Blue Mountain Sunset
This is another picture which could only have been realized with film. Credit also has to go to the all metal manual Nikkor lens and the ever reliable Nikon FM2.
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2004-06-26 16:47:03
    Versjon #2
Utstyr
  • Nikon FM2, manual, all metal
  • Nikkor 50mm F/2.0, manual, metal
  • Brennvidde50mm
  • Blenderf/5.6
  • FilmtypeFuji Superia 200
  • Nei
  • AnnetFor the digitization of this image I used the Nikon LS-40 film scanner.
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNatur
  • Lastet opp
  • Visninger660
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_94042} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (3)
Avsluttet .

Telnisk fint utført landskapsbilde. Himmelen er mye mere finkornet her enn på et apr av de andre bildene du har tatt med samme utstyr - men det har vel sikkert nok med lysforhold å gjøre. Bra detaljering de mørke områdene og fint lys omkring skyene.

...men jeg forstår ikke helt hvorfor du er så vodsomt opptatt av å argumentere for at manuelt utstyr laget av metall liksom nødvendigvis lager bedre bilder enn utstyr laget i plastmateriale med autofokus, som i enkelttilfeller kan brukes manuelt. En ting er at du liker å holde på med dinsgebomser, det liker jeg og. Hadde din argumentasjon ene og alene dreid seg om ''brukerglede'' osv hadde jeg forstått deg. Men når du hevder så hardnakket at produksjonsmaterialet i kamerahusets og linsas kabinetter (metall vs. plastikk) og fokuseringsmetode (AF vs MF) er avgjørende for den tekniske bidlekvaliteten må du regne med protester. Som den ringe ferske amatør jeg er, så har jeg vel forstått og lest meg til at det som vel i stor grad avgjør den tekniske kvaliteten på et bilde er kombinasjonen lysforhold, eksponering, optikk/lysstyrke/glasstype; og ikke hva kamerahusets innmat og optikkens glass er pakket inn i...?
Per Inge Ø.

Jeg regner med at de fleste gradvis forstår at mine kommentarer om at metallkamerahus og objektiver bygget i metall gir bedre bilder er svært spøkefullt ment. Dét gjelder også kommentarene om filmens overlegenhet over digitalkameraet. Film er i stor grad undervurdert, og det kan trekkes mer detaljer ut av film, men det er ikke så enkelt som at filmen er overlegen til alt og under alle forhold.

Til det tekniske vedrørende selve bildet:

Selv om jeg for all del mener at solide ting varer lenger og gir mer glede over lengre tid, er det også slik at hverken objektivenes eller kamerahusets ytre materialer kan ha noen som helst innvirkning på kvaliteten på det ferdige bildet. Det eneste materialet som har noen effekt på bildet som sådant er glasset i objektivet, og dette er et eget fagområde som det kunne sies mye om.

La meg her avslutte med å fortelle hvorfor dette fotografiet viser mindre korn enn tidligere bilder jeg har lagt ut. Det skyldes at jeg under den avsluttende oppskarpingen har lagt til en terskelverdi (Kalt Threshold i de aller fleste bilderedigeringsprogrammer) for når skarphetsfilteret (Unsharp Mask) slår inn. En Threshold på 0 innebærer at absolutt alle piksler som har en separat fargeverdi i forhold til nærmeste piksel blir skarpet opp. Dette forsterker inntrykket av korn i for eksempel et filmscan. En høyere verdi for Threshold betyr at piksler som ligger meget nær hverandre i fargevalør ikke blir skarpet opp. Jo høyere Threshold-verdi, desto større avstand i farge kreves for at pikslene blir skarpet.

Denne teknikken fører til at korn i film blir mindre synbare, og er nyttig når man arbeider med bilder som har sitt utgangspunkt i film.

Per Inge Østmoen
Avsluttet .

Skjønner og respekterer hva du mener:-) Takk for detaljert kommentar om etterbehandlingen.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu