<center>Foran Teatro dell'Opera</center>
Bildet inngår i albumet Roma, 1991 - Jeg fant igjen en Tri-X som hadde ligget ufremkalt siden 1991.
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2005-11-11 16:10:22
    Versjon #2
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriDiverse
  • Lastet opp
  • Visninger426
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_164083} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (13)
Kristoffer L.

Jeg kom i skade for å legge inn feil utsnitt. Mener selv at v2 veier opp igjen den lille asymmetrien i bildet, men vil sette pris på høre andres mening...

- Kristoffer
Kjetil H.

#2 synes jeg ble renest, ikke så mye pga. symmetrien, men heller pga. av at restene av buen i taket var et fremmedelement i #1.

Om bildet er det å si at det som vanlig er gjennomkomponert og gjennomtenkt fra din side. Utnyttelsen av perspektiv og lys gir en utsøkt geometrisk opplevelse og det er sug innover mot det mørke sentrum i motivet.

Dog synes jeg det blir litt lite informasjon her - en kulisse uten drama. En impuls av bevegelse, handling, menneske, ville gjort seg. Det er likevel mulig det ville vært i strid med bildets intensjon og at kanskje minimalismen er dets idé.

mvh
Kjetil
Christian H.

Likte også v2 best, av samme grunn som Kjetil. Dessuten er formatet litt bredere.

Du har definitivt vært der til rett tid, da skyggen akkurat deler deler veien i to. Kan gå med på at bildet også hadde tålt et snev av bevegelse, men på den annen side ligger det en invitasjon i perspektivet og lys/skygge-forholdet som skaper spenning.

Syntes gråtonene er litt slappe. En liten kontrastøkning er det som skal til. Det er også positivt for sollysets rolle.
Egil E.

Hmm... Klinisk renhet er det som faller meg inn som første tanke.
Teknisk bra, men det mangler vel et element her. Det er nok en av de tingene som du ikke ''overser'' til vanlig, kanskje derfor det blir så tydelig?
Steinulf L.

Enig.V#2. Et enkelt bilde som er vel gjennomarbeidet fra din side. Bildet hadde vært svært så kjedelig om du hadde pukket på symmetrien. Fint.
Knut L.

Ja, - #2 er nok det beste utsnittet.

Det ''sarte'' og lyse toneforløpet formidler sterkt sollys og behagelig temperatur (i skyggen).
Baldakinen er nok tiltenkt beskyttelse mer for høy solfaktor enn for regnvær.
Og så kan man jo spekulere på hvem den er tiltenkt, og hvorhen den fører. Døren er i hvert fall åpen.
Fint mønster og luftig komposisjon.

mvh
Knut
Hans Jacob H.

Fint med skyggen som faller halveis utenfor overgangen. Versjon 2 best av grunn som nevnt av bla. KH. Ellers kan jeg være enig i ordlyden fra samme; kulisse uten drama. Som rendyrket minimalisme er det litt for mye forstyrrelse i bla. blomsterkrukken til høyre i bildet.
Men et sedvanlig godt blikk for symmetri og linjer.
Kristoffer L.

Tusen takk for raske og inspirerende tilbakemeldinger!

Det er v2 som er bildet. V1 ble lagt inn ved en feiltakelse.

Kontrastmessig har jeg prøvd mange varianter (de fleste med mer kontrast, for bildet tåler mye), men har inntil videre landet på denne litt dusere versjonen. Her er hele toneforløpet representert fra svart til hvitt, og stort sett med tegning i alle detaljer.

Jeg har ingen dyp intensjon med bildet ut over at det handler om perspektiv, linjer, form og toner. At åpningen innerst er svart, mens veien dit er lys, synes jeg likevel gir bildet litt symbolsk innhold, uten at jeg skal trekke det for langt.

Igjen - hyggelig med slike tilbakemeldinger, og bekreftelser på at bildet fungerer...

- Kristoffer
Judit W.

Hei Kristoffer!

Yes, Versjon #2 is better in its setting. Although the composition is asymmetrical a little, it is very well balanced. The lighting is wonderful – it gives a special vibration to the picture. The cause can be a very hot summer day in Rome (?) Excellent photo, I like it ...

Judit :)
Avsluttet .

det er ingen tvil hvilke versjon som er den beste, mye grunnet at formen i taket blir fullendt i ver 2. Som du skriver er jo denne versjonen også den riktige.

hovedgrunnen til at jeg liker bildet ditt er de lyse tonene, de geometriske formene og forholdet mellom lyse og mørke partier.

en forbedring, men her er jeg ikke sikker, kunne vært gjøre det hele ennå mer asymmetrisk ved å croppe venstre kant.

Ø
Knut-Inge J.

Lekre linjer og toner! Skyggen til venstre og blomsterkrukka til høgre balanserer bildet fint og ''forstyrrer'' effektfullt symmetrien.
Det slår meg at det må vera ein god følelse at fotografi tatt for 14 år tilbake også held mål i massevis......
Kristoffer L.

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger! Jeg setter stor pris på slike grundige omtaler, og på å få bekreftelser på at bildet faktisk fungerer.

- Kristoffer
Inger-Lise S.

Sent ute, men har ikke sett bildet før idag...Det er godt gjennomført, rent og elegant.Estetisk for øyet. Fine linjer og former. Bra at det ikke er helt symmetrisk,-det tror jeg ville blitt kjedelig. Er ikke så begeistret for symmetri heller.
Jeg liker tankene dine om den mørke inngangen, mens vegen dit er lys.
Kommentaren gjelder v#2, som er det bildet du ville vise.

Inger-Lise
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu