African Sunset
Tja. Hadde vel egentlig ikke tenkt å fornye medlemsskapet her på fotodotno, men nå ble det slik likevel. Da kan jeg gripe anledningen til å legge ut et bilde også :)

Det er helt sikkert noen som tror bildet er "manipulert", dem om det. Finnes det enklere forklaring(er) så bør dette velges ("Occam's Razor"). Gjelder definitivt her.

Stedet er Hluhluwe i Sør-Afrika og sebraene er Burchell's Zebra.
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNatur
  • Lastet opp
  • Visninger1044
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_418355} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (28)
Jan-Wilford A.
Artig effekt var det nå iallefall.
Men ville gjerne høre om hva slags kamera og objektiv, brennvidde osv.
Birna R.
Og hensikten med disse opplysningene er ????

Sted og motiv er spesifisert, bildet ble tatt for mindre enn 1 uke siden. Det får holde.
John S.
Det var et spenstig bilde du vister fram her. Jeg synes bildet er litt mystisk og veldig spennende. Dette er nok et fotografi som jeg må se noen ganger på for å få med alle elementer.

Håper du ikke måtte gå mer enn 150 meter for å få tatt dette bildet. :-)

John
Birna R.
I de sørafrikanske Game Reserves får man ikke lov å gå ut av bilen så 150 m grensen er ikke vanskelig å overholde :)

Tipper de var mindre enn 10 m unna da bildet ble tatt.

En kuriositet er at samme motiv og fargeskala kan gjenfinnes på sedler i lokal valuta (rand). Det så jeg først etpar dager senere.
Jan-Wilford A.
Det var da ikke galt ment, men slikt har da interesse for oss som liker å ta bilde.
Selv bruker jeg ikke å fjerne denne infoen fra jpg fila, nå som dette har kommet med på egen infoknapp.

Men dersom dette er en yrkeshemmelighet så....
Birna R.
Jeg oppfattet spørsmålet som særdeles overflødig og totalt irrelevant for bildediskusjonen. "Slikt" har *ingen* interesse for å forstå et bilde. Er ikke dette gruppen f/64?

Ivan H.
Hei,

Jeg er meget usikker på hva jeg ser her. Dette ser ut som det er to sebraer malt på en vegg. Den vertikale linjen og de harde fargene gjør mye for bildet. Usikker på hva, men jeg blir nysgjerrig.
Jeg har vært innom bildet mange ganger, og blir ikke klokere. Jeg har en følelse av at dette ikke er en vegg med maling, så jeg undres.

Synes også at gjentagelsen av sebraen er positivt for bildet, da det gir det litt dybde. Blir ikke så statisk.

Synes bildet er interessant. Men undres.. Kanskje det er det som er meningen. Eller er det noe jeg ikke ser? får tak på?

Når det gjelder tekniske data, ser jeg det som uvesentlig. Vi må da klare å gi kritikk på et bilde, uten tekniske data. Skulle ikke være nødvendig på f/64, nei.

Mvh
Ivan
Øyvind T.
Ser ut som bildebrikka di har tatt kvelden og leverer en skjemmende banding i kombinasjon med kraftig fargestøy, det bør likevel tilføyes at det i dette tilfellet tilfører en vellykket kontrast til de mere organiske og fargesvake båndene i hovedmotivet....
Birna R.
Det gjelder å ta vare på mulighetene som oppstår :) og få vegger med påmalte sebraer ute i den afrikanske bushen.

(kameraet er helt i orden, det)
Jan-Wilford A.
Vel ikke et enkelt bilde og gi kritikk på. Ser for meg ut som et litografisk fargetrykk. Siden det ikke er populært eller relevant å spørre om teknikken du brukte for å ta bildet, blir det vanskelig å gi noen vettug kritikk.

Men det ser jo ut som en avfotografering av et bilde. Jeg vet jo du liker eksperimentelle måter å ta bilder på, infrarødt er vel en favoritt hos deg. Har vel litt vanskelig for å forestille meg at du drar helt til Afrika for å ta bilde av en prefabrikkert vegg. Men man vet jo aldri.

Ikke lett å kommentere skarphet, korn, farger og lys.

Men innledningsvis sa jeg at bildet var artig og mente da farger og utsnitt og kanskje at det lignet på et litografisk trykk. ;)
leif b.
For meg er det uvesentlig hvsa du har gjort, Björn.
Her er det sluttresultatet som gjelder. Og det funker utmerket for min del. Spennende fargebruk og på en måte så ser en, og hörer
Zebraflokken. En herlig komposisjon.
Jeg har tenkt som du, men gjör det motsatte, jeg avslutter min tid her på foto.no.
Ha en riktig fin fotohöst.
mvh...leif
Yngve Sem P.
Enig i at det er resultatet som teller, ja. Det kan uansett virke som en avbildning av et print på en persienne, eller et forsøk på å få det til å se slik ut. Og det er vel den enkleste forklaringen (jfr. Occam's Razor, som du fikk meg til å undersøke nærmere hva dreier seg om).
Synes uansett både de sterke fargene, korning og dyr samlet gir gode henvisninger til tittel og gjengir en stemning som passer godt til kontinentet motivet er rettet mot. Hett, støyende og grovt.:)
Birna R.
"Forklaringen" i den grad slikt behøves, er nok enda enklere.
Jan O Ø.
Hei.
Jeg skal ikke legge meg ut på brukt teknikk og det er vel ikke relevant heller.
Om bildet er manipulert eller ikke spiller ingen rolle synes jeg da det det ferdige bildet som teller og bør diskuteres.
Det jeg vil si om bildet er at dette blir mye mer spennende enn om man bare hadde avfotografert en sebra.
Det hever bildet og gjør det mer spennende og særeget.
Gratulerer med et godt bilde.
Bra at du fornyet medlemskapet og håper du legger ut flere bilder i fremtiden.
Mvh Jan O.
Christer Hoel O.
Tiltalende fargekombinasjoner og utsnitt. Svært originalt safaribilde. Bra!
Godt du fornyet medlemskapet, håper å få se flere bilder etterhvert.
Mvh Christer
Gunnar John C.
I mine øyne er dette et engasjerende grafisk uttrykk med smakfullt smal palett. Her er ryddige parallelle striper vevet sammen med organisk levende ditto, og de utgjør et motsetningsfylt hele. Men jeg kjenner en frustrende kløe over den nesten-midstilte vertikale injen. Enten midtstilt, eller litt lengre mot venstre, for min del.

Tilblivelse? For min del spiller det en rolle om zebra-abstraksjonen er fotografens egen eller en veggkunstners. Det skulle jeg gjerne vite.

Vennlig hilsen,
Gunnar
Birna R.
Definitivt mitt arbeid - hvorfor tviler du på det?

Midtstillingen ble bare slik og må få lov til å være uendret.
Birna R.
Kan jo legge til at det er ikke mange vegger å avfotografere på 28° 4'22.770" S, 32° 8'17.112" E :))
Gunnar John C.
Jeg tror ikke jeg sa at jeg tviler? Derimot sier jeg at spørsmålet betyr noe for mine tanker om bildet. Og du er jo litt kokett med din informasjon?

Hvor mange vegger det er der nede, vet jeg lite om, og for vurderingen burde det særdeles overflødig.

Vennlig hilsen,
Gunnar
Birna R.
Det forteller vdl mer om hvordan jeg forholder meg til problemstillingen du fremsetter.

Bildet er ikke avfotografering av noe på en vegg. Jeg klarer å skape egne verk.
Gunnar John C.
At du meget vel klarer å skape egne verk vet jeg godt, og jeg synes som sagt at dette er et svært engasjerende bilde.

Hva du mener med "problemstillingen [jeg] fremsetter" vet jeg ikke helt. Jeg insinuerer ikke noe, jeg sier bare at for meg er det generelt viktig hvilke elementer som er fotografens egne og hvilke som er andres. Og at jeg interesserer meg for spørsmålet. Og at jeg gjerne stiller det til en fotograf - av interesse, uten noen form for mistenkeliggjøring.

Vennlig hilsen,
Gunnar
Birna R.
La meg da bare avslutte med at bildet er mitt. Ingen andre artister har bidratt.
Gunnar John C.
Og la meg avslutte med at jeg synes dette er et bilde som gjør mye ut av sin enkelhet.

Vennlig hilsen,
Gunnar
Carsten A.
Fascinerende grafikk, tanken kan gå mot en mulig dobbelteksponering, men fremgangsmåten er uansett uvesentlig.

Treffsikker enkelhet og velvalgte farger engasjerer iallfall meg!

MVH CA
Bjørn J.
Jeg så forklaringen på effekten på Nikongear, og skjønner henvisningen til Occam's razor :-)
Uansett, et annerledes og engasjerende bilde.
Ann F.
Jeg er en enkel sjel og gir stort sett - bortsett fra i noen meget få tilfeller - beng i hvordan og i en eventuell manipulasjon (hva nå det er) og ser på hva. Hvorvidt det som presenteres er noe som "snakker til meg" eller ikke.
Jeg liker kontrasten mellom sebraenes myke linjer og de strengere horisontale linjene. Jeg liker gjentagelsen av mulen.
Var litt i diskusjon med meg selv om det burde vært en eller flere tilleggsfarger til det sorte og har kommet til at det er avhengig av bruk og visningssted/form. Så der detter jeg ned på kulen.
Hentydningene til Nikongear og Occam's razor må jeg google.
Final verdict: Fin plakateffekt, fikk meg til å stoppe opp, liker linjeføringen og totalinntrykket. Ville ikke passet hjemme hos meg, men ser ikke bort fra at jeg ville smilt ved å møte et slikt bilde i en steril hotell- eller sykehuslobby. All ting til sin tid og sitt sted. Det var kveldens filosofiske fra meg.

Mvh Ann

P.S. Velkommen tilbake!!
Erlend K.
Finurlig bilde, men slike persienner vil ikke jeg ha hjemme.
Hans Olav S.
I første øyekast ser dette ut som et grafisk trykk, men neppe sannsynlig, så jeg får prøve å legge hodet i bløt.

Jeg ser det er 14 linjer, og hver eneste linje har en rød "/" (slash) og en del prikker med jevne mellomrom, samt at høyre halvdel har en rødfarge som er sterkest rett over skille linjene og gradvis tones ut.

Zebraer er et av de få dyrene som kan lett gjengis med bare stripene, for disse "tegningene" er nok til å gi dyret form.

Selve zebraene er nok enklest å forklare. Et high-key bilde av en flokk zebraer kanskje. Jeg tror ikke du har dobbelteksponert under selve opptaket, men heller i mørkerommet. Belyse fotopapiret først med zebraen. Deretter med de andre elementene kanskje?

Eller kanskje du rett og slett har brukt flere filtere samtidig under opptaket. Blant annet et gradert filter og et IR filter. Og at disse røde prikkene og slashene bare er fargestøy som en slags bieffekt. Neimen om jeg vet.

Uansett veldig kreativt. Bildet fungerer for meg i allefall.

Ser det er et år siden du har lagt ut bilde nå, så da er det snart på tide å legge ut et nytt. Dessuten er det vel på tide å avsløre løsningen på "mysteriet" nå?

Mvh.
Hans Olav
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu