Steinheng
Denne fjellveggen med kampesteinene plassert langs toppen minnet meg om Stonehenge, bare på en litt annen måte. Tenkte først at tittelen kunne være ''Another Stonehenge'', men vil i det lengste holde meg til norsk. Synes ikke at jeg har funnet det jeg leter etter, og tar gjerne i mot forslag til en slående tittel.
Bildet inngår i albumet En annen verden - Fra dagbruddet til Hellviksplitt AS nord for Egersund i Sør-Rogaland. Det er som en annen verden å vandre rundt i det store krateret på Hegrestad. Her utvinnes det anortositt. Verdens nest største forekomst av ilmenittmalm er knyttet til anortositt i Egersundsfeltet, og Titania AS har storstilt drift i et dagbrudd på Hauge sør for Egersund. Både i Rogaland og i Gudvangen i Sogn og Fjordane er store partier av bergarten omdannet til hvit anorotsitt. Denne har vært utnyttet i keramisk industri så vel som matvareindustrien, men volummessig dominerer pukk av hvit anortositt som tilslagsmateriale i lyse veidekker og betong. Finknust hvit anortositt brukes i tillegg som fyllstoff og som bestanddel i steinull.
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2008-01-03 21:10:52
    Versjon #2
Utstyr
  • Panasonic DMC-FZ3 LUMIX
  • -
  • Brennvidde11mm
  • Blenderf/2.8
  • Lukker1/13s
  • Nei
  • AnnetISO 200. Jeg kjenner ikke kameraet godt nok ennå, så jeg har måttet bearbeide bildet i etterkant. Originalen ble alt for lys, så jeg har mørknet bildet betraktelig. Dessuten er kontrasten øket.
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriLandskap
  • Lastet opp
  • Visninger386
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_295070} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (12)
Avsluttet .
Jeg liker dette bildet ditt Nina.
Flotte farger og mønstre i fjellet.
Ville kanskje kuttet bort grusen nede,men det er ikke noe must.
har sansen for dette uansett:-)
Hilsen Tone!
Nina C. K.
Tone. Du skulle bare visst hvor mange tonn med grus jeg har fjernet i forgrunnen. Jeg ''kjørte vekk'' lass på lass i flere omganger før jeg ble fornøyd. Jeg syntes nesten at dette utsnittet ble i snaueste laget, men landet på denne varianten til slutt.
Bodil Kristine F.
Flott laget fra naturens side. Og godt sett fra din side, Nina. Spennende farger og formasjoner. Jeg ville kuttet bort nederste del av veien nede, ca 2 cm. Synes den forstyrrer mer enn grusen.

Mvh Bo
Roar K.
Jeg er sjøl en smule ''steingal''. Jeg kunne tenkt meg et litt annet utsnitt her. Jeg vill kuttet vekk steinrekka oppe, tatt rett under det hakket til venstre som er litt lavere enn resten. Nede ville jeg kuttet fra venstre rett over der småsteinene slutter og latt selve ''veggen framstå som en naturabstrakt da de nar så mye farger og former i seg. Av dette bildet alene har du kanskje et dusin versjoner å velge mellom. Her er det bare fantasien som stopper deg så sett i gang når det gjelder hvilke utsnitt du vil ha.

Roar
Gunnar John C.
Jeg liker bildet ditt godt, Nina, finner en tidløs ro her. Selvom dette er vel er et steinbrudd i aktiv drift og ikke et monument, så har det et visst preg av stille evighet. Den varme himmelen synes jeg bidrar mye til stemningen, med farvene som går igjen i steinveggen og plassen nedenfor. Det er en interessant motsetning mellom de sirlig stablede kampesteinene øverst (antar du ikke har ryddet der :-) og de mer kaotisk nedraste steinene langs foten av veggen.

Vennlig hilsen,
Gunnar
Nina C. K.
Tusen takk for kommentarene deres. Det er tre nivåer av stein i dette bildet - kampestein på toppen, store steiner i bunnen (foran fjellveggen), og grus (på veien). Originalen har med mye mer grus i forgrunnen (ca. 2/5 av motivet). Det har vært en del prøving og feiling før jeg landet på denne løsningen.

Jeg har i etterkant testet ut både å kutte ut grusen slik dom du foreslår, Bodil, men blir ikke helt fortrolig med løsningen. Jeg har også prøvd å ta et utsnitt som bare viser selve fjellveggen. Under tvil kan jeg kanskje leve med en slik variant, men da faller innslaget av lilla fargetoner i topp og bunn faller bort på en måte. Dessuten synes jeg at det er kampesteinene på toppen som gjør at dette bildet skiller seg ut fra mengden.
Trygve K.
Jeg falt pladask for dette bildet. Etter mitt syn et strålende eksempel på en virkelig god komposisjon. Den frontale enkelhet, med paralelle linjer og gjentagelse av samme element i forskjellige variasjoner gjør at her ikke er noe å kutte, det måtte i såfall være å gjøre bildet smalere... Dette syns jeg er et av de sjeldent gode bilder!

:> T
Nina C. K.
Tusen takk skal du ha, Trygve. Nå ble jeg virkelig glad. Jeg har prøvd å gjøre bildet smalere også - i alle mine forsøk på å oppnå en perfekt presentasjon - men da faller noe av spensten i formatet vekk. Bildet blir liksom mer plumpt på en måte.
Gunnar John C.
Jeg synes versjon #2 blir et helt annet bilde - ribbet for det man kan ane er din egentlige idé. Jeg er enig med Trygve i at gjentakelsen, spesielt av de store steinene, er ganske bærende, både for komposisjonen og for selve innholdet i bildet. Derfor holder jeg en stor knapp på versjon #1.

Vennlig hilsen,
Gunnar
Chr. G.
For meg ville dette grå motivet og rett-på angrepsmåten tilsi en streben etter optimal skarphet og lysforhold. Skarpheten er mangelfull, lyset er kjedelig, strukturen forholdsvis rotete og det hele virker noe grått og flatt. Eller er det historien under bildet - og ikke bildet - som er poenget?
Nina C. K.
Jeg gir deg honnør for kommentaren din, Christian, og kan langt på vei være enig. Du peker på det som er mangelfullt i bildet. Som du sier om deg selv, så er også jeg en lystfotograf. Jeg var nok mest opptatt av farger og komposisjon, og ja - hele stemningen i området. Jeg bryr meg ikke så mye om bildet kan oppfattes som grått og flatt, og er fornøyd med resultatet likevel. Kunne nok ha ønsket meg bedre skarphet. Må i tilfelle ta meg en ny tur hvor jeg fokuserer mer på det tekniske. Jeg har nettopp sett på noen av dine bilder. Du har jo også lagt ut noen uskarpe bilder, og da tenker jeg ikke på de som er tatt i tett tåke.
Chr. G.
Du skriver ''Du har jo også lagt ut noen uskarpe bilder, og da tenker jeg ikke på de som er tatt i tett tåke.'' Kan du forklare nærmere hvorfor du velger å komme med en slik generell ytring som på ingen måte vedkommer bildet du har lagt ut for kritikk? Kommenter gjerne bildene enkeltvis dersom du har lyst.

Jeg forholder meg til det bildet jeg ser, og er ingen skarphetsfanatiker. Jeg er tilhenger av uskarphet så sant det er hensiktsmessig i forhold til å (forsøksvis) frambringe et gitt uttrykk. For dette bildet er det for meg opplagt at den fine strukturen i fjellet er en viktig del av motivet, og ville etter min oppfatning vært tjent med bedre skarphet.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu