- SIESTA -
Tok dette bildet utenfor Sentralbanestasjonen i Oslo..
Dette er «den vanlige mann i gata»

Har forsøkt her å få til den gamle Bromoil-teknikken
og synes jeg har kommet ganske nær.
Grei dokumentasjon
Bildet inngår i albumet GATEBILDER - OSLO -
Utstyr
  • Nikon D 700
  • Sigma 150 mm Bl. 2,8 makro
  • Brennvidde24mm
  • Blenderf/10
  • Lukker1/400s
  • Nei
  • AnnetDette er et «hoftebilde» - Bildet er ca. 15% av råfila.
    Etterbehandlet i LR 3 og Elements 8.
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriGatefotografi
  • Lastet opp
  • Visninger167
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_487506} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (11)
Jan Erik E.
Vanskelig,mener da kjenner ikke til bakgrunnen til dette bilde.Er det den vanlig mannen i gata...eller en som ikke har det så greit,siden du her har valgt så mye støy? Tenker da att du gjorde det for å skjule hans identitet? Ville kanskje godt for litt mindre støy,kaller det støy(sikkert ett filter?)
Synes du fanger dette fint Roy.Til tross for "støy" synes jeg det treffer en nerve i meg,blir litt sånn "stakkar han" liksom.Så da treffer du meg i hvertfall:-)
Rita H.
Hei RAK.
Om du er kommet i mål med Bromoil-teknikken vet jeg ikke (måtte google for å finne ut hva det går ut på).
Er utsikker på om det har gitt litt for mye korn, men samtidig så er det jo det en del av resultatet i denne teknikken.
Motivet i bildet ditt synes jeg er bra og fortellende - om det er den vanlige mann i gata er jeg ikke overbevist om, men det er nok mange av de, ja.
Mvh Rita
Avsluttet .
Hei Roy Arne,

Takk for oppfordringen, og utfordringen...

Her synes jeg motiv og teknikk går godt sammen og utfyller hverandre. Utrolig fasinerende må jeg si det er. Det er også interessant å se gamle teknikker tolket og uttrykt gjennom det digitale mediet. Jeg synes du har kommet nær det jeg har sett av denne teknikken, der støyen på mange måter er "gnidd" utover. Komposisjonsmessig danner mannen og hans skygge en markant diagonal som holder blikket, selv om bakgrunnen er noe uryddig. Det er som du sier skutt fra hofta her, så det er helt ok, og kanskje på sin plass til og med, med elementer her og der, som stikker litt inn og ut av bildet.

Hva mener du med 15% av råfila?

Mvh
Ronny
Avsluttet .
Hei Roy
Synes ikke du kommer særlig heldig ut her. Og mye av det tror jeg skyldes bildeinnholdet. Det er for rent og ryddig til at det kler denne teknikken. Også overflatebehandlinga virker veldig ren og ryddig hva gjelder korningen. Det mørke er for mørkt og det lyse for lyst.
Tror nok det at de store jevne flatene ikke tjener på å få den behandlingen, tenker da på fortau/gågate med sine heller.

Ergo, litt mye "nye elementer" i bildet, som her ikke passer denne bromoil-teknikken.
mvh arild
Bjørnar P.
Vanskelig bildet å få tak på. Mye bildestøy (som jeg antar er lagt til i ettertid), uten at jeg helt ser hvorfor. Jeg kan ikke se at bildet har noen klar fortelling, og heller ikke at det spiller på det estetiske. (ikke min sans for estetikk, i alle fall).Bildetittelen hjelper heller ikke så mye. Jeg forstår at mannen tar en lur, men det er jo ikke noe spesielt spennende ved det. At du beskriver han som "mannen i gata" vil jeg betegne som misvisende. Uttrykket "mannen i gata" henviser jo til folk flest, og det kan vel neppe denne karen sies å være der han sitter og sover med ryggsekk utenfor operaen.
Roy Arne K.
Hei alle sammen og takk for kritikker.

Føler for et par oppklaringer her.

Arild: Når det gjelder det mørke og lyse - så er (var) det ofte slik i den Bromoljeteknikken.
Og - når det gjelder fortauet - der er det vanskelig å gjøre noe med de lyse grå flisene.
Og litt mye elementer blir det når man tar et hofteskudd.

Bjørnar: Det som er bildet her - er i hovedsak mannen pluss den skyggen av han.
Når det gjelder den kornetheten - så står det under bildet at det er et godt forsøk på etterligning av Bromolje-teknikken fra gammelt av.
At det er mannen i gata - der mener jeg det fordi det var en helt vanlig mann (ikke narkoman eller dranker eller ....)- og at han sover der hvor han sitter - det er rimelig godt gjort - derfor.
Og til slutt - dette står også under bildet: PÅ VEI TIL OPERAEN - altså han sitter IKKE foran operaen, men ved sentralbanestasjonen - der det går tusenvis av mennesker forbi han i timen.
Så derfor: Når man skal kritisere et bilde - ja da bør man lese det som står under bildet først

RAK
Inger-Lise S.
En ukjent teknikk for meg og den gjør ikke bildet tydelig. Men jeg syns likevel det kommer godt fram at dette er en søvnig reisende med ryggsekk på ryggen og soveposen under bena. Ingen uteligger dette, han er for godt kledd.
Ja, sannelig godt gjort å sove på et slikt sted!
Prisene i vårt kjære Norge gjør nok at mange velger denne løsningen når de reiser omkring. Jeg tenker at han her innimellom finner seg ak over hodet under reisen.
Jeg tror bildeteknikken gjør mye for bildet,og ikke mist: Den anonymiserer mannen og det er bra!

Hilsen fra Inger-Lise:)
Inger-Lise S.
Sorry: TAK over hodet...
Bjørnar P.
Er klar over at du prøvde å etterlikne Bromolje-teknikken, men det er mindre interessant HVA slags teknikk du har valgt å etterlikne. Det interessante er HVORFOR. Sluttresultatet gir mye støyliknende struktur, og jeg lurte på hvorfor du valgte dette uttrykket. Forutsetter at teknikken ikke var målet i seg selv?
Når du skriver "på vei til operaen" er det rimelig å forutsette av bildet faktisk er tatt i nærheten av operaen. Hvordan skal folk vite at bildet er tatt utenfor sentralbanestasjonen når du ikke opplyser om det?
Jeg leste det som står under bildet, og det var tydeligvis en misvisende tekst. Er det da jeg eller du som bør kritiseres?
Roy Arne K.
Hei
Svar til Bjørnar:

Grunnen til at jeg - eller hvorfor jeg har etterlignet Bromoljeteknikken er at jeg ønsket å anonymisere vedkommende (det er det jo du som er så veldig opptatt av).

Jeg vil så gjerne at du tar en titt på Bromoil-teknikk - det blir mer eller mindre grovhet i bildet (eller med dine ord: En støylignende struktur) - ettersom hvilke type pensel man brukte i kombinasjon med det spesielle papiret og den spesielle oljefargen.

Jeg var en av tre personer som startet med dette i Norge i begynnelsen av 90-årene - så derfor så burde jeg hvite sånn noenlunde hva jeg prater om, men det er kanskje ikke så interessant. Det er lov til å prøve litt annerledes ting enn sylskarpe fargebilder.

Det er godt mulig det kommer andre bilder som er tatt med PIN HOLE - eller ZONE PLATE , SINGEL GLASS eller PLASTIC OPTIC.

RAK
Espen S.
Jeg kjenner ikke denne teknikken, og har ingen formening om teknikken som sådann er vellykket. Jeg har sans for gatefotografi, og synes bildet er velkomponert. Fint med mannen som kommer inn bak fra høyre. Men jeg skulle gjerne hatt flere interesseobjekter. Det er ikke åpenbart for meg at mannen sover. Litt mere trafikk av stressede mennesker omkring kunne framhevet det forholdet. Slik motivet nå er fanget, fremstår det litt uinteressant.
Mvh
Espen Seierstad
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu