Okkupantbarn
Bildet er tatt for ca en uke siden i Hebron, en Israelsk-okkupert by på Vestbredden. http://www.aftenposten.no/fakta/midtosten/israelogpalesti...616958.ece
Her bor det ca 150 000 Palestinere og 5-600 Jødiske settlere. Disse settlerne har rundt 2000 soldater fra den Israelske hæren til å passe på seg.
Huset ble okkupert av en gruppe for et par uker siden.

Første gang jeg gjør noe skikkelig i svart-hvitt, så vil gjerne ha litt slakt(?)/kommentarer på hva jeg kan gjøre bedre.
Bildet inngår i albumet Midtøsten - Bilder fra Libanon, Syria, Jordan, Palestina og Israel. Fra turen med AFR 19-31 mars 2007.
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2007-04-04 21:22:33
    Versjon #2
Utstyr
  • Canon 30D
  • Canon EF 16-35mm f2.8L USM
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_248510} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (21)
Lars Kristian A.
Synes dette er slik det skal være.
Avsluttet .
Veldig bra at du på denne måten har plassert bildets to hovedelementer; gutten og teltet helt i ytterkant av bildet. Det liker jeg. Det jeg kanskje savner er et ekstra element i mellom de to. Blir på et vis litt vel mye tomrom mellom gutten og teltet.
Fredrik B.
Synes det er fint laget i s/h jeg. Muligens kan du guffe på med mer kontrast i himmel og på bakken?
Uenig med mr. Næss, det er huset som er viktig her, ikke teltet. Derfor sitter komposisjonen veldig bra. Stå på Krisor! Sees over påske.
Carl Martin N.
bra svart/hvitt arbeid. Lekkert komponert. Sterk sak som fortjener all den oppmerksomhet den kan få. Bra!
Lars Harald J.
Enig med mye av det som har blitt sagt. Er ikke så stor fan av sollys, men synes du har klart deg bra med tanke på det. Flott! Hei!
Dorte G.
Hei! Tittelen, området og motivet ditt minner om en kjent sjanger av krigsbilder. Og med det konkurrerer du om i hvert fall min interesse, med mange fotos i verdensklasse. Sett på den bakgrunnen tilfører ikke bildet ditt noe nytt for meg. Hvilken historie vil du fortelle med bildet ditt? ''Sorry to rain on your parade.'' Men du skal ha ros for et modig forsøk! God påske!
Fredrik B.
Akkurat. Selv om ikke bildet ''tilfører noe nytt'' i den pågående Midtøstenkonflikten, skal man som fotojournalist unlate å ta dette bilde? Historien dette bildet forteller er for meg klinkende klar. Bildet illustrerer Palestinernes vanskelig situasjon på Vestbredden. Der gutten i forkant symboliserer nettopp dette (sorgtungt blikk, alvorlig etc.), mens bygningen vi ser i bakrunnen er et uferdig sykehus (for Palestinere) som er okkupert av ekstreme jødiske settlere voktet av Israelske militærstyrker. Altså, bygningen i bakrunnen er en direkte årsak til at denne Palestinske gutten har det jævlig i sin egen by.
Avsluttet .
Fredrik B.:
Det er vel ingen som her har sagt at en som fotojournallist eller som i dette tilfelle skoleelev, skal unnlate å ta slike bilder. Det Dorte G. sier er vel ikke annet enn at bildet ikke tilfører så mye rent fotografisk - utover historien; i en svært utbredt sjanger. Hvis du ser på reportasjefotografer som Nachtway og hans likemenn, så skjønner du at dokumentar-/reportasjefotografi handler om mye mere enn bare å avfotografere/dokumentere. Det handler også om å formidle en stemning, en opplevelse, en situasjon, et inntrykk.
Krister S.
Takk takk alle sammen! Er ikke spesielt glad i skjærende sollys jeg heller, men slapp billig unna her. Næss/Gjefsen: Enig at jeg ikke har så mye å stille opp med mot de kara dere nevner, men et sted må man starte :) Gjefsen: Historien jeg vil prøve å fortelle er vel ikke noe nytt nei, men jeg har valgt å ha barn i mange bilder jeg har tatt der nede nå så dette blir kanskje tatt litt ut av sammenhengen, men synes da bildet har en stemning i seg fordi. Kommer nok fler bilder så fortsett å kommentere!
Georg K.
Photography is not our life but creating a certain perspective on it, taking photos is not seeing but freezing a certain view and changing it into an image that is isolated from its context and conditions.
In this way, photography is highly manipulative, as it will go the reverse way when hitting the spectators eye - meaning the shown content will be *understood* with conditions and a context which are assumed.
Nevertheless can a good image create interest - attention, while most often it is unfortunately used as ''prove''.
It must always be carefully questioned what exactly is information - and what is interpretation.
Regardless these side-comments - to my mind the image has some potential to create interest - and you have used your photographic skills in order to achieve this - incl. a presentation in S/H ( why not colour - question of being authentic ? )
Not so sure about the sliding thing here - to my mind - the image components are strong enough to stand a straight forward presentation.
In any case - triple xxx times more interesting than a waste majority of images here.
Krister S.
Thanks Georg for a good comment. I´ve also made a color-version. The B/W was more to test myself.
Olav L.
Jeg øliker dette. Dristig utsnitt, men det funker. Kunne kanskje hatt teltet litt nærmere gutten, eller noe i midten, som for som det allerede har blitt pekt på, så blir det litt tomt der i midten, trass i bygningen.

men liker dette bildet.
Krister S.
Takk, er jo huset som egentlig er hovedfokuset her, men ser at det kanskje kan bli litt tomt mellom gutten og huset, ja
Avsluttet .
Jeg synes dette var et veldig fint og fortellende bilde. Liker komp. og blikket til gutten. Best i s/h
Krister S.
Takk for det, klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken versjon jeg liker best selv... Synes det blir litt klisjé med s/h-bilder fra dette området, men så er det jo ganske flott og da ;)
Krister S.
Her fant jeg faktisk en bildeserie fra natten det ble okkupert... http://www.hebron.com/english/gallery.php?id=190
Erik H.
*host james nachtwey host*

;)
Krister S.
Eller Grarup, men takk ;)
Amund Blix A.
Liker fargeversjonen absolutt best, s/hv-versjonen føles ''kald'' og distansert tross nærheten til gutten, mens fargeversjonen git et sterkere, mer ''ekte'' inntrykk.

Mvh

Amund
Per Tjäder G.
Flott og viktig bilde, Krister! Liker komposisjonen og hvordan du bruker hjørnene. Synes du får fram forholdet mellom gutten og bygningen på en god måte. Ellers er jeg jo en stor fan av sort/hvitt da, så rent personlig foretrekker jeg nok den versjonen. Det kalde og distanserte Amund skriver om trenger ikke nødvendigvis å være noe negativt. Forholdene tatt i betrakning, mener jeg.. Bra jobba!
Peter K.
Sterkt beskjært forgrunn / historie i bakgrunn bildet er jo en klassiker i pressefoto for tida. I dette tilfellet liker jeg fargeversjonen best - fordi denne komposisjonen ikke er så vanlig i farge.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu