Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_343271} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Det er vel årstiden for sånne tjuefem-på-dusinet bilder nå?
Omtrent eneste redning med et slikt motiv er en ekstrem selektivitet og pinlig oppmerksomhet på flatefordeling og linjeføring. Gjerne ved å gå nærmere (det tvinger frem selektivt utsnitt).
Dette bildet svikter på alle områder. Utsnittet virker temmelig tilfeldig og ståstedet kunne gjerne vært langt "dypere" slik at det skapes mer sug i bildet. Samtidig er det en rotete bakgrunn, og stubber og strå som stikker inn i bildeflaten her og der. Kikk i søkeren etter slike problemer før du trykker på utløseren. Teknisk sett er toneomfanget begrenset og bildet fremstår livløst og flatt. Mellomtone og skyggeområder gror igjen. Så bedre eksponeringsteknikk (og etterbehandling) må også stå på lista ved neste forsøk. Et stativ vil sikre bedre skarphet om man er opptatt av slikt.
Elisabeth D.
Tusen takk for konstruktiv kritikk. Det hjelper masse. Jeg vet det var et typisk klisjébilde.
Arve K.
Det er bra du tar en slik kommentar med et slikt åpent sinn som du gjør.
Jeg er forsåvidt enig med Bjørn i at komposisjonen er litt rotete og kaotisk, men det er verden også og jeg synes det kan være greit med bilder som bryter med de skrevne og uskrevne regler.
Jeg er ikke enig i at eksponeringen er dårlig. Slik jeg ser det er bildet tilnærmet perfekt eksponert under de rådende lysforhold. Kanskje en smule undereksponert, men ikke mye. En tommelfingerregel i et slikt bilde er at du måler lyset mot det grønne og eksponerer med en kompensasjon på +2/3 trinn.
Etterbehandlingen kan imidlertid forbedres. Med den litt kaotiske komposisjonen er det viktig at du spiller på andre strenger for å skape mer liv i bildet. I dette tilfellet er det farger, kontraster og bevegelse.
Jeg har lekt meg litt med bildet i PS, og sender deg min versjon av bildet på mail. I den har jeg justert skygger og mellomtoner opp ved hjelp av shadow/highlight, og gitt elva og skogen litt glød i et overlay-lag med maske og til slutt gjort en forsiktig justering av kontrast i curves. Merk at jeg ikke har rørt spakene for fargemetning, men kun lokket fram de tonene som lå i filen. Jeg er helt sikker på at det kan gjøres enda bedre i originalfila, spesielt dersom den er i RAW-format.
Mvh.
Arve
Birna R.
"en slik kommentar" ? Det sleivsparket kunne du ha spart oss for, Arve. Autor har valgt å tilhøre f/64, hvis du ikke fikk med deg dette.
Jeg synes det er greit å eksperimentere med å få ut mest mulig av et bilde, sånn for å forbedre egen etterbehandlingsteknikk, men all verdens ettertidstrikserier kan ikke redde et dårlig utgangspunkt. Bildet er åpenbart et motlysbilde og med det dominante overlyset som gråværsdag i skogen gir så blir skyggene lett tilgrodde. Eksponeringen må ta høyde for slikt. Eller man velger å ta bildet på en annnet tidspunkt med gunstigere lysretning.
Naturbilder må gjerne være kaotiske om autor utnytter kaos som et bærende bildemessig element. Men det klarer jeg ikke med beste vilje se er tilfellet her.
Nå er det vel ikke vanskeligere enn at hun kan gå ut og ta flere bilder. Motivet forsvinner ikke på noen uker ennå.
Elisabeth D.
Jeg har som Bjørn sier valgt av egen fri vilje å være medlem av f/64 og må forvente at mine begynnende amtørbilder kommer til å bli "slaktet" av mer profesjonelle fotografer. Men det jeg setter pris på er at jeg blir fortalt hvordan jeg kan gjøre det bedre istedenfor bare en kommentar om at det var et bra eller dårlig bilde slik som man ofte får på bildegalleriet. Man blir ikke flinkere av det.
Så tusen takk, Arve, for at du gadd å sette deg ned med bildet i PS for å vise meg hva som kunne vært gjort annerledes. Skal legge det ut så fort jeg får det til. Jeg har en laaaaaang vei å gå når det gjelder foto, men det er utrolig hvor morsom den veien er.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Omtrent eneste redning med et slikt motiv er en ekstrem selektivitet og pinlig oppmerksomhet på flatefordeling og linjeføring. Gjerne ved å gå nærmere (det tvinger frem selektivt utsnitt).
Dette bildet svikter på alle områder. Utsnittet virker temmelig tilfeldig og ståstedet kunne gjerne vært langt "dypere" slik at det skapes mer sug i bildet. Samtidig er det en rotete bakgrunn, og stubber og strå som stikker inn i bildeflaten her og der. Kikk i søkeren etter slike problemer før du trykker på utløseren. Teknisk sett er toneomfanget begrenset og bildet fremstår livløst og flatt. Mellomtone og skyggeområder gror igjen. Så bedre eksponeringsteknikk (og etterbehandling) må også stå på lista ved neste forsøk. Et stativ vil sikre bedre skarphet om man er opptatt av slikt.
Jeg er forsåvidt enig med Bjørn i at komposisjonen er litt rotete og kaotisk, men det er verden også og jeg synes det kan være greit med bilder som bryter med de skrevne og uskrevne regler.
Jeg er ikke enig i at eksponeringen er dårlig. Slik jeg ser det er bildet tilnærmet perfekt eksponert under de rådende lysforhold. Kanskje en smule undereksponert, men ikke mye. En tommelfingerregel i et slikt bilde er at du måler lyset mot det grønne og eksponerer med en kompensasjon på +2/3 trinn.
Etterbehandlingen kan imidlertid forbedres. Med den litt kaotiske komposisjonen er det viktig at du spiller på andre strenger for å skape mer liv i bildet. I dette tilfellet er det farger, kontraster og bevegelse.
Jeg har lekt meg litt med bildet i PS, og sender deg min versjon av bildet på mail. I den har jeg justert skygger og mellomtoner opp ved hjelp av shadow/highlight, og gitt elva og skogen litt glød i et overlay-lag med maske og til slutt gjort en forsiktig justering av kontrast i curves. Merk at jeg ikke har rørt spakene for fargemetning, men kun lokket fram de tonene som lå i filen. Jeg er helt sikker på at det kan gjøres enda bedre i originalfila, spesielt dersom den er i RAW-format.
Mvh.
Arve
Jeg synes det er greit å eksperimentere med å få ut mest mulig av et bilde, sånn for å forbedre egen etterbehandlingsteknikk, men all verdens ettertidstrikserier kan ikke redde et dårlig utgangspunkt. Bildet er åpenbart et motlysbilde og med det dominante overlyset som gråværsdag i skogen gir så blir skyggene lett tilgrodde. Eksponeringen må ta høyde for slikt. Eller man velger å ta bildet på en annnet tidspunkt med gunstigere lysretning.
Naturbilder må gjerne være kaotiske om autor utnytter kaos som et bærende bildemessig element. Men det klarer jeg ikke med beste vilje se er tilfellet her.
Nå er det vel ikke vanskeligere enn at hun kan gå ut og ta flere bilder. Motivet forsvinner ikke på noen uker ennå.
Så tusen takk, Arve, for at du gadd å sette deg ned med bildet i PS for å vise meg hva som kunne vært gjort annerledes. Skal legge det ut så fort jeg får det til. Jeg har en laaaaaang vei å gå når det gjelder foto, men det er utrolig hvor morsom den veien er.