Interiør, Hotell Union, Øye
Hotell Union, Øye, Norangsdalen er fra 1891. Lite, om noe, i interiøret er endret siden da.

Dette panoramabildet er først og fremst en teknisk dokumentasjon til hva som kan utrettes med gratisprogrammet Autostitch. Dette er selvsagt en forminsket versjon, den store versjonen Autostitch laget passer for utskrift i f.eks. 40x50 med 300 dpi.
Utstyr
  • Canon 1D Mk.II
  • Canon 50/1.4
  • Brennvidde50mm
  • Blenderf/11
  • FilmtypeRAW ISO 640
  • Nei
  • AnnetEn serie frihåndsopptak, 8 i bredden (med god overlap) og 3 i høyden (også med god overlap), ialt 24 opptak, satt sammen av Autostitch, uten at det var nødvendig å fortelle Autostitch hvilket opptak som hørte hjemme hvor i dette flerdimensjonale panoramaet. Hvert enkelt opptak representerer et ganske trangt utsnitt, slik det blir med 50mm brennvidde på Canon 1D Mk.II. Hvert enkelt opptak er eksonert etter lysmåler, det er Autostitch som har holdt styr på nivåene i etterkant.

  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriDiverse
  • Lastet opp
  • Visninger2752
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_154537} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (15)
Edvin S.

Herlig Carsten! Det fine er at du forteller teknikken som er gjort ved dette bildet.
Trodde ikke slikt var mulig med frihåndsopptak, men jeg ser det nå.
Skarphet, detaljerikdom, farger er bare helt ... !
Kan jeg ane en viss forkrumming øverst, eller er bare det gamle hotellet mett av dage, og har krummet seg?

Mangler bare spøkelset som passerer ;-)

Mvh ~ Arne
Hans Petter G.

Et fint sted- utrolig hvordan de greide å bygge det opp igjen etter flere års forfall. Også utrolig hva du kan gjøre med slik software. Men heller ikke bildet ørlite mot venstre?
Carsten A.

Jeg kjenner ikke detaljene i den matematikken Autostitch bruker, men det dreier seg om projeksjon mot en kuleflate. Sagt med andre ord, perspektiv og fortegning vil være omtrent den samme som om motivet i sin hehet hadde vært fotografert med en vidvinkel med passende kort brennvidde.

Bildet viser et utslag av ikke helt god planlegging, se venstre bakben på den nærmeste stolen. Mye av linjene her kunne nok også ha vært vesentlig bedre om jeg istedetfor å rive av meg 24 frihåndsopptak hadde tatt meg tid til å planlegge samt bruke stativ etc. etc.. Jeg har gjort det noen ganger med andre motiv, og det er ingen tvil om at om man bruker all tradisjonell panorameteknikk så blir resultatet best. En husfasade på relativt nært hold svarende til et opptak med 180 graders bildevinkel gir selvsagt kraftig fortegning, ingen tvil om det, og det spiller ingen rolle om det dreier seg om opptak med vidvinkel eller et antall opptak som etterpå settes sammen av f.eks. Autostitch.

MVH CA

Carsten A.

Kommentaren fra Hans Petter G. var ikke der da jeg skriv mitt forrige innlegg. Som alt sagt, jfr. diskusjonen ''Panoramafotografering...'' - http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=173700 - så er planlegging, oppvatring og mye annet alltid noe man tjener på å ta særdeles nøye hensyn til. Jeg ser ikke akkurat at bildet heller (men bestrider det heller ikke), snarere er vel egentlig linjer og perspektiv litt små-snodig. Og det henger nok sammen med at er er gjort noen mindre forsøk på linjeoppretting samt at det i en meget liten del av bildets nedre venstre del var et svart hull (tynn stripe). Det kan mao. ikke sterkt nok betones at ved slike opptak er omtanke og nøye planlegging helt vesentlig for best resultat. Dessuten var jeg rimelig sikker på at det fra hotellets side ikke vil bli sett på med blide øyne om jeg hadde trukket inn et gjørme-sølete stativ for å lage dette bildet.

I Hotell Union henger ellers bl.a. malerier i 1800-talls stil av keiser Wilhelm II, Oscar II (med gemalinne Sophie) av S/N, kong Haakon VII, Maud osv., alle med utmerkelser, og disse har da også, såvidt skjønnes over år, hatt sitt tilhold på hotellet på sent 1800-tall og tidlig 1900-tall. Akkurat hvilken prinsesse (?) som er avbildet her greide jeg ikke å finne ut.

MVH CA
Tom Just O.

Helt utrolig og tankevekkende. Skulle jeg komme med kritikk så må det være at bildet er 'litt' skjevt og at den kuleformede fortegningen er tydelig. Jeg er i grunnen overrasket over det siste. Skulle tro det vile bli rette linjer med en 50 mm, men det blir det tydeligvis ikke. - Jeg er ikke i tvil om at jeg skulle kunne klart å fotografere dette med min 905SWC uten kromme linjer.

Men.....

Kromme linjer; det går vel snart an å løse det med smart software, eller...?
Carsten A.

 ''den kuleformede fortegningen er tydelig'' - som alt påpekt, man får ikke noen annen fortegning ved å gjøre 24 opptak med 50mm brennvidde enn man får med en vidvinkel som hadde fått med hele dette motivet, jfr. også det som er sagt om hvorden Autostitch behandler opptakene. Med Canon 1D Mk.II tilsvare vill dette motivet og opptaksavstanden antakelig kreve en brennvidde i området 10-15 mm. Slike brennvidder fortegner uansett.

MVH CA
Ann F.

Åkkesom, interessant å lese teknikkdiskusjonen ovenfor og se resultatet.

Autostitch, har du en WEB-adresse?

Jeg har revet meg i håret over et antall opptak jeg tok i sommer med tanke på å lage et panorama fra hytta. Med water på kamera, samme fokuspunkt, samme blender og lukker, samme brennvidde, stødig stativ og alt jeg trodde jeg måtte passe på.
Men å få det til bra? Nope.

Mvh Ann
Roger K.

Vet ikke om det er denne CA har benyttet, men på sidene deres ser jo dette veldig imponerende ut...


http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html


Roger
Carsten A.

Roger K: Ja, det er akkurat den - eller en annen link: www.autostitch.net

Autostitch tar bare JPEG-filer, men det blir et meget lite problem om man bare sørger for å holde dem i høyeste kvalitet (opptakene behøver selvsagt ikke være i JPEG), ettersom hver og en fil bare utgjør et mindre fragment av det endelige bildet.

MVH CA
Finn W.

Ikke sikker ,men hva med å kutte noe i overkant,da synes jeg buen blir mindre fremtredende. Ellers likte jeg bildet.

Mvh Finn
Rolf S.

Interessant teknisk, og det ble da et bra bilde.
Enkelte svakheter er påpekt, men synes ikke de er spesielt skjemmende.
Man blir fristet til å prøve dette en gang.
M.v.h. Rolf
Carsten A.

Ja, Rolf, jeg syns dette er et ganske interessant hjelpemiddel. Opptakene her er frihånds, og dermed altså ikke så godt planlagt og utført som mulig. Det skal nok være mulig å gjøre slikt som dette mye bedre.

Jeg ser at det er sagt at dette kunne man greid med en Hasselblad 905SWC. 905SWC Biogon 38/4.5 oppgis å gi 91 grader (diagonal) bildevinkel. Å gjøre opptaket med en Hasselblad 905SWC på frihånd forutsetter bl.a. at man hadde noe slikt tilgjengelig. Hasselblad 905SWC har naturligvis en kraftig vidvinkel, men trolig ikke noe som ville strukket til her. Her var det trangt, og fra venstre til høyre i bildet er nok mye mer enn 90 grader (altså ikke diagonalt).

MVH CA
Erlend K.

Imponerende program. Jeg har testet dette selv, og sitter igjen målløs. Steget de enklere programmene til dette er enormt! Jeg skulle ønske det kunne ta .tiff, men det kommer vel etterhvert.

Takk rettes til deg Carsten!
Jonas L.

Dette var et herlig program, takk for tipset!

mvh JL
Hans Petter D.

Angående fotografere dette med en Hasselblad. Greit nok med påstand om forvrengning, men jeg tviler på at filmen ville klart å tegne like godt rundt lyskildene. Her har du trange utsnitt med lokal eksponering. Jeg har selv prøvd meg på dette med en 50mm i et liknende rom og er overasket over ''dynamikken'' i bildene. Sammenlikner en dette bildet med alternativet HighDynamicRange (HDR) + local adaption som foreløbig gir unaturlig kontrast.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu