Jobber med å finne riktig eksponering på slike motlysbilder. Det kan være en utfordring å få til. Bildet var i utgangspunktet litt undereksponert, men med litt justeringer så ble det ikke så halvgale.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_538793} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ja, motllysbilder er ikke alltid lett. Jeg tror man på forhånd må bestemme seg for om man vi ta en siluett eller om man vil ta et bilde med solen som bakteppe. Dette bildet er ganske trollsk og ikke så værst, men solnedganger kan fort bli klisjeaktig som hovedmotiv.
Erik R.
Takk for svar!
Skal helt ærlig innrømme at jeg ikke helt hadde bestemt meg på forhånd om jeg ville ha siluettbilde eller ikke. Forsøkte for det meste å følge med på histogrammet og ikke få solen utbrent. Har et polariseringsfilter, kanskje dette kan benyttes neste gang?
Kommentaren din gir meg uansett en god dytt i riktig retning, og neste gang så skal jeg bestemme meg på forhånd hvordan bildet skal være, og så forsøke å oppnå dette. Det kan være lurt å gå litt systematisk til verks. :)
Håper du får en riktig god helg! :)
Avsluttet .
Du spør om bruk av filter, men vet jeg lite om, så jeg håper noen andre her inne kan skrive noe. Noen? Tok selv motsolsbilder av noen seilbåter i helgen, og da brukte jeg forhssåndsinnstilt blender (lavt f-tall på AV) og justerte opp lukkertiden for å slippe inn mindre lys. Vet ikke om dette er riktig måte, men det fungerte greit for meg, og jeg fikk siluetter av båtene.
Avsluttet .
Her må jeg korrigere meg litt, for jeg skrev feil i hva jeg hadde gjort. Jeg rettet først kameraet mot motlyset på AV med største mulig blenderåpning, og leste av lukkertid. Så stilte jeg på manuell med samme f/tall men økte lukkertiden for å slippe inn mindre lys.
Erik R.
Takk for tips og råd, og ikke minst deling av erfaringer. Jeg skal prøve meg frem enda mere neste gang jeg får muligheten. Har også fått tatt noen flere motlysbilder i helgen, men ikke gjennomgått de enda, så hvordan det endelige resultatet av disse blir vet jeg ikke foreløpig :)
Bildet her er tatt med f11, og 1/800s. Nøyaktig hvorfor det ble slik er litt tilfeldig. Jeg blendet ned til f11, for å legge meg midt i hva linska kan gi (2.8 til 22), både pga. dybdeskarphet og optisk kvalitet, og for å likevel ha mulighet til raske nok lukkertider. Så justerte jeg lukketiden til jeg ble fornøyd med eksponeringen og histogrammet. Jeg har tenkt litt på settingen til disse motlysbildene i helgen, og man får vel siluettbilde omtrent uansett (etter mitt hode og mine evner), om man ikke velger HDR eller en annen teknikk med å kombinere flere bilder.
Jan K.
Jeg tar alle bilder med bracketing + RAW format (AV-program så jeg kan sette dybdeskarpheten). Da kan jeg justere Recovery i RAW-converteren for å redde utbrente områder.
I CS5 kan man fra Bridge importere de tre eksponeringene direkte som layers. Da kan du bruke maskering fra den undereksponerte versjonen til å dempe utbrentheten enda mer (husk å ta Edit->allign layers først hvis du ikke bruker stativ).
Hvis du bruker Elements i stedet for CS5, kan du få til det samme, ved å manuelt importere å justere bildene inn i layers.
Og hvis du kombinerer dette med HDR, kan du få frem enda flere muligheter :-)
Erik R.
Takk for grundig tilbakemelding. Det er mange fototeknikker der ute, og jeg har lyst til å lære alle på en gang :)
HDR er noe jeg liker å eksperimentere med, og tipset om hvordan unngå utbrente områder, til tross for HDR skal jeg ta med meg. Liker heller ikke HDR der det ser unaturlig ut. Ønsker harmoniske bilder med stor dynamisk bredde. Har kun prøveversjon av Photoshop p.t., men handler nok til høsten hvis Elements kommer i ny versjon da (evt. CS5, hvis studentversjonen er billig nok, videreutdanning er en fin ting :)
Setter stor pris på en så grundig og konstruktiv tilbakemelding. Tar det med meg, og lærer videre :)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Skal helt ærlig innrømme at jeg ikke helt hadde bestemt meg på forhånd om jeg ville ha siluettbilde eller ikke. Forsøkte for det meste å følge med på histogrammet og ikke få solen utbrent. Har et polariseringsfilter, kanskje dette kan benyttes neste gang?
Kommentaren din gir meg uansett en god dytt i riktig retning, og neste gang så skal jeg bestemme meg på forhånd hvordan bildet skal være, og så forsøke å oppnå dette. Det kan være lurt å gå litt systematisk til verks. :)
Håper du får en riktig god helg! :)
Bildet her er tatt med f11, og 1/800s. Nøyaktig hvorfor det ble slik er litt tilfeldig. Jeg blendet ned til f11, for å legge meg midt i hva linska kan gi (2.8 til 22), både pga. dybdeskarphet og optisk kvalitet, og for å likevel ha mulighet til raske nok lukkertider. Så justerte jeg lukketiden til jeg ble fornøyd med eksponeringen og histogrammet. Jeg har tenkt litt på settingen til disse motlysbildene i helgen, og man får vel siluettbilde omtrent uansett (etter mitt hode og mine evner), om man ikke velger HDR eller en annen teknikk med å kombinere flere bilder.
I CS5 kan man fra Bridge importere de tre eksponeringene direkte som layers. Da kan du bruke maskering fra den undereksponerte versjonen til å dempe utbrentheten enda mer (husk å ta Edit->allign layers først hvis du ikke bruker stativ).
Hvis du bruker Elements i stedet for CS5, kan du få til det samme, ved å manuelt importere å justere bildene inn i layers.
Og hvis du kombinerer dette med HDR, kan du få frem enda flere muligheter :-)
HDR er noe jeg liker å eksperimentere med, og tipset om hvordan unngå utbrente områder, til tross for HDR skal jeg ta med meg. Liker heller ikke HDR der det ser unaturlig ut. Ønsker harmoniske bilder med stor dynamisk bredde. Har kun prøveversjon av Photoshop p.t., men handler nok til høsten hvis Elements kommer i ny versjon da (evt. CS5, hvis studentversjonen er billig nok, videreutdanning er en fin ting :)
Setter stor pris på en så grundig og konstruktiv tilbakemelding. Tar det med meg, og lærer videre :)