en ny dag.
Bildet inngår i albumet Kina -
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2017-01-30 21:06:36
    Versjon #2
  • Lagt inn: 2017-01-30 21:07:19
    Versjon #3
  • Lagt inn: 2017-01-30 21:34:04
    Versjon #4
  • Lagt inn: 2017-01-30 21:34:05
    Versjon #5
Utstyr
  • Olympus E-M1
  • Olympus 12-40mm
  • Brennvidde12mm
  • Blenderf/4
  • Lukker1/125s
  • Nei
  • Annet6400 ISO. Frihånd.
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriReise
  • Lastet opp
  • Visninger193
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1063281} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (21)
Pål M. S.
Et godt situasjonsbilde, med fine lokale "element".
God dybde med et fargerikt uttrykk.
Gjorde et forsøk på kutt i overkant av personen med rød ryggsekk, som jeg synes forstyrrer det lokale tilsnittet, og syntes selv det funket.
Kommer egentlig litt an på hva en vil med dette bildet. Slik det fremstår nå, uten at det er noe som helst galt i det, er det et litt typisk "turistbilde", grunnet personen med ryggsekk. Med foreslåtte kutt, blir det et mer dokumentarisk gatebilde fra plassen/miljøet.
Synes uansett dette er et bra bilde med eksotisk tilsnitt, noe som fikk meg til å ta en stopp her.
Mine tanker om dette, hverken mer eller mindre, og slettes ikke noe fasit på hvordan det skal gjøres/være:-)
Bjørnar P.
Pål: Dette er et typisk turiststed som i stor grad lever av turisme. Jeg prøvde her å vise både turist og lokalbefolkning. Kuttet du foreslår ville endret fortellinga, og det ønsket jeg ikke. Jeg sto faktisk skuddklar og ventet på at turisten skulle komme ned trappa. Har mange andre bilder fra dette området som jeg har publisert tidligere her på foto.no, og der er turistene fraværende... :)
Mulig bildet hadde fungert bedre i en serie?
Pål M. S.
Ser hva du mener Bjørnar og er helt med på det:-)
En serie med slike bilder hadde vært fint å se:-) Bildeserie er jo dukket opp som alternativ på bildekritikken. En fin måte å vise bildene på, og samtidig understreke et tema.
Trygve K.
Et nydelig og velkomponert bilde med et tydelig budskap. Føler stemningen på kroppen og nyter lyssettingen som understreker tidspunktet på dagen. De våte flatene er et stort pluss. Er disse et resultat av regnvær eller nattetåka som er i ferd med å lette ?

mvh Trygve
Bjørnar P.
Trygve: Det er nok nattetåka.
Ragnar S.
Et fint øyeblikksbilde hvor du får følelsen av å være til stede. Personenes gjøren og laden betyr mye her og den lille tåkedisen et pluss for helhetsinntrykket.
Mvh Ragnar S
Øyvind B.
Hei ser poenget ditt Bjørnar ang. turisten og dine tanker rundt det. Dette bildet tåler et panorama utsnitt og hadde vært veldig artig og se et kutt nede over kvinnens hode. De sylskarpe detaljene høyre (noe mister du) og trappen venstre må med. Den løpende oppe og han som dekker til bords bærer mye av bildet for meg. Smak og behag selvfølgelig. Et meget bra bilde men hun med sekk og kutt benene irriterer den orientalske helhets-opplevelsen. Smak og behag selvfølgelig.
Mvh Øyvind

Geir F.
Et fortellende og spennende bilde med tiden i seg ("kommer-går"). Likte godt komposisjonen, men ikke helt fortrolig med kuttet på den unge damen i nærfeltet. Enten kunne jeg ønske helfigur eller et kutt under sekken som skaper litt "uforutsigbarhet" i trappen. Lett kornet uttrykk (iso 6400) som forsterker morgendisen.
Geir
Bjørnar P.
Nye versjoner lagt ut.
Geir F.
Liker versjon 2 best, men et enda tettere kutt helt opp mot sekken skaper mer "mystikk" i trappen foran jenta. I versjon 3 ble mye av bildet/ fortellingen borte.
Geir
Pål M. S.
Hei igjen:-)
Må vel innrømme at v3 faller best i smak hos meg. Fikk det utrykket jeg tenkte på. For meg ble det mer eksotisk, samtidig som det gir meg den "historien" jeg ser. Men igjen, kommer an på hva en vil med bildet.
Bjørnar P.
Øyvind: Din smak og ditt behag er interessant for meg, da det gir meg andre perspektiver som gjøre meg til en bedre fotograf.
Bjørnar P.
Geir: V4 og 5 er justert etter ditt ønske. Måtte kutte litt opp i sekken for å unngå et uheldig kutt av hender og armer. V4 og 5 er identiske.
Problemet for meg med V4/5 er at dama blir litt hengende i løse lufta, men kanskje det er greit at hun gjør det?
Geir F.
Hei igjen
Synes kuttet i V4/5 ble litt for drastisk. Da mister du litt av trappa til venstre for jenta som gjør at du mister noe av "kontakten". Jeg synes et kutt akkurat i sekkekanten blir best. Da har du med høyre hånd, men mister litt av den venstre. Synes ikke det gjør så mye da dette ikke har noe å si for budskapet i bildet. Ellers merker jeg meg at smaken er forskjellig; - og det er bra. Jeg synes bildet blir temmelig ordinært i versjon 3.
Mvh Geir
Roar B.
Et motiv som innholdsmessig ikke vekker det helt store engasjementet, bortsett for fargene som harmonerer og glir fint sammen. Men diskusjonen syns jeg er fruktbar og interessant. God dialog mellom ulike oppfatninger er alltid lærerikt.
Harald N.
Interessant å følge med på diskusjonen her. Når eg ser dei ulike versjonane sit eg att med originalen som det eg likar best. I utgangspunktet lika eg ikkje at beina var kutta, men til meir eg ser på det og med kommentarane frå fotografen så funkar det bra.
Ros til deg Bjørnar som har auka intressen for biletkritikken gjennom gode bilete og ikkje minst gode og lærerike kommentarar både her og på Forumet.
Mvh Harald
Henning S. P.
Man kan kutte og holde på, men utfordringen med bildet her er at det ikke vekker noen interesse hos meg. De forskjellige planene i bildet kunne blitt til noe, men lyset er flatt og det skjer liksom ingenting. Mer spennende lys, en situasjon eller stemning som fikk meg interessert hadde gjort susen tror jeg. Men det er jo problemet med reisebilder, man har ikke tid til å vende tilbake igjen og igjen til det sitter.

Jeg vet ikke om dette er av typen kritikk du ønsker, men det er iallefall min ærlige mening.

Henning
Roar B.
Dette støtter jeg Henning. Syns det blir alt for mye 'klipp og lim' i kommentarfeltene. For egen del er det atmosfæren, ikke minst handlingen som griper
og tar tak dersom et bilde skal fange. Der legges grunnlaget, øyeblikket som er så vanskelig å få til. Å kutte i et bilde i etterkant fører sjelden til store positive edringer så lenge innholdet ikke holder mål.
Sissel Kleivdal H.
Ikke bare et severdig reisedokumentasjon bilde men også en 'stemningsrapport'. De tre personene leder blikket innover i et miljø preget av morgenlysets atmosfære. Bidrar til dybdefølelsen. Interressant arkitektur - hvor øyet også ledes til detaljer. Turisten er viktig -og riktig i dette som også er et situasjonsbilde.
Original og versjon 5 er mine utvalgte.

Sissel
Bjørnar P.
Henning: Velbegrunnet slakt er mer lærerikt enn ubegrunnet ros.
Bjørnar P.
Takker for alle tilbakemeldinger og interessante samtaler.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu