Rest of My Life
Bildet er er fra konserten til Rest of My Life på Garage i Oslo for noen uker siden.
Fin musikk fremført av ''gode håndtverkere''.
Konserten ble skjemmet av svært lite lys og av at det lyset som var stort sett var rødt. Jeg snakket med lysdamen og fikk ca. en blender i 15 minutter...
Satt min ære i å ikke bruke blits, men i ettertid har jeg tenkt jeg kunne forsøkt å brukt blits som var blendet ned 1,5-2 blendere - bare for å gi litt lys og kanskje ikke ødelegge hele atmosfæren.
Ellers så registrerte jeg at ''alle'' tar bilder nå og at ''alle'' bruker blits. Det ble nesten en del av showet.
Veldig gøy å fotografere konserter. Har ikke gjort det i særlig grad siden 70-tallet (Rick Wakeman, Camel, Tom Robinson, Genesis osv.).
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriKonsertbilder
  • Lastet opp
  • Visninger350
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_248834} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (3)
Erik B.

Heisann!

Er helt enig i at det er veldig gøy å fotografere konserter. Har selv prøvd meg på Garage, og vet at det er veldig vanskelig å fotografere der. Akkurat som på Elm Street er de forelska i rødt lys, som ikke akkurat er en bonus når man skal ta bilder. Heldigvis trenger ikke det tekniske hele tiden å være helt supert innen denne sjangeren (selv om det som regel er en fordel), siden det ofte er energien og stemningen man er ute etter å fange. Noe som på sin side også gjør konsertfoto veldig vanskelig, siden man er ute etter kvaliteter som ikke kan rangeres på samme måte som f.eks. solnedganger og lignende. Jeg vil nesten gå så langt som å si at konsertfoto (og gatefoto) er ekstremsport-sjangrene innen fotografering.

Så, over til bildet: Jeg syns desverre at dette bildet mangler begge de to tingene et godt konsertfoto etter min mening burde ha minst én av; energi og/eller stemning. Musikerne ser riktignok konsentrerte ut, men jeg syns det er presentert uten den ''edge''-en som trengs for å løfte bildet til et slagkraftig nivå. Vet ikke hvordan det kunne vært gjort annerledes uten å selv ha vært til stede, men det ville sannsynligvis hjulpet om du hadde gått litt til venstre, og nærmere. Mye nærmere!

Husk: ''If you're pictures ain't good enough, you're not close enough'' - Robert Capa (Som kanskje gikk litt for nærme, da han tråkka på ei landmine...)


Hilsen Erik.
Per Ole H.

Enig i det meste Erik skriver, og han vet jo hva han snakker om! Men i tillegg til stemning og energi, mener jeg komposisjon hører med. Og om du ikke har så mye action og/eller stemning, ser jeg godt at du har tenkt komposisjon med bassistens plassering, diagonalen av basshalsen, samt trommisen der bak. Dette gir meg ganske mye.

Når det gjelder lyset, er det ofte ikke så mye å gjøre med det, men jeg har reddet mange slike bilder ved aktiv bruk av WB på RAW-filene før jeg går videre. Jeg er glad du ikke bruker blitz, la de som absolutt vil bruke det, men jeg har knapt sett ett godt konsertbilde med blitz - hvis vi ser bort fra de som stiller opp blitzene på scenen og hva vet jeg.

Jeg har egentlig sluttet å bry meg om dårlig lys for meg selv. Konsertene har ofte for lite lys, men det er jo premisset, da! Dårlig i betydning kunstnerisk dårlig lys er noe helt annet, og der representerer klubber som Garage ofte et lavpunkt. Men gatefotografering har ofte for mange og uinteressante personer, fugler og ville dyr stikker av før du får knipset, osv. Er enig med Erik i at konsertfoto er en slags risikosport, men når man har holdt på med det en stund og kjenner kodene, er det kanskje ikke så veldig forskjellig fra alle de andre disiplinene?

Skulle gjerne ha sett noen av dine gamle konsertbilder!

mvh Per Ole
Erik B.

Morn igjen.

Vil bare korrigere meg selv litt på en sak som jeg ikke definerte tydelig nok.
Når jeg sier ''ekstremsportsjangrene'', sikter jeg til kicket/adrenalinrushet man får når man fotograferer en god konsert, spesielt de gangene man har ''all access'' og kan gå på scenen. Noe av det samme får man (ihvertfall jeg) ved gatefoto, når man virkelig konsentrerer seg om å SE og å stjele øyeblikk. Det som gjør at disse to sjangrene for meg gir det kicket, er at man hele tiden må være fokusert og klar til å skyte.

Ellers ser jeg at Per Ole nevner komposisjon, som såklart også er et viktig element ved all fotografering. Desverre syns jeg at dette bildet faller gjennom også på dette punktet, siden musikerne kommer så tett at jeg ikke klarer å fokusere på noen av dem (øynene klarer ikke å hvile når jeg ser på bildet, men fárer tilfeldig frem og tilbake).

Men for all del, jeg ser jo at bildet er tatt av noen som virkelig VIL at det skal fungere, og som heller ikke er langt unna å få det til. Hadde det ikke vært det, ville jeg neppe kommentert i det hele tatt.

Jeg ser også gjerne noen av dine gamle konsertbilder!

Hilsen Erik.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu