Musikkselgeren
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2003-08-31 18:37:40
    Versjon #2
  • Lagt inn: 2003-08-31 18:45:07
    Versjon #3
Utstyr
  • Nikon CoolPix 885
  • -
  • Brennvidde8mm
  • Blenderf/8
  • Lukker1/684s
  • FilmtypeISO 100
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriMennesker
  • Lastet opp
  • Visninger292
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_59320} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (5)
Birna R.

passer til familiealbumet.

midtstilt og tilfeldig komp., feileksponert i ansiktet, MÅ slike bilder legges ut på fotodotno? Hvor blir det av fotografens kritiske sans?
Per R. G.

Hær er jeg enig med Bjørn
Rune L.

Takker for kommentarer.
Caroline M. S.

Hei Rune - jeg ser på Bjørn Rørsletts bilde nr. 96293 at du vil diskutere ''tilfeldig'' komponerte bilder. :-) Det er forskjell på tilfeldig og tilsynelatende tilfeldig, mener jeg. Tenkte jeg skulle prøve og forklare hva jeg mener med å bruke dette bildet ditt som eksempel, særlig v1.

Først bør jeg vel si at jeg synes de andre bildene du har lagt ut her er langt bedre enn dette. Jeg husker jeg så v1 da du la det ut, ble nysgjerrig og jeg har ikke glemt bildet. Det jeg ble nysgjerrig på var hva du selv så i dette bildet? Syntes du det var fint? Hvordan kunne du synes det? Hva forteller bildet deg - hva ville du vise/fortelle meg med bildet? Eller la du det kanskje ut som et høyt skrik om hjelp? ;-) OK - dette var ment som en myk, men ble kanskje en brutal, innledning til resten jeg kommer til å skrive her.

Med tilfeldig komponering mener jeg noe som er gjort ubevisst/uten tanke på komposisjon og/eller ''historiefortelling''/budskap. Man kan ha sinnsykt flaks og tilfeldigvis få til et bra bilde uten å bruke hodet (du hadde ikke flaks med v1 og jeg kan ikke se at du har tenkt, selv om du kanskje har gjort det).

At bilder ser tilsynelatende tilfeldig komponerte ut synes jeg er en veldig fin kvalitet. Det som er tilsynelatende tilfeldig blir det ofte noe skjødesløst elegant ved, en egen snert. Det ser gjerne lekende enkelt/lett ut og det kan se ut som noe plutselig... et øyeblikk, noe dynamisk. Det er ikke lett å få til. Jeg har aldri fått det til. Ikke tenker og planlegger jeg godt nok. Ei heller ser jeg hele motivet og som regel har jeg heller ikke noe jeg vil fortelle verden. Ble dette ullent? Jeg prøver med et par eksempler:

På v1 har du nesten midtstilt musikkselgeren? Hvorfor gjorde du det? I følge læreboken understreker midtstilling ro og gir statiske bilder. Var det det du ønsket å oppnå her eller ble det bare tilfeldigvis slik? Tror du det er tilfeldig at BRs hodeløse med krykker er til venstre i bildet i stedet for å være midt på eller til høyre? Det tror ikke jeg - det bare ser tilfeldig ut (tilsynelatende tilfeldig). :-)

Bakgrunnen på v1 - hvorfor har du med den? Halve stoler, halve paraplyer, folk i siluhett - hva gjør de for hovedmotivet (musikkselgeren) din? Tenkte du at det var viktig å få med bakgrunnen eller var bare bakgrunnen tilfeldigvis der?

Hvorfor er musikkselgeren nesten helt svart/utydelig i ansiktet? Ville du ha det slik eller bare ble det tilfeldigvis (uheldigvis) slik? Jeg antar det siden v2 og v3 er bedre. :-)

Nå har jeg skrevet mange spørsmålstegn her. Jeg verken mener eller forventer at du skal svare på spørsmålene. De er bare ment som en indirekte forklaring på hva jeg mener er forskjellen mellom tilfeldig og tilsynelatende tilfeldig.

Sannsynligvis ikke helt smart av meg å skrive billedkommentar til deg her nesten klokken seks om morgenen etter lang natt på byen. Håper du tar det med godt humør. I motsatt fall (eller uansett egentlig) så er du hjertens velkommen til å ''hevne'' deg under hvilket som helst av mine bilder (eller hvilke, i flertall, om du vil ta skikkelig hardt i). Jeg kan love deg at du der vil finne minst like mye tilfeldighet av den bevisstløse typen som jeg tror jeg ser her på din v1. Ikke så lett alltid å omsette teori i praksis, men det går gradvis framover. Det synes jeg i hvert det har gjort med dine bilder. :-)

God helg!
Rune L.

1) Har aldri lest noe sted om hva forskjellige plasseringen i en bilderute betyr. Har kun fått med meg tredjedelsregelen som en av tommelfingerreglene innen foto, og at midtstilling generelt bør unngås.

2) Jeg var på en strand. Denne musikkselgeren dukket opp i sitt spesiellt kostyme. Jeg bestemte meg for å ta bilde av situasjonen, uten og gripe inn og styre situasjonen. Dreide og vendte på kameraet for å få best mulig resultat av situasjonen. Forsøkte mao og lage et portrett av selgeren i sitt spesielle kostyme. Derfor er ikke bildet tilfeldig.

Må ettertid, etter å ha fulgt med på dette forumet i månedsvis, si meg enig at komposisjonen ikke ser bra ut. Men tilfeldig var den altså ikke.

3) Før jeg la ut bildet, skar jeg en stor del av bildet. Gjorde det mørkere for å få det til å se mindre kornete ut. På skjermen jeg brukte da så det ok ut, den var nok for lyst innstilt. Originalbildet er iallfall lysere.

4) At det er litt skyer på himmelen, folk på stranda, at selgeren dukket opp og står slik han gjør osv er tilfeldig. Men komposisjon og etterbehandling er ikke tilfeldig. Bare dårlig utført.''

5) Du kan godt kalle komposisjonen et rop om hjelp. Hjelp til og bli bedre ''komponist'' :-)

Takk for et godt innlegg!
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu