Ikke helt Petter...
Gruppe 2 ''tungt'' trimmete standardvogner < 1300 cm i fri dressur.
Disse ble stort sett kjørt på henger til løpene, mens i Gruppe 1 standardvogner kjørte mange løpsbilen til løpet, og noen færre kjørte den hjem igjen.
Ikke så fort som Petter & Co. i våre dager, men mye billigere og minst like mye moro.
Utstyr
  • Nikon
  • Nikkor-Q 200 mm f/4
  • Brennvidde200mm
  • Blender-
  • FilmtypeTri-X > ISO800
  • Nei
  • AnnetCa. 1/4 utsnitt (flate) av 24*36 mm
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriBil/motor/Kjøretøy
  • Lastet opp
  • Visninger648
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_240045} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (27)
Kjell G.
Rett på og flott!

Dette vekker hyggelige minner. Vi var på ''isras'' som vi kalte det på Hadeland i gamledager, med NSU, DKW og det som verre var.

Jeg likte også den grovkornede formidlingen.

mvh kjellg
Lars G.
OI! Gammalt ja. Interressant at nye ''ras'' får folk til å plukke fram gamle bilder. Mvh Lars G
Sander M.
Veldig kult! :-)
Inger-Lise S.
Fint sports/actionbilde! At du fikk med været (trolig uunngåelig ;-) ) gjorde seg!

Inger-Lise
Kjell Sigurd S.
Drar kjensel på kjerra til venstre :-) Herlig bilde med en skikkelig rå stemning i, kanskje mest for oss som har opplevd dette live. Er det Trond Schea til høyre? :-)

Kjell S
Kjell G.
Så vidt jeg kan huske, kjørte Trond Schea en Escort eller noe lignende. Bilen til høyre er en Morris, om jeg ikke tar helt feil.

- Men det er så lenge siden! Det kan godt hende et det ikke var slik likevel...

mvh kjellg

Odd Tore S.
Hei, og takk for kommentarer!
Bilen til venstre er en NSU TT(S), muligens kjørt av Gunnar Hagerud eller noe lignende. Den til venstre er en Austin Mini Cooper S.
Begge fantes både i klassen < 1000 ccm og < 1300 ccm. Jeg tror dette var den større klassen, men da savnes Renault 8 Gordini, som jeg har på andre bilder. De kjørte også i Gruppe 1, så det kan være forklaringen.
Føreren av Minien har gjort en grov feil, gikk alt for fort inn i svingen, tverret fullstendig, kom alt for langt ut og mistet all fart i banens retning. Men det sprutet ganske bra av han!
Føreren av NSUen benyttet sjansen til å stikke på innern, men gikk for tett på snøkanten og kommer til å gå for vidt i utgangen av svingen.
Jeg husker ikke Trond Schea fra dette Krøderløpet i 1971, men det var med minst en kjøttbein-Escort.
Det var mye underholdning i denne svingen, førernes iver tok til stadighet overhånd. De hadde det gøy, og det var fair play. Folket skulle jo stort sett kjøre hjem etter løpet!
Jo, billøp var noe ganske annet da, og det var fotoutstyret også.
Odd Tore
Kenneth J.
Artig bilde dette. Sett en del fra den tidsepoken selv, i og med at fatter(Willie) var veldig aktiv innen bil/mc/båt i 60/70-åra. Kjørte en ''fabrikk''-Gordini, som du nevnte.
Schea kjørte forøvrig en Cortina Lotus(?) i flere år. Finnes et utrolig bilde av T.Schea, hvor han ligger i doseringen i en bob-bane(!) med denne Ford ''kortliva''`n.
ingebjørg fyrileiv g.
Du verden, for noen tøffe biler! Snøen som reiser seg rundt, gjør veldig mye for bildet, men forholdet mellom de to veteranene er også god. Jeg har lite peiling på bilder, men disse traff meg nok mer en Solberg og co ha gjort... Et gladbilde fra gode gamle dager ;)

vh ingebjørg
ingebjørg fyrileiv g.
Uffda, det gikk visst litt fort der. Litt for tidlig på dagen for meg.
Jeg har lite peiling på biler, skal nok passe bedre.. :)

-ingebjørg
Ivar B.
Tøfft dette Odd Tore! God fart og god plassering av elementene i bildet. Bilene konkurerer bokstavelig talt med hverandre også om oppmerksomheten i bildet slik at blikket blir flakkende mellom. Det syntes jeg dette øker spenningen i dette bildet, samt at det passer godt til sammenhengen. Liker også det røffe kornpregete uttrykket og selvsagt snøen i lufta. Mvh Ivar.
Torild H.
Herlig og gnistrende syn.

To små, på hver sin yttergrense for hva de antakelig kunne tåle, mesterlig fanget av en kameralinse! (Må vel innrømme etterhvert; har tross alt slitt ut tre Fiat Pandaer, at jeg har en forkjærlighet for små biler, spesielt italienske.)
NSU husker jeg veldig godt, ...skulle jeg ikke? - ganske så særpreget bil.

Gildt å se dette...

Mvh Torild


Odd Tore S.
Takk for flere kommentarer til min smule mimring!
Jeg rotet i sin tid litt rundt i skauen med en min bruksbil, en SAAB V4, og har nok fortsatt ikke helt kvittet meg med dilla.
Har sjekket opp flere opptak fra dette ''reset'' (dialekten på Ringerike var litt forskjellig fra Hadeland, selv om de er nær hverandre geografisk).
Dette var nok gr. 2 < 1300 ccm, siden det var med Ford Escort kjøttbeingrill med høyreratt og utbygde skjermer i heatet også. Schea hadde vel skiftet fra sin Lotus Cortina hvit med grønn sidestripe til Escort på denne tiden, men dette er ikke en Fordsponset bil. Han opptrådte i voldsommere Fordprodukter også til tider, og en gang i forhjulsdrevet Taunus 15M (med 17M motor, tror jeg), og det passet ham heller dårlig.
Torild,
om du tar en titt på bilde nr. 208697 finner du de etterlengtede tre Fiater, bare det at de er gr. 1 850 Special. Lokalarkivet inneholder en 850 Coupe også.
Kenneth,
det deltok minst to gr. 1 Renault 8 Gordini, én C-registrert, den andre sekssifret Osloreg. Førere ukjent, ikke reklame på den tiden.
Odd Tore
Avsluttet .
Ja dette var kjekke tider. Så gildt at du deler slike bilder med oss. Gjettet nesten det at NSU'en er litt ute og kjører, har mistet idealsporet. Det var helst på Østlandet dere hadde disse rally-stevnene. Her i regionen hadde vi speedway-stevne hver Kristi Himmelfartsdag. Da luktet det nafta over hele Forus-område. De brukte travbanen der.
Men det er disse bilene jeg liker best. Svenskene kjørte mye Saab, så da jeg ble 18 måtte jeg jo bare ha meg en Saab. En totakter som gikk som et olja lyn, helt til jeg havnet i et steingjerde på grunn av for stor fart. Ja, det var tider det.

Vel, litt mimring er bra, håper du kommer med flere slike gullkorn. Men nå ble det da ikke så mye snakk om bildet ditt, det hadde du kanskje ikke forventet heller når du legger opp til mimring:) Så er det jo fint for dagens ungdom å få se hvordan vi hadde det på den tiden.

Må nesten legge til at jeg syntes at disse NSU TT'en var ganske så spenstige tross den litt klossete formen. Men det var en bil med krutt i.

mvh arild
Rune S.
Flott og nostalgiskt svarthvitbilde med fin fart og sprut. Husker godt disse modellene. De hadde løp bl.a. på Østensjøvannet på 60 tallet. Artig å se disse igjen. NSU forsvant, hva jeg kan minnes, in i VW konsernet. Deres flotte NSU Ro 80 med Wankelmotor vet jeg ikke helt hvor tok veien!?

Mvh
Rune S
Stig Børre E.
Nostalgi på høyt plan, både når det gjelder bildetekniske aspekter og innhold.
Nesten godt å se et skikkelig kornete s/hv bilde igjen, ekte korn!
Bra formidlet action, skyen av snø er veldig viktig. Komposisjonsmessig ødelegger Minien en hel del - hadde den vært mere ute av fokus hadde det vært greit. Uansett et morsomt bilde.

StigB
Thor Arne U.
Morsomt og nostalgisk, og ikke minst høyaktuelt i disse rallydager.

- Thor Arne
Lars-Anders M.
Herlig bild. Minner meg om min egen Fiat 850 Spesial.
Jeg var ute på isen og kjørte. Bilen kom over på to hjul. Jeg ble meget redd. Men moro var det.
Takk for att du er nostalgisk.
Mvh
L-A m.
Hege J.
Et herlig og fartsfyllt bilde fra svunne tider! Mye er forandret på disse årene, ja...
Flott med snøsprøyten. Kan formelig kjenne på hvor moro det må ha vært, både for sjåførene, publikum og fotografen. :-)

Korningen og toningen kler bildet og underbygger det gamle inntrykket. Jeg var baby på det tidspunktet, så jeg forstår jo at det begynner å bli noen år siden. ;-)

Vinduspusseren, som går tvers over mannens hode, virker litt forstyrrende på meg.

mvh Hege
Nils-Petter W.
Tror ikke entusiasmen var noe mindre før i tiden nei.
Det er et helt spesielt sus over bilder tatt med slikt utstyr synes jeg.
En helt spesiell stemning.
Har du tips til om/hvordan en kan prøve å gjenskape slike bilder med dagens
digitale utstyr?
Må si jeg ble fasinert av disse gamle bil-bildene dine.

Nils-Petter
Bergliot E.
Tøft bilde og rålekre biler. Skikkelig gammelt preg over stilen på bilene. Flott presentasjon dette.

Bergliot:)
Odd Tore S.
Takk for de siste kommentarene!
Jo, det var gøy å se på, og enda mer gøy å ta noen runder på banen selv når de store gutta med langpigg hadde gitt seg. Det var 3-4 slike baner på Ringerike på den tiden, mulighet for 115 km/t med ''husmorpigg'' i laaaang 150 graders kurve (på Juvern) og meget høy puls! Ta med spade!!
Nils-Petter,
når det gjelder å bearbeide digitaler bilder slik at de ligner presset gammel Tri-X har jeg ingen erfaring. Problemet med disse gamle bildene er at de er så kornete og har så lav kontrast at det er veldig mye arbeide med å få et resultat som kan brukes i det hele tatt. Dette bildet har blitt delt inn områder hvor Levels og usm har blitt tilpasset hvert enkelt område. Digital ripe- og støvrens virker ikke på Tri-X, alt må tas manuelt.
Rune,
Ro 80 døde mens K70 ble VW. NSU fikk aldri tilfredsstillende kontroll over radialtetningene, og hadde vel i tillegg problemer med sprekkdannelser gr. termisk belastning.
Fototeknikken her var enkel: Manuell forhåndsfokusering (ingen AF dengang), vente til noe interessant var i ferd med å skje på riktig avstand, og så klemme til litt før den forhåndsinnstilte avstanden. Det virket brukbart i ca. halvparten av forsøkene.
Odd Tore
Ketil K.
Nostalgisk og flott av NSU Prinz 1000 TTS - og en ordentlig Mini Cooper med hvitt tak - sier seg selv. Mangler bare en bøling knallblå Gordini 1300 - men de er vel for lengst i mål?
Odd Tore S.
Gordiniene, en med doble gule fartstriper, en uten, kjørte i gr. 1 mot en annen Mini Cooper S med hvitt tak. De kjørte forholdsvis smalt og lite spektakulært. Minien hang i rumpa på den raskeste av dem ut av samme sving, men er så ute av soga, i alla fall soga mi.
Odd Tore
Odd Eirik S.
Ja du sier noe. Minst like morro var det. Spesielt for oss som fikk prøve disse ''monstrene'' lenge før man var fylt 18 og hadde lov til å kjøre bil.

Broren til en kamerat av meg hadde en trimmet NSU 1000. Er vel ganske sikker på at det er en TT vi ser i bildet til høyre og ikke en TTS. TTS hadde firkantede løkter foran og ikke dobble runde. Broren var en del ute og reiste og da stod jo bilen der uten å bli brukt. Det hendte at bilen ble tjuvlånt inn til byen en tur (Mo i Rana). Han kameraten min skulle mer enn en gang vise seg for damene. Men en dag gikk det veldig galt. Han skulle ta i gang med hvinende dekk inne på en bensinstasjon. Det han ikke sjekket godt nok var hvilket gir bilen stod i. Det gikk med hvinende dekk i revers rett i en betongmur. Skal si deg det ble litt av en flause og det bar rett hjem før politiet kom og fikk snusen i det. Han hadde et alvorlig forklaringsproblem da broren kom hjem og fant ut at bilen var blitt noen cm kortere i hekken. Heldigvis gikk det nå mest utover karosseri og lykter. Tror han fikk litt bank og ble vel nærmest ''slave'' for broren en god tid etterpå. Han samme broren hadde også en Mini som på bildet. Når jeg tenker på de turene som ble kjørt i den bilen så er det vel nesten et under at jeg sitter her nå.

Artig bilde som vekker mange minner.

mvh
OddES
Odd Tore S.
Jeg er enig med deg angående TT i motsetning til TTS. Derfor sto også S-en i parantes, men jeg var nokså usikker. Det var vel 1200(?) som hadde forlenget snute, firkantede lykter og heteskjold foran, og TTS fikk lyktene? Har ikke gravd i arkivet her.
Det er artig å mimre litt til tider, og oppdage at selv om det var mer primitivt og gikk saktere da, så var det vel så moro, og minst like krevende for føreren. Man minnes VW type 1 og pendelaksehopp, og SAAB V4 og dens tilbøyelighet til å løfte innerhjulene i et forsøk på sidelengs rulle.
Og bilder med grove korn som nå må legges på som effekt i PS. De var ganske plagsomme når man ikke kunne unngå dem.
Odd Tore
Bjørn H.
Høy nostalgifaktor og et motiv til å mimre av...

Bra action og fete biler :)

Bjørn.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu