Kylling bro - alle norske steinhvelvsbroers mor
Kylling bro på Raumabanen i Romsdalen ble påbegynt i 1915, tok 9 år (!) å bygge, og brukes den dag i dag. Steinhvelvsbroene holdes oppe av presset mellom de nøye tilhogde steinene i buen, og ved siden av imponerende ingeniørkunst, kan man jo tenke seg hvilket slit som ligger bak, når "maskinparken" bestod av hester og vogner. Og i det terrenget. Hvordan man fikk det til? Ved å bygge en enorm forskaling av tre, som man la steinene nedi!
Mer info finnes på http://fuv.hivolda.no/prosjekt/oddbjornalnes/Kyllingbro.htm
Vanskelig lys med den melkehvite himmelen, dette er det beste kompromisset mellom fargetoner og kontraster jeg har fått ut av RAW-filen. Og så skulle jeg ønske lokomotivene fortsatt var røde...
Utstyr
  • Canon EOS 450D
  • Canon EF 24-105mm F4.0L IS USM
  • Brennvidde24mm
  • Blender-
  • Lukker1/250s
  • Nei
  • AnnetRaw-fremkalling og USM
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_349188} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (9)
Avsluttet .

Et flott fortellende bilde Geir, to lok., må være skikkelig langt dette draget og mange stigninger
sikkert på denne linja.
Ser ut som du har stått med et bein på hver side av juvet.
Brah jobba med hilsen fra Eivind 8~))
Geir A. G.

Takk for det Eivind! Akkurat dette toget er på vei nedover dalen, men de to lokene kommer nok godt med når det skal oppover igjen mot Dombås!

Selv om proflbildet mitt, tatt foran et sånt "tivolispeil", kunne indikere unormal langbeinthet, ville nok ogå slike ha kommet til kort her :-) Men heldigivs har de laget en fotoplass noen hundre meter nedenfor veien. Ønsker man mer originale vinklinger, må man nok kjøpe noen kveiler med tau og melde seg på et lynkurs i fjellklatring tror jeg. Evt. starte med elvepadling.
Avsluttet .

Glemte brua, fjernes hovedstenen eller kilen raser alt sammen, sitter i midten oppe.
Mvh. Eivind 8~))
Geir A. G.

Ja, er det ikke "nøkkelsteinen" eller "låsesteinen" de kaller det?
Øyvind S.

Synes du beskriver byggverket på en bra måte, lærerik tekst, bildet bevitner jo også ingeniørkunsten og kunnskapen de hadde i gamle dager, når godstoget dundrer over broen med sine mange tonn på lasten.. likte opptaksvinkelen du har brukt her... bra..
Øyvind
Geir A. G.

Takk for motiverende kommentar!
Nils Christian S.

Flott byggekunst du presenterer her - samtidig med at du har med litt samferdsel. Med andre ord: Litt av et brospenn - artig med togpasseringen.
Per Harald G.

Syns Øyvind seier det meste om bildet ditt, og stiller meg fullt og heilt bak.

Fin dokumentasjon på god byggekunst og samferdsel!
Geir A. G.

Takk for kommentarene Nils Christian og Per Harald! Tog bør det jo være her ja, og det kom heldigvis på minuttet etter rutene for denne banen, som jeg hadde sjekket på Jernbaneverkets nettsider!
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu