Miriam
Kitwe, Zambia, 2001. Ett av de mer enn 13 millioner barna i Afrika som er foreldreløse på grunn av AIDS epidemien.
Utstyr
  • Canon EOS-1v
  • Canon EF 2,8/28-70 L
  • Brennvidde28mm
  • Blender-
  • FilmtypeIlford XP2
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriMorten Hvaal - Orphan Voices
  • Lastet opp
  • Visninger864
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_16831} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (27)
Torbjørn V.

Bra personliggjøring av et AIDS-offer. Blir sterkt sammen med fortellingen.
Per Erling M.

Likte dette bildet. Fin effekt med høyt standpunkt samt armene ut i en slags ''korsposisjon''... Forresten så virker ikke hjemmesiden din www.hvaal.com...

Per ☺
Lise B.

Hva har skjedd med denne lille jenta? Barn skal da ikke ha sånne øyne? Og er det ikke vel brutalt å dytte et kamera ned i ansiktet hennes? Så forresten utstilligen i New York, men syns ikke dette var det beste bildet.
Fredrik T.

Stakkar, vi har det jammen godt her..

Fredrik
Tor Rune L.

Syns dette var et flott bilde.
Oppstillt og fint. Kan ikke se hva som er brutalt med dette.
Gunnar M.

Hvis det er brutalt er vel det det skal være! Ingen solskinnhistorie han forteller.
Jenta prøver å være sterk?
Lise B.

TRL: Arrangert er det nok ikke, men jeg reagerer på at fotografen har gått så tett innpå et barn som så åpenbart har deet vondt.
Tor Rune L.

LB. Vedder 10,- på at bildet er arrangert og knipset fra x antall vinkler:)
For all del: mener ikke noe negativt.
Liker bildet.
Lise B.

TRL: Da er det nok en annen Morten du tenker på, men OK, ti kroner er greit!
Carsten A.

Syns ikke bildet i seg selv var så veldig engasjerende. Den historien som søkes fortalt i underteksten er vel så engasjerende. Virkeligheten er det selvsagt dyster dramatikk over - men det formidler dette bildet bare sånn måtelig.

Eller kan jeg ikke begripe at det skulle være negativt (eller positivt) om bildet her i større eller mindre grad er oppstilt, eventuelt om det er gjort flere opptak. Det bildet som vises her blir hverken mer eller mindre verdifullt av den grunn.
MVH CA
Lise B.

CA: Selvsagt spiller det en rolle om bildet er arrangert eller ikke. Mener du virkelig det ville være greit om fotojournalister reiste rundt og brukte mennesker som modeller?
Torbjørn V.

Jeg syns ikke bildet ser hverken arrangert eller oppstilt ut--selv om jenta nødvendigvis må ha stilt seg der, det er jo naturlig. Jeg synes heller ikke, (litt under tvil), at det er for brutalt å 'dytte' et kamera ned i ansiktet hennes.
Carsten A.

LB: For det første har vel fotografen/fotojournalisten her brukt en person som modell (barnet er jo hovedelementet i bildet).

Som alt sagt synes jeg ikke dette bildet forteller all verden, og for meg spiller det liten rolle om jenta her har stilt seg der selv eller blitt bedt om å stille seg eller flytte seg. Poenget er vel å fortelle noe noe om foreldreløse barn på grunn av denne skrekkelige epidemien. Fortellingen er like ekte om barnet flytter litt på seg. Jeg kan ikke innse at dette har noen betydning overhodet - spesielt ikke for sannhetsgehalten i det som skal være budskapet. Her legger jeg til grunn at i dette bildet dreier det seg om et foreldreløst barn som er påtruffet på et sted der det har sitt tilhold.

Dersom en fotojournalist reiser rundt med medbrakte modeller, er det klart ugreit, såvel i forhold til fotojournalisten som til vedkommendes bilder.
MVH CA
Per Einar F.

Jeg må si meg enig med Carsten Arnholm her.

Lise Braathen. Det er greit at mannen er fotojournalist. Jeg vil heller kalle bildet for dokumentasjon fremfor reportasje. To vidt forkjellige ting.
Og ordet journalist er vel ikke forhelligende? Jeg vet knapt om mennesker som pynter og arrangerer det de er ment å raportere så mye som de skrivende jounalister.


Og for meg (bildet må kunne fortelle en historie aleine uten å bli akkompagnert av en historie.) er dette bildet av et lite negerbarn med et grimt ansiktsuttrykk verdiløst.

Jeg kan ikke se at bildet formidler noe som helst av det som er meningen.

Aleksander J.

Jeg synes bildet funker som faen.
Sterk symbolisering på hvor håpløst det må være. Trengt inn i et hjørne, umuligt å flykte.
Paal A.

Ansiktsutrykket til jenta gjør bildet til et godt reportasjebilde.
Vi ser aldri fysisk slitne barn, barn med poser under øynene i vår egoistiske del av verden. Derfor er det viktig at noen fotograferer og forteller om barns skjebner og liv i andre deler av verden.
Blir litt oppgitt av folk som kaller denne typen bilder verdiløse.

Jeg er veldig enig i Aleksanders tolkning av bildet.
Dag T.

Enig med AJ. Bra bilde, sterkt blikk og nydelig komposisjon. Ikke fullt så distansert og nedtonet som andre bilder jeg har sett fra denne fotografen med samme tema.

Føler meg heldig: jeg gir f... i hvordan bildet ble til og hvilken form for manipulasjon som ble brukt, jeg ser på bildet og beveges av det.
morten h.

takk for kritikk og kommentarer. setter stor pris på det.

bildet er selvfølgelig ikke arrangert på noen som helst måte. det ville være å underminere min egen kredibilitet. problemet i dokumentarfotografi er at det er umulig å vite hvor langt man kan flytte noen før de blir modeller i stedet for motiver. derfor flytter jeg aldri på noen eller noe.

jeg hadde tilbrakt en dag med denne familien, nesten uten å fotografere. barna var blitt vant til at jeg var der (jeg kan være ganske kjedelig..), og miriam forholdt seg til meg mer eller mindre slik hun gjorde til andre voksne menn i nærheten. bildet er et forsøk på å vise dette forholdet. derfor det høye kamerastandpunktet. jeg tok bare noen få ruter, og tror ikke jeg skremte henne.
i nabohuset bor mannen som voldtok og hiv-smittet miriams 11 år gamle søster. jeg spurte ikke om noe hadde skjedd med miriam også.
Lise B.

For jævlig at noen skal ha det sånn mens vi klager og klager. Og TRL skylder meg ti kroner!
Sophie S.

Hei. Til dere som har spurt: www.hvaal.com er fortsatt nede. Vi jobber med saken. Typisk at det skjer nå.
Mvh.
Sophie.
Jan Rune B.

Sterkt bilde med et blikk som huskes.

JRB ::)
Lise B.

TRL: Du kan forresten putte den tier'n i en TV-aksjonsbøsse søndag...

PEF: Hvis du synes dette er verdiløst, hva skal det til for å vekke deg, da? Et fly som treffer en skyskraper?
Sophie S.

Fint at dere har meninger! Enda finere om dere kommer og ser utstillingen og kjøper boka på Barnekunstmuseet i Oslo, Lille Frøens vei 4. Gjør det på søndag! Da er museet åpent fra 11 til 16, Morten vil være der og signerer sikkert gjerne bøker, det er TV-aksjon og overskuddet fra boksalget går til kampen mot HIV/AIDS. Ta med ungene!
Sophie S.

Til dere som vil gjøre noe, og er interesserte i hva vi holder på med: Det er åpent møte hos media19 tirsdag 23. klokken 1700 i lokalene til Rabalder Mediecompagni, Waldemar Thranes gate 75, (inngang fra Darres gate), Oslo. Alle er velkommen!
Sophie S.

Hei! Nå er ENDELIG www.hvaal.com oppe igjen. Det betyr at boken kan bestilles fra siten, eller fra bok@hvaal.com . Dessuten ligger den nå online salg hos www.tronsmo.no . Husk at pengene går til en god sak!
Espen A.

Kjempesterkt! Får helt vondt av å de på det for lenge. Veldig spesiell måte å ta bilde av barn på. Ble hun ikke redd?
Mvh.
Espen.
morten h.

takk for kommentar. ja, det er uvanlig å fotografere barn ovenfra og ned på denne måten. meningen var å forsøke å vise hennes vanskelige forhold til voksne menn. jeg hadde ikke følelsen av at hun ble redd. ihvertfall ikke slik vi er vant til at barn blir redde. men det er nesten umulig å forestille seg hva som foregår i et barn som miriam.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu