Test av HDR
Bildet er en test for å illustrere bruk av HDR i tilknytning til diskusjonen i forumet. Bildet er satt sammen av 8 eksponeringer med fast blender f/16 og med 2/3 stopp mellom hver eksponering.
Skulle ønske jeg hadde hatt mer dramatikk i himmelen for ytterligere å understreke mulighetene, men det hadde jeg ikke. Likefullt viser bildet mulighetene til å lage bilder med høyt dynamikkomfang og samtidig beholde detaljene i alle toneområder.
Den flettede HDR-filen er på 120Mb, en god indikasjon på mengden av informasjon en slik fil inneholder, i forhold til en RAW-fil på rundt 10Mb.
Utstyr
  • -
  • -
  • Brennvidde18mm
  • Blenderf/16
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriDiverse
  • Lastet opp
  • Visninger380
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_282051} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (7)
Geir B.

Et gradert gråfilter ville gjort susen her :-)

Spennende at du legger ut et konkret eksempel på HRD, og jeg tillater meg derfor med noen personlige betraktninger:

Jeg synes bildet ditt er et godt eksempel på at av og til må vi innse at plassering av sol i forhold til motivets øvrige ''flater'' er så pass ugunstig at det mest naturlige er å vente 4-5 timer slik at solen har beveget seg ut av billedflaten. Gunstige lysforhold er - tross alt - bedre enn all verdens HDR-teknikk.

Dessuten kan man finne steder i bildet der mørke flater er blitt lysere enn lyse flater pga. unaturlig tonemapping. Videre gjennstår det - etter min oppfatning - en kurve-justering av bildet, nå lider det litt av manglende kontrast i mellomtonene mens himmelen virker for mørk ( selv om den - i seg selv - er OK og skyggene for lyse ( i et motiv der så pass ligger i skygge virker det faktisk mer naturlig at noe ''gror'' i de mørkeste partiene ).

Men det er godt mulig det er andre som har andre synspunkter enn meg.

mvh
Geir

Arve K.

Er enig i betraktningene dine. Jeg ville neppe ha tatt dette bildet om det ikke var for i det jeg satt og leste denne tråden så ut av vinduet, og fant ut at det kunne være en illustrasjon på muligheten for bruk av HDR i et svært kontrastfullt motiv, så kontrastfullt at en eksponering ikke er nok. Poenget mitt er at i HDR-filen har jeg alle detaljer i hele toneområdet (med unntak av solen, som jeg med vilje lot brenne ut selv om jeg godt kunne gjort en eksponering for den også). I ettertid kan jeg så prosessere denne filen rent billedmessig og få det resultat jeg måtte ønske. Det har jeg ikke gjort her, men jeg har datagrunnlaget for å gjøre det. I en enkelt eksponering har jeg ikke det samme datagrunnlag, da jeg ville måtte velge mellom utbrente høylys eller gjengrodde skygger.
Arve K.

En ting til:
Argumentet med gradert gråfilter hadde jeg faktisk forventet å få (og at det var du som kom med den ville jeg gitt lave odds på;-).
Jeg ville faktisk ikke kunne bruke det uten å miste detaljer i toppen av pipa, toppen trærne og husene (derfor tok jeg også med høyblokka i høyre kant av bildet).
Geir B.

Ett par spørsmål sånn på tampen av søndagskvelden:

- Hvorfor tar du så mange som 8 eksponeringer ?
- Hvorfor har du kun 2/3 EV mellom hver eksponering ?

Jeg ville tro at én eksponering på f.eks. +2EV og én på -2EV ville være tilstrekkelig, da har man jo skubbet seg både godt ned i de mørkeste skyggepartiene og hentet inn høylysene. Og midt-tonene er godt dekket i begge opptakene.

mvh
Geir
Arve K.

Det er fordi jeg vil hente mest mulig av tonene til det sammenflettede HDR-bildet fra midt-tonene i hver enkelt eksponering, der kvaliteten til sensorene er best.
Se f.eks. http://www.luminous-landscape.com/tutorials/hdr.shtml for en grei forklaring.

Geir B.

Takker for svar, Arve.

Jeg har gjort mange ulike mini-tester det siste året for bl.a. å finne ut hvordan kvaliteten er mellom de ulike tonenen ( eksponeringsverdiene ) -Jeg gjorde f.eks. 11 opptak i trinn på ett EV ( hele zone-rekken ) av hhv. ett hvitt stoff, ett grått stoff, et sort stoff og en hvit-grå-sort fiskebeinsmønstret frakk. Overraskende fant jeg at de eksponeringene som lå +2EV og -2EV var ( etter min vurdering ) like god som normaleksponeringen. Også +3EV og -3EV var imponerende.

Derfor vurderer jeg det slik at det er de dype skyggene ( hvis de skal løftes ) og de øvre høylysene som nesten ''brenne'' som skaper trøbbel - de 5 ( 7 ? ) midte trinnene ( tonene ) eer faktisk fult brukbare enten man justerer opp eller ned -> derfor min tanke om en +2EV-eksponering og en -2EV-eksponering. De ''redder'' hhv skyggene og høylysene mens mellomtonene er ivaretatt i begge tilfeller .

Så langt mine betraktninger basert på egne undersøkelser - NB. Jeg printet ut til A4 for å sammeenligne også på utskrift.

Takk for praten.

mvh
Geir
Arve K.

Jeg er enig i at det er de dype skyggene og de øvre høylysene som skaper problemet. Nettopp derfor legger jeg på minst en eksta eksponering på hver side, og bruker 2/3 trinn, slik at det er mye overlapp mellom hver eksponering. HDR-funksjonen er så viselig anlagt at den prioriterer å hente informasjonen for overlappende toneverdier fra den eksponering som har den nærmest mulig midten i histogrammet. Dermed reduseres sjansen for støy i HDR-bildet. Ved en +2 og en -2 eksponering vil graden av overlapp være mye mindre, og sjansen for støy er større. Høylysene nær utbrenning er det ikke noe å gjøre med uansett, og valget står mellom å utnytte dem eller klippe de bort i det endelige resultat. Selv velger jeg ofte å klippe dem bort.

Summa summarum vil det si at jeg har både utbrente og gjengrodde områder i et HDR-bilde, men de er små og har lite støy. (Ja jeg er klar over at testbildet har både linsereflekser og kromatisk aberrasjon, men det er ikke HDR-teknikkens skyld.-)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu