NOLar
Sylindersjau på M/T ''Jarelsa''.
NOLar monterer termoelementer i sylinderforingene for instrumentert tilstandskontroll.
B&W 2-takt diesel ''katedralmotor'', sylinderdiameter 840 mm, slaglengde 1800 mm.
Utstyr
  • Nikon
  • Nikkor 50 mm f/1,8
  • Brennvidde50mm
  • Blender-
  • FilmtypeEktachrome
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriPortrett
  • Lastet opp
  • Visninger530
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_233085} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (23)
Avsluttet .
Utrolig blikk og fine detaljer i de mørke områdene. Får litt stemning a la noen av Arne Strømmes bilder. Ja, dette fungerer og vel så det.
Rune S.
Tøfft bilde i flott komposisjon. Fint med det blikket og tonene i bildet.

Mvh
Rune S
ingebjørg fyrileiv g.
Hei, Odd Tore. Skittent, men kledelig skittent. Jeg liker også blikket du har fanget, men det er områder som ikke kommer helt inn hos meg. Bl.a at kroppen gror igjen med bakgrunnen (kanskje bare min skjerm!?) og behandlingen av hender og ansikt: det virker litt for behandlet/tegnet. Klokken kunne kanskje ha blitt dempet litt. Utsnittet er fint og teksten er kanskje for spesielt interesserte ;)

vh ingebjørg
Ann F.
Jeg ville også dempet klokken, men bortsett fra det ser det greit ut hos meg, passe mørkt til at bare øyne og noen streker hist og her antyder former.
Kanskje jeg faktisk ville lysnet litt på det hvite i øynene også.

Brukbart jobba, synes Ann.
Nina S.
Liker også blikket her, får litt assosiasjon til gruvearbeidere.
Blikket er som nevnt noe Strømmesk over seg, er litt mer i tvil om fargen på hendene, og klokka ble litt for dominerende i bildet.
ellers bra.
Mvh Nina
Avsluttet .
Hei Odd Tore
Som gammel frimerkesamler dukker vonde minner opp i dette bildet ditt. Du skjønner det at bildet er til forveksling lik mange av frimerkene som ble utgitt i Øst-Tyskland, Polen og andre østeuropeiske land før, etter og under andre verdenskrig.
De frimerkene jeg sikter til var av arbeidere i gruver og tungindustrien. Her har du fått frem det samme tunge særpreget, og gjør meg ikke spesielt glad.

Så jeg må nok si at dette virker ikke særlig tilfredsstillende, og sammen med det blikket som jeg får av fyren tror jeg jeg forsvinner nokså fort herfra.

mvh arild

Steinulf L.
Tror nok klokka skal være der, synes det blir mer ''spenn'' mellom den mørke hånden og fjeset. Fint portrett, stramt og tett utsnitt.
Erik J.
Dette var fantastisk flott! Det er ingenting som beskriveer ''dirt'' bedre enn svart hvitt! Flott med arbeidsrelatert foto med intenst uttrykk med minimum av forstyrrende toner og detaljer.
Odd Tore S.
Det var med stor spenning jeg la inn dette, portretter er ikke akkurat det jeg bedriver årlig.
Det viktige her er ansikt og hender, og naturligvis giveren i munnen. Armer er ikke interessant for meg, også dårlig definert i originalen. Bildet er veldig følsomt for karakteristikken til skjermen, det taper mange av de kvaliteter jeg ønsket på mørk og kontrastrik skjerm.
Arild,
Jeg har også samlet frimerker, også fra DDR og andre østblokkland, med femårsplaner og det arbeidene folket som motiv. Bildet er fra den tiden da DDR var i full styrke. Det er tatt i 1971, men i Amsterdam, og som prosjektleder tror jeg ikke at jeg hadde særlig mange av de kvalitetene som var ''in'' i DDR på den tiden. Selv om vi hadde lange dager, klaget ikke Nils Otto, men han var ikke særlig ren etter en dag nede i sylinderen.
Odd Tore
Stig Børre E.
God fredag!
MÅ du legge bildene så mørke? Ser omentrent bare hjelmen her jeg sitter.
Sikkert et godt bilde ut i fra det jeg kan se av kommentarene - men umulig for meg å kommentere.

StigB
Øyvind A.
Dette er bra, med hjelmen, blikket og ikke så mye annet. Fin plassering i flaten. Klokka og et par andre høylys distraherer riktignok en del, med det er jo kurant å gjøre noe med om du ønsker det.

Som Aase er inne på, så fremkaller selvfølgelig slike bilder tildels vemmelige følelser. Og takk for det. Glansbilder ser vi nok av.

Ø.
Odd Tore S.
Stig Børre,
Jeg tror at vi har nokså forskjellige skjermer.
Dette er og skal være temmelig mørkt, men hender og ansikt skal være tydelige og ha tegning/detaljer.
Jeg prøvde en periode å lage to versjoner av det jeg la ut, først en som var bra på den LCD'en jeg bruker til vanlig til PS, og deretter trimme den på en CRT som er mørkere, eller omvendt. Det endte stort sett med at minst én av versjonene ikke ble særlig bra, så for å få et godt resultat må man begynne på bunnen hver gang med fargekorrigering, levels og videre.
Det tar for mye tid, og å legge ut bilder som ser gale ut på LCD-en er heller ikke særlig gildt.
Begge skjermene passerer husmannstestene når det gjelder innstillinger, men ingen er skikkelig kalibrert. I tillegg har jeg en tredje skjerm nå, men den kan jeg ikke bruke til PS. Litt mørkere enn PS LCD-en, mye lysere enn CRT-en.
Forskjellen på skjermene våre har sikkert noe å si når det gjelder mine kommentarer til dine bilder også.
Odd Tore
ingeborg w.
Stilig, jeg tenker også på gruvearbeidere, lange dager og slitsomt arbeid. Klokka får være der fordi den minner meg på at vi nå har høyere levestandard og et liv utenfor gruvene.
Nils G.
For meg er dette et bilde som virkelig gjenspeiler en fortelling om det virkelige livet. Det er blikket til Nils Otto som gjør bildet.
Utsnittet synes jeg er konsentrert og bra. Klokka må gjerne være der.
Men jeg har en litt pirkete kommentar: jeg skulle gjerne ha sett hendene noe lysere. Som du selv sier så er det ansiktet og øynene spesielt, sammen med hendene som er de viktige elementene her og som gir fortellingen. Naturligvis vet jeg at det er uendelig mye lettere å si dette nå i ettertid, motivet var jo der bare der og da for mer enn 35 år siden.
Slike bilder har jeg sansen for i svart/hvitt.
Jeg synes det er et flott og fortellende bilde.

Nils
Jan Frode A.
Min umiddelbare tanke var kullgruvearbeider. Et røfft og nært portrett; uoppstilt og med en hverdagslig handling. Et portrett som er flott presentert, samtidig som det er godt å se den usminka hverdagen i portrettbilder.
Klokka er nevnt, men jeg lar den ikke forstyrre det meget gode helhetsinntrykket.

mvh Jan Frode
Anne-Lise S.
Skitten kvalitet, Odd Tore! ;-) En arbeiders skitne hverdag i gruva dette her, og det formidler du godt. Jeg synes nok også at bildet er noe i mørkeste laget. Har sett på det på tre ulike skjermer for å se om det er denne det er noe ''galt'' med, men bildet er like mørkt på alle tre. Jeg ønsker meg noen flere detaljer i bildet, men tror kanskje det er ei mening med at du har laget det slik, og at det bl.a. er for å fremheve denne mørke og skitne verdnen. Underteksten din var for meg så godt som helt ''gresk'', så måtte smile for meg selv da jeg leste den... ;-)

Anne-Lise
Bergliot E.
Tøft bilde av en arbeidskar det her. Syns det va spennende at det var så mørkt. Det gjorde bildet litt mystisk. Klokka forstyrrer ikke meg. Syns den må være der.

Bergliot:)
Espen A. I.
Virker som en engasjert arbeider dette - og engasjement smitter endel - også på betrakteren av fotoet, jeg blir faktisk litt engasjert, på hva som skjer, hva han jobber med og hvorfor alt er så mørkt. Bra stykke foto dette.

mvh Espen
Stine J.
Et bilde jeg tror kommer enda bedre til sin rett på print. Men det fanger absolutt interessen på skjerm også. Bra blikk, tett og fint utsnitt.

mvh Stine
Bente K.
Dette var mørkt, svært mørkt. Men i dette bildet illustrerer mørket en del av hverdagen for denne karen, og derfor synes jeg at det er riktig og forsterke det karakteristiske ved situasjonen bildet er hentet fra.
For meg fungerer dette veldig bra i og med at enkelte elementer trer tydelig frem i mørket.
mvh Bente
Arne S.
Dette suger, Odd Tore. Ville dempet klokka. Bra!
Odd Tore S.
Takk for flere kommentarer og tips!
Jeg kommer nok til å gjøre noen justeringer her, men på en annen skjerm som er noe mørkere i mellomtonene. Klokke og øyne er stikkord.
Nils Otto står nede i en sylinderforing, et rør med diameter på nesten en meter på høykant og en dybde på omlag tre meter. Fullt av sot og olje, dette var en meget syk motor. Og slik så vi nok ut til tider alle tre som jobbet på prosjektet.
DNV er ikke stedet for den som bare vil sitte ved skrivebordet, heldigvis!
Odd Tore
Jens Erik J.
Bildet er flott! Det fanger en gruvearbeider helt i sin rette posisjon, syns jeg. Svart, skitten og velkjent. ( Var innom gruvedrift i skoleferier.)
God komposisjon og godt fanget situasjonsbilde.
mvh. Jens Erik.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu