Strømmende
Bildet inngår i albumet • Landskap • -
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2007-10-21 18:14:32
    Versjon #2
  • Lagt inn: 2007-10-21 20:53:52
    Versjon #3
  • Lagt inn: 2007-10-21 22:12:21
    Versjon #4
  • Lagt inn: 2007-10-21 22:16:23
    Versjon #5
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNatur
  • Lastet opp
  • Visninger598
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_283108} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (17)
Anne Ø.
Naturens kunstverk, fascinerende syn å se slike formasjoner
når en går tur på strendene.
Du har virkelig fått tak i fine mønstre,border, og du
får frem en meget god struktur.
Liker gråtonene som strekker seg i valører, diagonalt.
Ser på det nede til v. akkurat som et blad som ligger der
dekket av sand? Den er et fint fokuspunkt i bilde.
Anbefales.

Anne:)
Geir B.
Tusen hjertelig takk for anbefaling, Anne.

Dette er et bilde jeg selv er meget glad i, men som i seg selv er så pass stillfarent at det i sin enkelhet lett oversees. Jeg setter derfor ekstra pris på at du i din kommentar beskriver det jeg selv er fornøyd med i dette opptaket: Linjer, textur og tonevalører.

Avsluttet .
Nærmest arkitektonisk gjengitte linjer og former i sanden. Et svært bra detaljeringsnivå kombinert med en nydelig tekstur. Den steinen eller hva det er der nede til venstre er det bærende elementet her. Et av de mest hardtslående av bildene jeg har sett av deg her på foto.no. Her har du ikke bare avbildet et detaljutsnitt fra en sandstrand, men du har skapt et bilde med et innhold som gir rom for undring og assosiasjon. Veldig bra.
Tom E.
Jeg har vært inn og kikket på dette bildet flere ganger, og selv i sin stillfarenhet traff det meg fra første gang. Både Anne og Tommy har beskrevet det svært godt, og er på mange måter dekkende for min opplevelse av det også. Et av de mest harmoniske bilder jeg har sett inne her på lenge. De myke overgangene er nevnt, tekstur i sand og vann likeså. Det lyseste området oppe til venstre og det mørkeste nede til venstre lager spenningen som kontrasterer gråtonene.
Støtter anbefalingen.

Mvh TomE
Geir B.
Tusen takk til Tommy og Tom for meget generøse kommentarer.


mvh
Geir
Tove H.
Lavmælt og vakkert bilde! Godt komponert med blad eller stein i fokuspunkt og ellers med fine linjer. Spennende mønstre laget av rennende vann. Fine toner. Liker det veldig godt!
Mvh Tove
Geir B.
Takk også til deg, Tove.

Jeg har jobbet litt mer med bildet og lagt ut V2. Det er en helt ny fremkalling der kontrasten er økt mens kornstrukturen er dempet. Dette er gjort både for å øke ''trøkket'' og for å forbedre toneforløpet ytterligere.

Jeg er imidlertid usikker på hvilken versjon jeg foretrekker ....... :-)

mvh
Geir
Avsluttet .
Utvilsomt versjon 1 for meg. I versjon 2 blir digitalkornene for fremtredende og digitalpikselerte - særlig i nederste høyre del. I versjon 1 vises ikke svakhetene ved digitalpålagt kornstruktur på langt nær så godt. Versjon 2 ødelegger faktisk litt av det svært gode inntrykket jeg hadde av versjon 1...men jeg står for at versjon 1 er svært god.
Geir B.
Takker for oppfølging, Tommy, men jeg må få lov å komme med et par saksopplysninger:

1. Jeg legger ikke på digital-støy i etterkant av opptak ( kun ett untak er lagt ut på dotten ).

2. V1 er fremkalt med parametre som fremhever kornstrukturen i sanden ved at to nærliggende farger ( orange og gult ) er justert hhv nesten helt ned og nesten helt opp.

3. V2 er fremkalt med parametre som gjevner ut kornstrukturen i sanden, men denne strukturen kommer så likevel markert til syne ved at det er benyttet en kraftig S-kurve i etterbehandlingen i Photoshop.

Jeg har i ettermiddag gjort i alt 4 stk utskrifter til A3+ av dette bildet med ulik fremkalling. Både V1 og V2 har sine klare kvaliteter, men jeg er enig i at V1 kanskje har best tone- og struktur-balanse.

mvh
Geir
Tom E.
V2 er også bra, men den er svært annerledes. Jeg syns den blir svakere fordi den mister det stillferdige preget v1 har. V2 er mye mer seg selv nok.

Mvh TomE
Avsluttet .
Akkurat. Punkt 3 i ditt svar gir nok en forklaring på det jeg opplever i versjon 2. Jeg var nok litt uklar når jeg brukte uttrykket ''digitalpålagt kornstruktur''. Men du som har mange års analog sv/hv-erfaring bak deg - noe jeg på langt nær har, er vel ikke uenig i at versjon 2 viser noen av ''svakhetene'' ved kornete digitalopptak kontra kornete analogopptak? At kornete analoge sv/hvopptak ser bedre ut enn kornete digitale sv/hv-opptak - uansett om kornene er oppstått i forbindelse med eller etter opptak?
Geir B.
Heisann igjen, dette begynner å bli svært lærerikt for meg - veldig flott at dere gidder å følge opp med ekstra kommentarer.

Prosessbeskrivelse:

- V1 er fremkalt raskt og røft i Lightroom med en liten finpuss i Photoshop.

- Etter å ha vurdert kornstrukturen bestemte jeg meg for å prøve på nytt - V2 er en betydelig mer forsiktig fremkalling i Lightroom men har fått en vesentlig mer omfattende justering og bearbeiding i Photoshop.

Egenvurdering:

V1 har en forbausende ''ro'' over seg som er borte i V2 - jeg innser at V2 er ''overfremkalt'', selv om intensjonen faktisk var en ''forbedring''.

Vedr. støy og korn:

Legg merke til at V2 har vesentlig jevnere toneforløp i strømmen enn i sanden - denne forskjellen er ikke så tydelig i V1. Det som tilsynelatende er ''støy'', er faktisk sandens ''sanne'' struktur som ialltså ikke må forveksel med digital-korn.

Jeg er imidlertid enig i at jeg har gjort kontrastene for store i V2 - dermed er strukturen fremhevet så mye at den - rent visuelt - dominerer.

Analoge kontra digitale ''korn'':

Det som gjør analoge korn ''atraktive'' er at de både har variasjon i størrelse, struktur og inntoning mens digital-støy er mer ensartet og uavhengig av motivet. Imidlertid er det riktig å påpeke at den støyen mitt 5D gir helt opp til ISO640-800 kan karakteriseres som fraværende og ''usynlig'' på print opp til A3+ mens TriX ISO400 også viser korn på en A5-print.

Jeg er altså enig i at analog-støy er å foretrekke - rent prinsippielt - men et 12,8Mp digitalopptak er så ''uendelig'' mye renere ved sammenlignbare ISO-innstillinger at det egentlig ikke er ''sammenlignbare størrelser''.

Jeg har lagt ut V3 som er et utsnitt fra en pre-justert V2 for å vise dette konkret: Opptaket er ISO100 og utsnittet er et 100%-utsnitt. Sanden fremstår som kornete, men legg merke til vannet - der er toneforløpet helt gjevnt uten antydning til ''støy'': Dette er hverdagen min vedr. ''støy'' - en hverdag som er til å leve med ....... jeg savner IKKE filmen :-)

mvh
Geir
Atle J. G.
Trodde på tumben at det var et elefantøye... Tror dette er et typisk eksempel på et bilde som bør opleves på veggen i stor format. Likte det godt.
Mvh AJG
Odd Tore S.
Et stillferdig bilde i utgangspunktet, men en thumbnail som irriterte og gjorde meg nysgjerrig. Som Atle tenkte jeg i retning elefant, men heller snabelpartiet.
v1 for meg. Liker strømningsmønstret og den innsnevrende diagonalen det utgjør i kompen.
Jeg forstår at det må være en eller annen diskusjon i gang om korn her. For meg virker v1 naturlig gitt at vi må krympe filstørrelsen så mye for å få lagt ut her på dotten.
Som jeg skrev nylig i kommentaren til et annet s/h bilde med mange detaljer: Motiver som dette må egentlig vurderes i mye større format for at man skal kunne uttale seg vettugt om annet enn komp, farger og større detaljer.
Da ville jeg også kunne ta skikkelig stilling til bladet. Nå synes jeg det er mer irriterende enn jeg liker, fordi det bryter så kraftig både med linjespill og struktur i resten av bildet. Jeg ser ikke bort fra at jeg ville kunne skifte mening på dette punktet om formatet var større.
Odd Tore
Geir B.
Takk til Atle og Odd Tore også.

Jeg har hatt bildet liggende i over 6 mnd og det har stukket seg litt vekk fordi det er et så stillfarent motiv. Jeg har imidlertid jobbet med det på ulike måter et par dager nå og bildet representerer noe jeg av og til søker: Det ''klassiske'' landskapsfotografiet = enkel komposisjon, beskjedent visuelt innhold men stort toneomfang.

bilde nr. 314214 er et annet bilde som ( for meg ) faller i samme genren.

Om bildets innhold skal diskuteres med base i ''støy'' er jeg usikker på, men siden dette er blitt et tema legger jeg ut noen flere utsnitt vist i 100% - de viser vel at opptaket er ''støyfritt'' men at nedskaleringen fremhever texturen i sanden på bekostning av bildets vare toner.

I V1 er dette toenforløpet paradoksalt kamuflert pga en mer forsiktig tonekurve - V2 har et større register valører men er for kontrastrikt.

En mellomting tjener nok dette bildet best - imidlertid fungerer V2 utmerket som utskrift både til A3+ og til A2 :-)

mvh
Geir



Inger Anne Maritsdotter V.
Eg likte veldig godt dette tildels abstrakte bildet.
Spennande mønster og flott struktur i sanden.
Bra eksponert.

Mvh Inger Anne
Geir B.
Takk, Inger Anne, jeg liker bildet veldig godt selv :-)

mvh
Geir
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu