Vinteren kommer - og fjorden ligger stille og ser på
Utstyr
  • Nikon D-100
  • -
  • Blender-
  • Lukker1/250s
  • Nei
  • AnnetFordi bakgrunnen var disig, valgte jeg å legge skarpheten noe nærmere kamera, for å sikre full skarphet fra nedre kant med refleksene og så langt skarpheten ville rekke. Dette er et av de få naturbilder jeg har hvor skarpheten bevisst er styrt mot forgrunnen. Det var lite lys så uten stativ kunne jeg ikke blende ned, siden jeg normalt bruker 1/250s for å være sikker på å ikke få håndryst.
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNatur
  • Lastet opp
  • Visninger268
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_165508} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (6)
Robert J.

Dette bildet likte jeg. Liker spesielt at lyset i bildet nesten danner to parabler som ligger mot hverandre. Det var tøft.

Mvh
R.J
Tim Ø.

Godt. Kunne etter min mening blitt bedre med litt barbering av toppen, ca en tomme.

Mvh Tim
Jan O Ø.

Hei. Veldig fint. Fjellene er veldig fint plassert i forhold til hverandre i bildeflaten. Hadde det vært bildet mitt ville jeg skjært bort en del av vannet i nedre del. Kanskje til et smalformat.
Mvh Jan O.
Kurt S.

En liten ''barbering'' i toppen tror jeg tåles.
Du vil da få enda bedre fokus på fjellene og speilingen i forkant.
Har studert dette bildet en god stund nå. Tror det kan være lett å si at havet danner en for stor og tom flate. Etter å ha studert bildet og tenkt litt kommer jeg frem til det motsatte.
Den store flata med havet er absolutt ikke tom og denne bærer absolutt bildet.
Masse fine speilinger og mønstre.
Fin skarphet hele veien innover. Godt jobba og et vakkert bilde.
Mvh Kurt
Gunnar G.

Takk for tilbakemeldinger, som stort sett har gått på beskjæringer oppe eller nede - eller begge. Ja, bildet kan helt sikkert beskjæres, men jeg ber dere betrakte bildet en gang til, og nå ut fra begrepene ''innramming'' og ''avsluttet motiv'', for det er to viktige begreper i min egen forståelse av bildets komposisjon. For å ta det siste først, 'avsluttet motiv', så avsluttes gjenspeilingen av det lyse skypartiet nede mot venstre i bildet med en eneste lys stripe, så overtar igjen det mørke en kort avstand før nedre billedkant. Oppe ser man den samme lysningen på himmelen, men den lar jeg få en noe større mørk innramming opp mot øvre kant.

Det er viktig å unngå å dele bildet midt på, så horisontlinjen MÅ gå enten litt over eller litt under den horistontale midtlinjen, så enhver beskjæring er i alle fall nødt til å ta hensyn til dette siste kravet. I dette tilfelle har jeg altså valgt å la fokus ligge i sjøens reflekser og ikke i fjellene, en beslutning jeg tok allerede da jeg tok bildet og bestemte skarphetsintervallet.

Vel, jeg er klar over at bildet kan beskjæres annerledes, og kanskje med like godt (eller bedre) resultat. Nå har jeg forsøkt å begrunne mine valg rent kompositorisk. Jeg imøteser med glede andre kompositoriske begrunnelser (før eventuelle andre versjoner legges ut).
vennlig hilsen Gunnar
Gunnar H.

Et fint bilde av ditto motiv(er) ! Fine toner. Komposisjonen fungerer bra, men her er flere løsninger mulig. Synes ikke det bør kappes i toppen, da de mørke skyene gir en god innramming ovenfra. Men jeg tror at en variant der sjøen utgjør en tredjedel av bildehøyden, også ville fungere. Gunnar
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu