Kinkaku-ji
Kinkakuji (Golden Pavilion), Zen-tempel.
I 1397 begynte byggingen av Kinkaku-ji som en del av boligen til pensjonerte shogun Ashikaga Yoshimitsu. Kinkakuji ble omgjort til Zen tempel etter Yoshimitsu døde i 1408.
Dekket i gullblader fremstår det rimelig spesielt. Den nåværende bygningen er fra 1955 ettersom den ble brent ned av en fanatisk munk i 1950.

Et sted jeg liker veldig godt, og har også sansen for dette bildet. Men jeg synes det er vanskelig å fremstille det ordentlig godt. Tips er velkommen.
Bildet inngår i albumet Japan - Fra min reise til Japan 2005.
Mer kan ses på:
www.uppercut.no/japan
Fotograf
Utstyr
  • Nikon D70
  • Nikon 18-70mm f3.5-4.5
  • Brennvidde70mm
  • Blenderf/6.3
  • Lukker1/160s
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriReise
  • Lastet opp
  • Visninger382
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_194573} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (7)
Ishi K.

kreativt? kanskje

om det funker? så absolutt ikke, beklager.

Bildet hadde nok potensiale som postkort hadde tempelet vært rett og skarp. Jeg ser ingen hensikt i å helle kamera slik tempelet blir skjevt. Og ellers mangler det innhold/sammenheng i bildet utenom en avbildning forløst på en meningsløs måte.
Helge R.

Hei John!!
Vinkelen på bikldet er grei nok, uten at den skaper den store entusiasmen hos meg, jeg er heller ikke fornøyd med focus, her burde tempelet være det esensielle, med focus på løvet signaliserer du at det er dette som er det viktigste i bildet. Fargene er gode, bra kamera du bruker, hilsen
:)Helge
John Andre A.

Jeg verdsetter ærlige tilbakemeldinger!:-)
Fokus: Det er veldig bevisst. Jeg har 10 bilder av tempelet, som er like alle andre bilder som finnes av dette; tatt fra samme sted som alle de horder av mennesker som er der hver dag. Bilder rett opp og ned av templer er fint å ha det også, men jeg går fort lei.
For min egen del uttrykker derfor dette noe annet, og selv om det ikke faller i smak her, er dette en av mine favoritter derfra. Merkelig nok:-).
Ishi K.

Mener ikke at du skal lage postkort-bilder, tvert imot. Men jeg ville likt å se forsøk som er mer hensiktfull og gir bildene dine mer innhold enn bare en avbildning. Formidler hva det er du ser som fikk deg til å løfte kameraet og få det frem slik at vi ser det du ønsker oss å se.
John Andre A.

Hei Ishi!
Jeg ville få fram lønnebladene med en fin bakgrunn. Livet er fullt av ulike vinkler og jeg valgte denne, og satt ovenfor det samme valg i dag, ville jeg kanskje gjort det samme, eller annerledes.
Det jeg mener - jeg løftet blikket fra tempelet. MEN da kunne jeg kanskje kalt bildet noe annet, siden det er bladene som er i fokus her.
Hadde jeg vært der litt senere på året ville bladene vært røde, og gitt et helt annet inntrykk igjen.
men som sagt, takk. Du kan gjerne utdype hva du mener med ''hensiktsfull'' - hva gjør noe hensiktsfullt for deg?
John
Ishi K.

Hensiktfull er å prøve å formidle noe med elementene i et bilde, elementene som danner et rammeverk for, underbygger, fremhever bildeinnhold/fortelling i bildet slik at bildet i helhet kommuniserer visuelt til tilskueren.

Til dette bildet (spiller ingen rolle hvilken bildetittel): det er helt greit med lønnebladene i fokus og ikke tempelet. Du sier ''Jeg ville få fram lønnebladene med en fin bakgrunn.'' Bakgrunnen du har valgt, er et tempel, en veldig tydelig og bestemt form med klare farger. Mao, bakgrunnen din trekker veldig på oppmerksomhet til tilskuerne.

Det brukes veldig ofte selektiv fokus med stor blenderåpning for å blurre bakgrunnen helt slik at bakgrunnen blir ugjenkjennelig og dermed blir hovedmotivet fremhevet. Når bakgrunnen er gjenkjennelig må den komponeres på den måten at tilskueren har fortsatt oppmerksomheten på hovedmotivet, mens inntrykket (av hovedmotivet) blir forsterket av bakgrunnen.

Her er tilskuerne med en gang opptatt av tempelet i bakgrunnen, ikke pga tittelen din, men pga den er så dominerende i bildet og urolig. Selv om du har fokusert på lønnebladene, har bakgrunnen din ledet bort oppmerksomhet fra bladene. Istedenfor å se på de fine lønnebladene som du vil at jeg skal se på ved hjelp av selektiv fokus, sitter jeg og lurer på _hvorfor_ er tempelet skjev, hva er det fotografen prøve å vise meg med å helle kameraet på den måten, hva er det jeg skal se på i bildet egentlig? Og endelig fant jeg ut du valgte å helle kameraet mest sannsynligvis på impuls da jeg ikke kunne finne noen sammenheng mellom elementene i bildet som tilsa nødvendigheten med et skjevt tempel. Derfor sa jeg: ''Jeg ser ingen hensikt i å helle kamera...'', mens et rett tempel vil ihvertfall gi en roligere og dermed mindre distraherende bakgrunn til bildet.

Så, over til bildeskaping kontra avbildning. Dette bildet, med å rette opp tempelet i bakgrunnen, forblir en avbildning, ihvertfall for meg. Det er fordi bildet ikke formidler annet enn *lønnebladene foran et tempel*. Hva var det du så der som fikk oppmerksomheten din? Lønnebladene er fine ja, men dette stedet er ikke det eneste stedet som har lønnetrær (siden du var i Japan), dermed ville det kunne finnes steder hvor lønnebladene fremheves mye bedre. Hvorfor akkurat der stoppet du opp og ville ta bilder? Hva følte du, tenkte du på der i den omgivelsen? Så komponerer du bildet med elementene i omgivelsen for å vise meg det du _ser_, ikke bare med øynene dine, men det du virkelig ser. Elementene som vil være med på å uttrykke det du ser. Da blir bildet hensiktfullt. Når bildet ditt får meg til å se hva _du_ ser, kommuniserer du. Da skaper du bilder istedenfor avbildning.
Birgit R.

Hmmm, jeg har selv vært en tur ved dette templet og kom hjem med mange kjedelige postkort og noen macroer av en edderkopp...

Synes du har gjort et ærlig forsøk, men du gjør templet litt urett, synes jeg - ser ikke så imponerende ut her. Ser mer ut som en gulmalt hytte - ikke et gullpalass.

Birgit
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu