Gjensyn
Bildet inngår i albumet Prague, 2004 -
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriGatefotografi
  • Lastet opp
  • Visninger370
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_122722} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (13)
Christer B.

Ahh! Fantastisk. Minner meg litt om det verdenskjente bildet til (kommer ikke på navnet), de to som kysser utenfor en fortauscafé. Et hjertelig øyeblikk som er mesterlig fanget. Uttrykket til fyren på venstre side er jo også helt ubetalelig. Helt herlig dette. Vet ikke hvor rigid du er i forhold til manipulering, men tror kanskje jeg ville prøvd en versjon uten den reklamen på jakka hans.
Igjen, flott!
Avsluttet .

Ja her er du tilbake til gamle takter igjen. Knallbra miljøportrett. Reklamen på jakka gjør ikke meg noe, men dersom du først skal klone vekk noe - ville jeg for min del heller ha fjerna de to damene bak han mannen til venstre. Dette er et bilde som kommuniserer direkte og ubehøvlet; lettfattelig og universelt ift. noe vi alle kan relatere oss til.
Kristoffer L.

Tusen takk, Christer - en slik kommentar varmer virkelig!

Situasjonen oppsto plutselig rett foran øynene mine mens jeg var ute og gikk. Det eneste som sto i hodet på meg, var at jeg sannsynligvis ville bryte magien om jeg løftet kameraet opp til øyet. Dermed ble det et raskt skudd fra brystet, der kameraet hang, uten tanke på eksponering osv. Bildet ble temmelig undereksponert, og er ganske grøtete her og der, men etter en omgang med bildebehandling synes jeg likevel at det holder.

Er enig med deg i at reklamen tar mye oppmerksomhet. Skal se om jeg kan komme tilbake med en versjon uten. ;-)

- Kristoffer
Kristoffer L.

Du kom i mellom her, Tommy. Tusen takk for kommentaren din! Jeg tror de to damene er vanskelige å få bort uten at sporene etter dem blir for tydelige. Spesielt hun med plakatrullen synes jeg også er med på å bygge opp bildet. Mannen til venstre og damen rett bak ham står og venter på trikken, som ankommer noen sekunder etterpå. Grunnen til at mannen står slik på 'anke', er at han også passer på potetsekken han har satt fra seg på benken. Den legger han om et øyeblikk over skulderen, og entrer trikken. ;-)

- Kristoffer
Avsluttet .

Ja, skjønner at å fjerne dem blir litt vanskelig - glem det du - det var bare pirkerier. Hun med plakaten skaper jo driv i den forstand at hun beveger seg fremover og han mannen til venstre motsatt vei (nesten). Artig å høre det du beskrievr om omstendighetene. En må vel passe på tinga sine på slike steder ja - også maten...
Avsluttet .

Dette var bra. Her formidler du et budskap igjen, slik vi er vant til å få fra deg...litt kornete og litt rotete, men veldig bra...spesielt når du skjøt fra ''hofta''...
Glem kloning av personer, tror nok det vil sette spor ja...

T
Odd Tore S.

Du skyter fra hofta (nesten i alle fall), og da rekker ikke folket å reagere på fotografen. Rot og litt tilfeldig, men det tiltaler meg mer enn kunstferdig arrangerte situasjoner som tilfredstiller læreboka, eller helst går imot den, som vel er mer mote nå.
Typen til venstre ser nokså uinteressert ut, eller er han aktivt uinteressert og vil ikke se? Litt annen type enn Hondamannen, la han beholde reklamen, han har sikkert betalt for den, og en eller annen gang var den in. Damene, kjenner den fjerneste hun med den lange pakka?
Ikke fiks på dette, hverdagen var slik da du knipset.
Mye rart man kan spekulere på her, og det er litt bra til tider.
Odd Tore
Kristoffer L.

Takk for kommentarer fra dere også!

Jeg underslår ikke at denne typen bilder er blant favorittene mine. Det beste jeg vet, er å loffe sakte gatelangs, bruke øynene, og ha kameraet i beredskap, gjerne med en 28 mm på. Da kan jeg komme tett på, og vidvinkelen fanger inn så mye at jeg blir uavhengig av søkeren.

En annen stor fordel med en 28 mm er den store dybdeskarpheten. Jeg pleier gjerne å stille inn på f.eks. f/8 eller f/11, og stille inn fokus på objektivet slik at dybdeskarpheten dekker helt fra uendelig og ned til nærmere 1 meter. Da slipper jeg å fokusere også. Blenderautomatikken tar seg av resten. Det eneste som gjenstår, er å finne det rette øyeblikket, rette kameraet i riktig retning, og trykke ned utløseren. Så lager jeg utsnittet i bildebehandlingsprogrammet i etterkant.

Her er en fin liten artikkel om candid photography:

http://pages.cthome.net/rwinkler/candids.htm

- Kristoffer

Anniken S.

Beste hofteskuddet jeg har sett på lenge. Man får en sann følelse av å være til stede. Honda merket må du beholde. Det er en del av historien sammen med alle de tilfeldige forbipasserende. Nok en gang deilige valører i bilde ditt. Liker denne sepia versjonen du jobber med om dagen. Nice :)
Ioannis L.

Et utmerket øyeblikk du har fanget her!
Følelsene og utrykkene står i kø...
Jeg synes Christer formulerte det så vakkert.
Forøvrig enig i dette om evt. fjerning av logoen på jakken, men på en annen side så tilføyer dette et godt smil og en varm latter inn i stemningen jeg ellers ser for meg som meget skjør og stramt følelsesladet... ;)
Asbjørn M.

Meget godt situasjonsbilde dette !
Personen til venstre er nok den som tilfører mest spenning til dette bildet.
Har han noe med dei to som gir kvarandre en bjørnklem, kva speider han
etter ??
Fin dybde blir det også, fordi dei to personene bak danner en
diagonal linje med ''bjørneklemmerne'' ;-).
Kristoffer L.

Tusen takk til dere også, for fine og inspirerende kommentarer!

Asbjørn: Ta en titt på mine to øverste kommentarer. Der har jeg forklart hva det var som foregikk. ;-)

- Kristoffer
geir j.

Bra du ikke ble forledet til å klone vekk deler av virkeligheten.......
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu