And i gullvann II
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2005-11-05 15:17:48
    Versjon #2
  • Lagt inn: 2005-11-05 15:20:57
    Versjon #3
Utstyr
  • Canon 10D
  • Canon 300mm f/4L IS
  • Brennvidde300mm
  • Blenderf/4
  • Lukker1/500s
  • FilmtypeISO400 RAW
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNatur
  • Lastet opp
  • Visninger894
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_163175} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (27)
Camilla S.

Heisann

Utrolig herlige kontraster i dette bildet, fargen i vannet fremhever denne anden på en serverdig måte.
Fin skarphet, men er usikker på komposisjonen, ville kuttet noe i den uklare forgrunnen.
Ellers flotters!

-Camilla
Gunnar G.

Hei, dette var bra. Men har du skrudd fargemetningen svært høyt opp? Det gjør ingenting, for fargene er rene, og i et bilde står man fritt til selv å bearbeide og manipulere fotografiet slik man vil. Det er i et fotografi, f.eks. i et naturmagasin, at man skal være forsiktig å tukle med naturen.

Men her på foto.no diskuterer vi bilder.
Jeg har sjekket bildet for to ting, horisontalplanet og utsnitt. Sjekk viser at bildet nok er skjevt. I alle fall er det opplevelsesmessig skjevt, fordi bølger på hver side av anda ikke ligger på samme horisontale plan. Noen linjer lenger bak i bildet viser også de samme hellende linjer, mens linjene nærmere bunnen synes å være vannrette.

Siden forgrunnen er såpass uskarp OG anda befinner seg svært midtstilt i bildet, mister du den opplevelse av bevegelse som et assymetisk plassert motiv vil gi. Altså, for å få anda på nedsiden av bildets vannrette midtlinje, må du beskjære nedenfra en del. Derved får du samtidig fjernet de mest uskarpe partier nede.

Men før du beskjærer, må du begynne med å se på bildets skjevhet, og dreie bildet slik at det oppleves som rett. Deretter beskjærer du det nede.
hilsen Gunnar
Hans Henrik F.

Morsom og annerledes sak, dette her! Bra å få se originale ting på fuglefronten også. Anda har du jo også fått fint i fokus. CST og GG har jo gitt grundige og gode kommentarer som det er lett å slutte seg til. Vet imidlertid ikke om jeg ville fjernet så altfor mye i underkant, men noe er nok fornuftig. Får meg av en eller annen grunn til å tenke på teksten ''Om Mjøsa var av whiskey...'' osv. :-)
Inger Anne Maritsdotter V.

Dette er - etter min mening - det beste i denne ''and-i-gullvann-''serien.

God skarphet på anda og fine farger og detaljer.
Et herlig uttrykk på denne søte arten;-)

Inger Anne
Trond A.

Fin skarphet og nærmest perfekt ''stilling'' på anden.

Jeg er derimot ingen fan av dette gullvannet, synes det er litt slitsomt å se på.
Johan K.

Knallbra dette!
Liker godt fargene :) Og ellers bra teknisk. Fine detaljer på anda

Johan
Åsmund I.

Liker disse bildene. Fargene er knall, detaljene på anda er fine og komposisjonen sitter bra. Det er kanskje littegrann skjevt, men det plager ikke meg noe særlig. Det meste er allerede sagt her, så jeg gidder ikke utbrodere noe mer ;) Kjør gjerne på med fler hvis du har!

Mvh Åsmund

Torbjørn K.

Hei og takk for konstruktive kommentarer!

Camilla: Er enig i det du sier, og har kuttet litt i toppen i v3.

Gunnar: Takk for velbegrunnet og lang kommentar, selv om jeg ikke er helt enig med deg. Jeg er enig i at bildet kanskje er noe skjevt, og jeg har rettet opp dette samt kuttet både i bunn og topp i v3. Det jeg er uenig i, er at du tildels kaller dette manipulasjon og ikke et fotografi. For at du skal se hva jeg har gjort, så har jeg lagt ut originalen rett fra kameraet også.

''Gullfargen'' er ekte, og kommer fra en speiling av noen høstgule bjørketre i lav høstsol. Det eneste jeg har gjort er å fremheve dette med litt bildebehandling, men jeg vil ikke gå så langt å kalle det manipulasjon. Det samme bildet kunne du fått med analogt kamera, varmtonefilter og fuji velvia, men da ville det vel ikke vært noen som hadde kalt det for manipulasjon?

Dersom du skal ''ta'' meg på noe her, så er det at jeg har blurret øverste del av bildet for å tone ned noen av de markerte bølgene.

Dette har blitt diskutert i det vide og det brede på debattsiden, så du kan jo lese noe av det som er blitt skrevet om det her: http://www.foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=...okmerker=0

Inger Anne: Takk for anbefaling!

Åsmund: Jeg tok en god del bilder av denne anda, men de tre jeg har lagt ut nå, er de eneste jeg tok vare på. Så dette blir nok det siste i denne serien.

Torbjørn
Gudbjørg e.

For noen flotte andebilder du viser. Herlige kontraster.
Mvh Gudbjørg
Steinulf L.

Ingen manipulasjon dette. Det er jo omgivelsene som speiler seg og gir vannet en slik glød. V#3 ble svært så bra.
Stine J.

Hei Torbjørn,

Mye er sagt allerede her, så jeg nøyer meg med å si at dette ble flott! Fargen på vannet er jo helt herlig. :-)

mvh Stine
Jonas L.

Meget pent, igjen.
V1 er best i mine øyne. Liker fargetonene best her. Begge utsnittene fungerer bra.

mvh JL
Cristina B.

Enda ett supert bilde av anda.
Henger meg på Jonas Langbråten sin kommentar. Siste versjon ble litt for kraftig i fargene etter min smak.
Selv den ubehandlete filen hadde fungert meget bra også. Skikkelig god fotografering her!
mvh Cristina
Morten W.

Jeg har i likhet med GG tatt på meg Sherlock Holmes-lua, og tent pipa. I tillegg har jeg funnet frem passer og linjal, og, tro det eller ei; en sekstant! Har ikke klart å finne geometriske feil. Skjevheten i bølgene tror jeg kommer av at anda svingte litt babord fordi den så litt mat.
Så jeg tar av meg lua, stikker den i jorda, og bifaller et meget flott bilde!
Kristian H.

veldig bra , fine farger og kontraster.
Jan Frode A.

Vakkert! Og duverden for et spill i farger og lys! Topp bilde, og det blir versjon #1 for min del.
Anda er skarp og fin med skikkelig gode detaljer. Dråpene gir mye ekstra.
Komposisjon og utsnitt sitter 100%, flott med bølgene som bryter såvel i farger og linjer. Meget godt jobba!

mvh Jan Frode
Tone A.

Eit vakkert andebilde med gullfargen på vatnet som gjer bildet spesielt. Bildet har eit reint uttrykk med fine kontrastar. Den mørke og skarpe anda med vanndråpane har ein ein fin positur. Dus bakgrunn som bryt med den blanke og duvande flata. Eg likar best v1 pga av fargane. Flott komposisjon!
:) Tone
Gunnar G.

Ooops, Torbjørn! Jeg har IKKE kritisert bildet ditt for å være manuipulert. Jeg undret bare på om gulfargen var ekte, men korrigerte meg selv ved å si at det faktisk ikke spiller noen som helst rolle i et BILDE i motsetningen til et fotografi (eller kips). Jeg skiller mellom bilde (som uansett er et bearbeidet produkt) og et knips, som for de fleste av oss bare representerer rådata. Forhåpentligvis er dette bare semantiske forvekslinger mellom oss, og representerer absolutt ikke noen kritikk av bildet eller deg.
--- og jeg er aldri ute etter å ''ta'' noen som helst ----
Ellers tror jeg at jeg likte versjon 3 best. Av originalen skjønner jeg hvorfor du måtte kutte nokså tett over anda.
hilsen Gunnar
Torbjørn K.

Takk for de siste kommentarer også!

Gunnar: Mulig jeg ordla meg litt feil, men jeg føler meg på ingen måte kritisert eller ''tråkket på.'' Tvert imot, så er det jo for å bli kritisert jeg legger ut bilder her på foto.no (nå ble riktignok dette lagt ut på galleriet, men legger vanligvis ut bilder på kritikken). Så derfor er jeg veldig takknemmelig for at du tok deg tid til å skrive en såpass gjennomtenkt og utfyllende kommentar!

Det jeg ville påpeke, var at dette ikke var noen manipulasjon. Riktiknok har jeg behandlet bildet for å fremheve fargene, men alle råfiler ut fra kamera er blasse og bør behandles for å få frem naturlig kontrast og farge.

Fort gjort med misforståelser når man snakker til hverandre gjennom tekst. For meg er ''knips'' et enda mer negativt ladet ord enn ''manipulasjon,'' da det betegner et ikke-gjennomtenkt og tilfeldig snap-shot i motsetning til manipulasjon som kan være riktig bra når det er godt og dyktig utført.

Håper ikke at du føler at jeg tok meg nær av din kommentar, for det gjorde jeg definitift ikke. Så jeg må nok en gang påpeke at jeg er svært takknemmelig for det du skrev!

Torbjørn
Gunnar G.

OK: Bearbeidet er kanskje et bedre begrep å bruke, siden 'manipulasjon' åpenbart hos noen kan ha negative asossiasjoner ved seg. Og ja, det er svært mange som bare knipser i vei, uten å tenke på bearbeidingsdelen, hverken under opptaks (knipse) prosessen eller etterpå. Noen slike finnes nok også her på foto.no.

Men når jeg nå først svarer deg, så lurer jeg på om du har vurdert å prøve og klone bort den bølgestripen som går skrått gjennom originalen din, for kanskje å få litt mere vann foran anda?
vennlig hilsen Gunnar
Stig Morten S.

Mye sagt allerede her, jeg nøyer meg med å si at dette ble veldig bra!
Reidar T.

Rett og slett nydelig. Skarpheten er upåklagelig og fargene nydelige.
Meget bra.

RT
John-Tore G.

Hmm trodde jeg hadde kommentert dette bildet. Uansett, meget bra. Vel verdt en anbefaling fra meg. Og ja.....v3;-)
mvh John-Tore
Egil E.

Svært iøyenfallende og severdig. Skulle jo tro at dette lett kunne bli overkill mht. farger, men #3 er både elegant og særegen. Skarpt og klart er det også. Bra.
Frank N.

Knall farger du har fanget her. Fin positur på fuglen også. Hodefjærene kunne kansje vært en anelse skarpere, men det er bare pirk.
Birgit K.

Fantastisk flot og utrolig skarpt billede... Vidunderlige farver!!! Eminent!!!
mange hilsner
Birgit
Carsten A.

TK: Bildet er bra, det meste er ellers sagt allerede. Jeg liker selv å utnytte slike naturlige foreteelser, dvs. at en rolig vannflate dels avspeiler en eller annen fargerik vegetasjon (eller annet), dels at den rolige vannflaten blir forsiktig brudt av f.eks. bevegelsene til en fugl. Er det som her også blå himmel (gjetter jeg på) får man en fint kontrast mellom varme og kalde farger. Dessuten vil man da også jevnlig få spørsmål om etterbehandling, fargemetning og slikt. Tror det er ganske mange som ikke har fotografisk erfaring med å oppsøke slike fargeforhold (tidlig morgen eller sen kveld er gjerne en absolutt forutsetning - umiddelbart etter soloppgang eller umiddelbart før solnedgang).

Jeg er også helt enig i det du sier om tilsvarende resultater med varmtonefilter og Fuji Velvia (lett ''undereksponert'' - 1/2 til 1/1 trinn), gjerne med polafilter. Evt. kunne man brukt Ektachrome VS, som også gir skikkelig fargesprakende resultater under de rette forhold - og som ganske riktig har den fordel av ingen reiser disse evindelige etterbehandlingsspørsmålene.

MVH CA
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu