Bildet inngår i albumet Prague, 2004 -
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriGatefotografi
  • Lastet opp
  • Visninger242
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_119832} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (11)
Avsluttet .

Fint perspektiv, bortsett fra den vidvinkelstore skoa som jeg kanskje synes gir et litt ''klovneaktig'' uttrykk som bryter litt med det ellers småmelankolske uttrykket i bildet. Det tekniske ser veldig bra ut - synes særlig du har fått til bra balanse mellom lyse og mørke områder i forgrunn og bakgrunn. Kontrastene og gråtonevalørene er bra. Kan jeg tillate meg å spørre om dette er digitalt eller film-opptak?
Kristoffer L.

Tommy: Takker og bukker!

Vidvinkelsko kommer det muligens flere av. Jeg hadde bare med meg et 28mm-objektiv på turen. Utstyret var altså analogt: min trofaste F3 og en Nikkor vidvinkel. Filmen er Fuji Sensia 200, scannet med 4000 dpi oppløsning på Minolta Dimage Scan Elite 5400. Etterbehandlingen består bare av forsiktige kontrastjusteringer (levels) og en svak toning, samt en ørliten dash usm. Akkurat denne filmen har jeg ikke brukt før, men jeg må si meg veldig godt fornøyd med kvaliteten, både på skarphet, fargegjengivelse (ehh... det blir vel s/h av alt sammen, men fargene på filmen var meget naturtro) og kornstruktur (veldig finkornet).

- Kristoffer
Avsluttet .

Akkurat. Litt overraskende å høre at originalen er et fargeopptak, mine øyne er ikke istand til å se forskjell på dette og andre bilder her på foto.no tatt med tilsvarende iso ekte sv/hv-film. Og firnkornet er det, ja. Jeg synes du har fått til en bra konvertering til sv/hv - og som nevnt sitter gråtonene og kontrasten mellom lys og mørke godt. Det er nok liten tvil om at scanningen betyr mye for resultatet ja.
Kristoffer L.

Jeg bruker ofte slidefilm til opptakene. Da har jeg friheten - kan projisere på lysbildelerret i originalversjon, men samtidig bruke flere metoder for å konvertere til s/h, alt etter hvilken effekt jeg ønsker. Liker s/h-film også, spesielt pga. muligheten for å sette fargefiltre på objektivet. I praksis blir det litt veksling av s/h og farger, men de fleste bildene jeg har lagt inn her så langt, er lysbilder opprinnelig. ;-)

- Kristoffer
Carl Martin N.

bra saker!
Anniken S.

Det er enklere med digitalkamera...... :)
Du gjør en god jobb Kristoffer, ingen tvil om det.
Jeg for min del likte perspektivet som 28mm din lagde, er litt der om dagen.
Still Prague ser jeg. En mann på vei til jobb? Ivrig pustetak ser jeg...
Tok du noen bilder av tiggerne som lå langflate i gatene?
Pussig underlatende måte å tigge på.
Arne S.

Det er flere perspektiver ved dette bildet, enn selve perspektivet. Jeg liker at hodet er plassert inne i reiseruten. Det leder tankene inn i en fortelling. Hvor er han på veg? Det tenkende blikket - den intense røykinga - og den forknytte hånda - tyder på at han er spent. Vi kan også ledes til å tro at mannen har sittet der lenge, med alle sneipene på bakken. Men det tror jeg ikke. Han er for rastløst. Han ER på veg.

Den lett henslengte sekken - matpapiret - plastposen i benken - og bilen fra høyre - er alle viktige detaljer i fortellingen - og for komposisjonen. Det er også de lyse sokkene, som forteller at varmen er viktigere enn forfengeligheten.

Fin skildring!

:)
Christer B.

Okey, så her kommer de første resultatene fra Praha. Lekker komp, dette med skoen plager meg ikke nevneverdig, synes bare det er med på å forsterke helhetsinntrykket. Synes Arne oppsummerer veldig bra, vil legge til at linjene i bildet betyr mye og absolutt bidrar til det mye omtalte perspektivet.
Kristoffer L.

Hjertelig takk til dere også!

ASE: Kanskje er mye enklere med digitalt, men jeg har lært å sette pris på disse tingene: Kameraet er praktisk talt bygget som en tanks, tåler vær, vind og støt, fungerer under alle klimatiske og temperaturmessige forhold, og kan til og med brukes uten batterier. Det kommer nok et bilde eller to av tiggerne også. Deres måte å tigge på tror jeg er et utslag av virkelig nød. De lever et hardt liv, og prøver å klare seg.

AS og CB: Dere har virkelig grepet essensen i bildet. Takk for at dere gikk inn i det på en slik måte. Dere har sett det samme som jeg så. Jeg er glad for at bildet har klart å formidle dette øyeblikket. ;-)

- Kristoffer
Bjørn H.

Bildet er på mange måter både melankolsk og litt sørgmodig ... hvis du skjønner ...

Gir assosiasjoner til ensomhet og tomhet ...

Liker blikket, måten han sitter på, klærne, sokkene og skoa, og ikke minst måten han røyker på -

Meget bra gate dokumentar ....

Forstatt en finfin førjulsfeiring Kristoffer, og en avslappet høytid ..

Bjørn ;¤

Kristoffer L.

Bjørn: Takk for kommentaren din!

Antakelig har du rett i dine assosiasjoner til ensomhet og tomhet. Denne mannen tror jeg lever et hardt og vanskelig liv. Ubarbert, dratt i ansiktet, den bekymrede minen, det halvveis engstelige kroppsspråket (bena i kors, armene tett inntil kroppen), de ikke helt matchende klesplaggene. I tillegg ser han ut til å kunne ha leddgikt, og til å ha fått mangelfull behandling. Jeg vet ikke hvordan hjelpeapparatet er i Tsjekkia, men sannsynligvis ligger det langt etter vårt (som på mange måter heller ikke er bra, i alle fall i holdninger og ytelser overfor de svakest stilte). Jeg ser ham som en ensom og prøvet sjel.

Det er fint å høre at bildet når fram..

- Kristoffer


Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu