Portrett II
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2009-05-26 01:37:14
    Versjon #2
  • Lagt inn: 2009-05-26 01:40:49
    Versjon #3
  • Lagt inn: 2009-05-26 09:23:55
    Versjon #4
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriPortrett
  • Lastet opp
  • Visninger582
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_398759} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (28)
Lars-Anders M.
Stiligt portrett. Liker den røde bakgrunnen.
Mvh
LAM
Ole A. V.
Har sans for valget av bakgrunn. Rød og kraftig, og gir liv til et portrett.
Modellen derimot ser litt uinspirert ut, nesten uttrykksløs, og jeg synes ikke hånden bidrar med noe. Mer liv i uttrykket hadde gjort mye her.
Teknisk er bildet er litt mørkt, og det er ingen detaljer i dressjakka. Lyset kommer rett fra kamera, og blir litt flatt. Lyskilden plassert lenger fra kamera ville gitt mer dynamikk i lys og skygger. Personen burde vært plassert litt lenger fra bakgrunnen for å unngå skygger på denne.
Totalt sett et godt utgangspunkt for et portrettbilde om det hadde kommet frem mer dynamikk mellom fotogre og modell, og det jobbes litt mer med teknikk/lyssetting.
Myriam B.
Lars: Takk

Ole: Enig med mørkheten, lyset og plasseringen hadde jeg ikke noen mulighet til å påvirke, men ideelt sett så er jeg enig i at det hadde vært bedre med større avstand. Selv liker jeg utrykket hans.
Carsten A.
Flatt lys er alt påpekt, kan se ut som bliyz på kamera (jfr. øyerefleksene), det flate lyset bærer bildet uansett preg av. Det vesentlige er dog modellens uengasjerte uttrykk og det litt flakkende blikket - modellen hever blikket akkurat så mye at det ikke blir øyekontakt men en effekt som mest av alt gir inntrykk av at vedkommende ikke vil ha kontakt. Bakgrunnen ser jeg på som en eneste sammenhengende distraksjon, noe ganske annet eller iallfall fargen gjort mindre påtrengende (f.eks. via selective color) burde etter min mening vært en selvfølge her.

"lyset og plasseringen hadde jeg ikke noen mulighet til å påvirke, . . ." - neivel, men det har da overhodet ingen betydning for vurderingen av bildet?

MVH CA
Myriam B.
Carsten: Først: selvfølgelig har ikke mangelen på mulighet av å påvirke lyset noen betydning for VURDERINGEN av bildet, det var bare en forklaring / unnskyldning på hvorfor akkurat det er som det er. Er f64 blitt så alvorlig nå, at også svar på kommentarer skal tenkes nøye igjennom, for så å gjennomgås med lupe?

I så fall tror jeg dere kan ende opp som veldig få her, men det er kanskje det som er ønsket? Vekk med alle brennende amatører, igjen med de få som allerede kan det meste?

Ellers takk for kommentaren, selv liker jeg det litt arrogante utrykket og den knallfargede bakgrunnen, uten at det selvfølgelig har noen betydning for din vurdering av bildet.

(Men dog litt betydning for meg da jeg tok det.)
Carsten A.
Hvilke "dere" er det du snakker om?

Myriam B.
Det var jo i og for seg også et svar, svar på kommentarer SKAL tydeligvis gjennomgås med lupe.

Men la meg da rette på kommentaren min:

I så fall tror jeg DET kan ende opp med veldig få her...
Carsten A.
Dersom man ikke skjønner hva det siktes til er det naturlig å spørre. Vanskeligere enn som så er det ikke.

MVH CA
Per Harald G.
Eg syns du har vore freidig her. Du bruker blits, og du har ein knall raud bakgrunn. Du bryt ein del reglar. Eg likar regelbrota dine, for dei virkar gjennomtenkte.

Han har eit arrogant, kaldt, kjærleikslaust uttrykk og positur. Dette står i sterk kontrast til bakgrunnsfargen som står for lidenskap og passion.

Dette fungerer godt i mine auger.
Ver freidig og frekk, spreng rammer! :-)
Gunnar John C.
Jeg liker komposisjonen, og er enig meg Per Harald i at du har skapt et direkte uttrykk her. Denne "nesten-blikk-kontakten" forsterker arrogansen.

Vennlig hilsen,
Gunnar
Chr. G.
Interessant å se at forskjellige som er innom bildet kan ha såpass motstridende oppfatninger. Jeg synes dette bildet minner litt om det forrige du la ut (som det ser ut til at du har slettet?) hva angår innhold/formål. Fotografen har sikkert vært tilstede, dvs vært bevist, men uttrykket til den avbildede gir meg et inntrykk av at du har truffet en person du kjenner i et selskap eller annen setting som du fikk lyst til å fotografere sånn i forbifarten. "Jaja, der kommer hun igjen - jeg får vel se inn i kameraet da" :-) Bakgrunnen ble for rotete og det fleskes til i etterkant med noe rødt og en ramme for å "lokke" noen til å legge merke til bildet. Altså, jeg får ikke så veldig mye ut av dette portrettet.
L K.
Et lite vellykket portrett i denne sammenheng. Blitslys rett i fleisen med to knappenåler i øynene er ikke gunstig dersom innlevelse er et kriterium. Men verst er denne "heisann"- følelsen man får.

Sikkert helt ålreit for albumet, men det funker ikke her.
Myriam B.
Per, Gunna, Chr. og L: Takk for kommentarer.

Selv liker jeg som sagt fargen ( som ikke er lagt til i ettertid) og utrykket, meningen var at fyren skulle vise styrke og arroganse, og det synes jeg han gjør.
Jeg skulle gjerne hatt muligheten til litt annen lys-setting, dog. Men med begrense tid, kun blitzen på kamera og lavt gulbrunfarget tak, så fant jeg ikke noen mer spennende løsning.

Forslag til hvordan jeg kunne løst det, med de tingene jeg hadde til rådighet?
Carsten A.
Det skal mye til dersom blitz montert på kamera ikke skal ødelegge et bilde, her har denne lyssettingen bidratt sterkt i negativ retning.

Et bedre alternativ er opptak i eksisterende lys, med lyssterkt objektiv og/eller høy ISO, evt. bruk av stativ (ettbens eller trebens) og presentasjon som sv/hv. Lyssetting med direkte og rettet lys fra blitz montert på kamera er bare en lettvinthetsløsning, normalt uegnet for den som vil lage bilder (og ikke bare ta dem).

Bilder blir ikke slik man vil ha dem dersom man ikke er godt forberedt på å løse de problemer som opptaksforholdene kan forutsettes å by på på en billedmessig hensiktsmessig måte.

MVH CA
Myriam B.
Takk Carsten og jeg er enig med deg.

Jeg tok også noen bilder med ISO 800 - 1000 ( som måtte til for å ikke bruke blitz) men de ble i overkant kornete for forstørrelse.

Og selv om det er billedvurderingen uvedkommende, her måtte bildene taes, i løpet av forholdsvis kort tid og med det utstyret som vat tilgjengelig. Det fantes ikke engang et vindu i rommet ( kjeller ) og taket var lavt og gulbrunt, veggene offwhite, rødfargen er en del av et bilde som hang på den ene veggen.

Og resultatet skulle være forretningsmessig, men macho, litt sånn"ikke kødd med meg." ( Hvilket jeg synes jeg har fått til, med utrykk og fargekombinasjon.)

Finnes det noen måte å etterbehandle bildet på, som kan gjøre det mindre flatt?
Avsluttet .
Myriam B.
Eivind: Takk!
Jeg har photoshop, men er såpass selvlært ( les: ulært ) at jeg knoter for å finne det jeg trenger.

Det er egentlig litt skremmende, for ti år siden KUNNE jeg ta bilder, i dag føler jeg ofte at både kameraet og teknikken er bedre enn meg...

( Men misforstå meg rett, mulighetene er langt større i dag, og det er kjempespennende.)
Carsten A.
MB : "Finnes det noen måte å etterbehandle bildet på, som kan gjøre det mindre flatt? "

Den som har satt seg godt inn i bildebehandling (uansett om det er i det tradisjonelt våte eller nåtidens tørre) vil vel alltid ha visse muligheter til å presentere et bilde i ønsket retning. Men er man ukjent med mulighetene er det nok vanskelig å skaffe seg et inntrykk - for sitt indre blikk - mht. hva som kan eller bør gjøres.

Når det er sagt avhenger imidlertid det alt overveidende i bildeskaping av hva fotografen gjør før og under opptaket, hvordan lyset visualiseres, bildeflaten utnyttes etc. etc.

MVH CA
Avsluttet .
Mye kjærlighet og omsorg for ditt bilde leser jeg,
5 min. at redigere, vakkert av mafioso,
liker den knalle bakgrunnen, det litt funderende blikket, neste trekk for at hale gryn fra andre kanskje, rent rulleblad, neppe.
Mvh. Wind 8~))
Aina s.
Hei Myriam.
Jeg synes rødfargen konkurrerer noe med personen om oppmerksomheten, og at han har havnet litt for mye til høyre i bildet. Men bortsett fra faktorer som allerede er nevnt, og som du kanskje ikke kan gjøre så mye med i ettertid på akkurat dette bildet, så synes jeg han virker litt rød i ansiktet, og da spesielt på nesen. Mener dette kunne vært dempet noe. Ang stemning i bildet, så er jeg enig med Eivind i mafiosoassosiasjonen. Er veldig usikker på rødfargen på bakgrunnen, om denne kunne vært mindre fremtredende og dypere, men samtidig kan det hende du da hadde mistet noe av mafiosopreget.

Mvh Aina
Bente K.
Jeg synes den skrikende rødfargen på bakgrunnen gjør dette bildet helt rått. Dette er et portrett som skiller seg ut i mengden.
Jeg liker også plasseringen i bildeflata og posituren til den arrogante karen.
Det jeg synes er uheldig er det blanke skinnet i anskitet, så neste gang bør du tenke mer på belysningen. (Men det har visst blitt påpekt allerede)
Myriam B.
Takk for kommentarer, interessant å se at det er såpass mange forskjellige meninger ute og går. Laster opp et nytt forsøk, litt mindre blankt, litt mindre rød nese. Men den røde bakgrunnen beholser jeg:-)
Myriam B.
Et spørsmål til, finnes det noen måte å slette versjon to på, som jeg lastet opp feil? Uten å slette alle tre?
Avsluttet .
No way, da må du slette alt og legge ut på nytt!
Fort gjort, slik skjer ofte, spiller vel ingen rolle slik jeg ser det.
Kanskje en mellomting, originalen og firern?
Litt mye "sminke" på den siste slik jeg ser det.
Har du brukt denne
: http://community.adobe.com/help/search.html?searchterm=sh...p;hl=en_US
bruk også extended, flere valgmuligheter Myriam.
Mvh. Wind 8~))
Avsluttet .
Han virker distansert, men liker å være/fremstå dominant(?) Jeg får følelsen av en liten forvirring mellom fotgraf og objekt om regien, og det gir her for meg en slags ok bildeopplevelese.

Valg av opptaksteknikk er nevnt her og den trekker ikke akkurat bilde opp, men ikke nødvendigvis ned heller for meg når jeg godtar det som det er.

jeg liker veldig godt hvordan du har plassert ham i flaten, men greier ikke helt å si hvorfor :-) Det stemmer liksom bare ...
Grell bakgrunnsfarge synes jeg passet til det grelle blitslyset i ansiket.
Bente K.
Huffda, de to siste versjonene dine var værre enn originalen. De bærer alt for mye preg av uheldig PS fikleri. Nei, du må nok ta et nytt bilde.
Hvis det er hvitt tak kan du bikke blitsen opp mot taket og derved få en inndirekte belysning.
Erlend S.
Bildet er bra i originalversjon, de blanke høylysene er viktig for modellere han godt. Høylysene understreker også det tøffe og maskuline. Det harde lyset er helt ok her, siden mannen er såpass stram. Du ser vel selv at det er godt. Retusjen du har gjort på versjon 2,3,4 er bare skadelig.

Hvis du velger å lysne og desaturere nesa,så gjør det på løst lag, og prøv deg fram med å dra opasitet opp og ned. Jeg gjetter på at det skal veldig lite til.

Hvis du tar nytt bilde, så ikke kast dette . Det er fint, Men det er alltid ok å prøve ut mye forskjellig.
Myriam B.
Takk Eivind, Erlend, Knut og Hilde.

Jeg er helt enig i at den nye versjonen ikke funker, det var dette med begrensningens kunst, jeg har bestandig hatt litt problemer der;-)

Men skal prøve på ny, med litt mer nennsom hånd:-)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu