Damn.... I got weird toes....
Utstyr
  • Canon eos 5d mark2
  • 70-200mm
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_593443} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (12)
Kristoffer L.

Knallbra! Veldig morsomt at den runde bokeh-en går igjen i den forkortede, runde fugleformen.
Heidi W.

Artig situasjon - en fin komp/utsnitt og flott bakgrunn. Skulle vel ønske at fokus/skarphet satt litt bedre på hodet:)
Jostein G.

Det som gjør bildet her er jo posituren og kameravinkelen. Godt fanget og litt mer forkus på hodet hadde høynet bildet da. Ok Stilig fanget dette :-)




Mvh Jostein
Harald N.

Artig positur, enig med Heidi her.

Mvh Harald
May-Brith O.

Festlig og annerledes bilde av stokkanda:-)
Nils Henning A.

Et artig on annerledes bilde av stokkanda. Fokus er nevnt.

Nils Henning
Liv F. D.

Morsom positur på denne anda. Mangler noe fokus på hodet synes jeg, øynene. Ser nesten blind ut, huff da. Men omgivelser og fotovinkel er kjempebra!

mvh
Liv ")
Kristoffer L.
+1
Jeg har lyst til å si litt mer om dette bildet. En interessant side ved kommentering av et bilde er jo at alle ser det fra sitt ståsted, og legger vekt på forskjellige ting. Alle 'leser' vi rett og slett bilder på forskjellig måte, og mot forskjellig bakgrunn.

Jeg legger merke til at nesten alle kommentatorene her nevner fokus som en mangel ved dette bildet, og undrer meg over hvorfor akkurat dette gjøres til et poeng. Trumfer skarphet, eller mangel på det, alt annet som gjør et bilde bra? Tenk over det: Hvis hodet hadde vært skarpt, i stedet for bakkroppen, hadde ikke da dette bildet mistet mye av sin visuelle appell? Jeg har lyst til å utdype hvorfor jeg mener bildet fortjener karakteristikken "Knallbra!", som jeg ga øverst.

Bildet er et blinkskudd! Med det mener jeg at det gjengir en situasjon som oppsto i en brøkdel av et sekund, da alle elementene falt heldig sammen ? en situasjon som jeg nesten tør vedde på at 99 % av fotografer og annet publikum ville ha oversett. Her er det åpenbart en dose flaks med i bildet, men uten årvåkenhet fra fotografens side ville heller ikke flaksen ha åpenbart seg. Slike situasjoner kommer nemlig ikke servert på fat. Her handler det i stor grad om tilstedeværelse, våkenhet og visuell åpenhet.

Det er også et blinkskudd fordi det visuelt sett er et godt bilde. Det er velkomponert, og bryter forstokkede oppfatninger om hva velkomponert er. Fuglens plassering på venstre side gir, sammen med posituren, vesentlig visuell dynamikk til bildet. Posituren gir en spenst og bevegelse som gjerne kan assosieres med en piruett i ballett. Og i bildet er det faktisk mye som refererer til nettopp ballettscenen: Rekkverket fuglen står på, minner om scenegulvet; posituren er som sagt som i en piruett, og bakteppet av fin bokeh minner om scenens bakteppe, belyst av spotlights. Med det lave kamerastandpunktet får en faktisk også samme følelse som når en sitter i salen foran en stor scene.

En svært viktig detalj er den skarpe og runde bakkroppen, som på et ypperlig vis komplementerer de runde bokeh-formene i bakgrunnen. Dette ville ikke på langt nær ha kommet så tydelig fram, eller vært noe viktig tema i bildet, hvis skarpheten hadde ligget på hodet i stedet for på bakkroppen. Slik bildet er, blir imidlertid dette et viktig visuelt aspekt. En kan f.eks. spinne videre på at den skarpe, runde bakkroppen konkretiserer og utbroderer de uskarpe bokeh-rundingene i bakgrunnen.

Piruett-posituren tilfører ikke bare bevegelse og momentum, men setter også bokstavelig talt saken på spissen: Her fremgår det med tydelighet at fuglen gjennomfører en balanseøvelse på linje med et krevende parti fra Svanesjøen. Og ved å sette 'kula' slik på spissen gir bildet faktisk en referanse til Paul Outerbridges berømte fotografi fra 1933, The Triumph of the Egg:

http://guymanningphotography.wordpress.com/2012/02/13/ele...-line/egg/

Det kan jo tenkes at denne referansen ikke var tiltenkt fra fotografens side, men jeg mener at den er der, og at den bidrar til å sette bildet inn i en større sammenheng.

Jeg sier ikke med dette at bildet her er et alvorlig bilde. Tvert i mot, det er en lek med visuelle elementer! Denne leken hadde imidlertid ikke vært mulig uten fotografens årvåkne og bevisste blikk ? ikke bare under opptaket, men også under etterbehandlingen. At bildet gir så mange assosiasjoner, både til ballettscenen og til fotohistorien, gir bare leken enda mer troverdighet.

Med dette inviterer jeg alle interesserte til deltakelse i en forumdiskusjon om bildekomposisjon, som pågår akkurat nå: http://www.foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=626172 . Jeg vil også legge ut en lenke der til dette bildet.

PS. Angående fuglens hode: Er øyet åpent eller lukket? Kanskje kan det tenkes at råfila kan inneholde noen detaljer der, som kan hentes fram?
Kristoffer L.

(Ser at et par tankestreker i innlegget mitt ovenfor har blitt erstattet av spørsmålstegn som står litt for seg selv og blomstrer, med ett mellomrom på hver side. Håper ikke dette ødelegger lesbarheten.)
Ivan H.

Flott kommentar, Kristoffer, og jeg tror mange tenker litt nøyere over bildet etter å ha lest den.

Ang øyet så tror jeg det er lukket.

Det jeg liker best med bildet er ballansen til anda og bildet/komposisjonen generelt.
Med det så ville jeg prøvd bildet i gråtoner for å se om dette kom enda mer til syne.
Knut Arne B.

Bra bilde Thomas, er enig med Kristoffer her. mange gode elementer i bildet som kan sees på mange måter.
Kjersti N.

Flott foto, med et bra øyeblikk fanget. Liker godt plasseringa av anda i bildeflata og bakgrunnen er med å gjør fotoet ekstra lekkert. Litt glam. Poseringen på anda er med å drar det hele opp mange hakk. :)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu