På sporet med NSB
Bidet er tatt like nord for Dombås stasjon på tur nordover. Dovrebanen er jernbanestrekningen mellom Dombås - Støren ble bygget i perioden 1910 – 1921. Det aller meste av anleggsarbeidet på banen ble gjort manuelt. Hakke , grev , spade. ”sluskebrett” , trillebår , spett , minebor og feisel var de viktigste redskapene.
Bare i en tunnel den 1440 meter lange Hestkrybba i Drivdalen ( Dovrebanens lengste tunnel ) ble det brukt maskinboring i ca. 300 meter i nordlig del. Maskinen som ble brukt var en Atlas støtbormaskin. Denne tunnelen fikk da også kallenavnet ”maskintunnelen”. Det ble bygd 158 km. bane med blant annet nesten 8 km. med tunnel , 87 bruer , 14 stasjoner og ett stort antall funksjonær og vokterboliger.
Litt refleks i frontruta, ellers ok.
Bildet inngår i albumet Natur -
Utstyr
  • Nikon D70s
  • Sigma 28-200 D
  • Brennvidde28mm
  • Blenderf/9
  • Lukker1/125s
  • FilmtypeNEF 200 iso
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_222560} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (4)
Kenneth K.

Et bra bilde, men det gjenskinnet i vindu forstyrrer litt.

mvh Kenneth
Tor-Ståle H.

fine farger
Odd E. k.

Hei Sigmund!

Et meget stemningsfullt bilde, der solens lys gir fine farger og kaster stemningsskygger innover i høstbildet. En flott komposisjon der togførerens utsikt må være fantastisk over dovre gjennom året. Flott lever som vanlig i en fin ramme Sigmund!

Mvh

Odd E.
Sigmund R.

Hei Kenneth, Tor-Ståle og Odd.
Takk for fine kommentarer!

Sigmund
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu