Bildet inngår i albumet Tunisia -
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriMennesker
  • Lastet opp
  • Visninger1163
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_238104} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (35)
Erik B.
Oi. Lekkert!

Hilsen Erik.
Stig Børre E.
Spenstig vinkel. Kvinnen fotografert gjennom veven får en veldig fin effekt.
Lys og komposisjon er også veldig bra. Skjønner ikke poenget med det rufsete bakhodet til høyre i flaten. Et jentebarn som betrakter sin mor?
Greit budskap, men jeg tror bildet visuellt sett ville tjent på at bakhodet var borte.

StigB
Stig Børre E.
...eller er det garn? Uansett syns ikke det tilfører bildet noe.

StigB
Øyvind A.
Joa, fungerer fint dette. Veven skjuler mye og fremhever det viktigste. Den utgjør også en fin og estetisk vifteform. Glimrende!
Ø.
Marit E.
Uvant og spennende vinkel! Flott med vifteformen på renningen. Og garntusten må være der, synes nå jeg. Mener bildet hadde blitt ''flatt'' uten.
Du farter nå jammen overalt også!

Marit
Per Harald O.
Velkomponert og en nydelig stemning- når jeg fikk øye på dama.
Bjørn H.
Hei Arne -

Et godt fotografi det her.

Kvinnen skimtes på en sart og spennende måte gjennom veven. Et enkelt bilde med få elementer, men, ikke så enkelt alikevel, det krever sin mann :) En slik kreativ komposisjon handler om erfaring og et trenet blikk, og ikke minst det å kunne ha en tilnærming til situasjoner og mennesker, slik at det blir nok, stemning og ekte tilstedeværelse ...Og der er du jammen meg flink Arne :)=


Usikker på om det mørke bakhodet tilfører positivt... hvis det hadde vært ''litt,'' mer kontakt mellom disse to hadde opplevelsen blitt sterkere, gjerne bare ørlite av profilen(nesetippen og et øyelokk) hadde vært nok :)
Men du er jo ganske ofte hemmelighetsfull og spenstig i dine komposisjoner du, og ikke minst utfordrende, og i grunnen veldig lite ''rett i koppen'' om du skjønner :)

God ettermiddag.


Bjørn



Arne S.
Takk for fine innspill!

Ja, der garn, og slik sett en del av historien. Den lille krullen, eller uromomentet, er nok representativ for min tilnærming til motiver. Jeg liker rene komposisjoner, men også det lille ekstra som bryter monotonien. Spesielt når uromomentet er en del av handlingen. Uansett, det er fint å høre hvordan dette slår ut i andres øyne.
Avsluttet .
Å veve er å leve...som ''Veveungdommen'' sa det i den første Lille Lørdag-serien som jeg lo fælt av i studietiden. Bildet er bra det, men jeg tror kanskje jeg kunne foretrukket ørlite mer (men ikke mye) detaljer i garnet til høyre, slik at en så at det var garn. Jeg så ikke at det var garn før du sa det - kunne nesten likeså godt vært noe helt annet krimskrams som hang på veggen. Når det er sagt - så slår både komposisjon og perspektiv hardt som bare juling, rett i mellomgolvet. Den biten sitter m.a.o. - og vel så det.
Knut L.
Et spektakulært bilde, - og det er vel den kreative vinklingen og nydelige presentasjonen av veversken gjennom selve veven, som gjør det til en ''stopper''.

Komposisjon og utsnitt og de andre tekniske ting er som vanlig på plass.

mvh
Knut
Vidar S.
Kjempebilde! Kreativ og frekk bildevinkel som skaper dynamikk og liv. Har stor sans for det ''grafiske'' uttrykket og derfor synes jeg garndåtten på venstre side bryter altfor mye med resten - det blir for svart - null tegning. Forøvrig et godt teknisk bilde og flott fortalt. Engasjerende bilde som en får lyst å studere lenge. Well done!
:o) Vidar
charlotte s.
er såpass seint ute at det meste er sagt,kan bare si meg enig,og at jg likte garnet,iog med at damen er plassert så mye til høyre synes jeg det funker godt
charlotte
Erlend M.
Jeg liker ikke bakhodet. Men jeg synes garnet gjør seg utrolig godt, og spesielt hvordan motivet trer ut(gjennom) det. Det synes litt ubalansert at alt foregår så langt til høyre, med damen også vendt i den retningen.
Ketil K.
Et veldig fortellende bilde fra arbeidet på en vevstue, der veversken er konsentrert, mens arbeidet samtidig er overvåket. Det fungerer fint sammen synes jeg, og den mørke skikkelsen inn fra høyre har god plassering i bildet - og gir både den lille ubalansen bildet må ha, samt en slags halvdiagonal dybdeakse i bildet mellom de to.

Det som bokstavelig talt også gir bildet spenn er oppspennet av garntrådene som tilfører dynamikk perfekt i bildet. Samtidig gir det et plan i bildet som krysser aksen mellom de to, uten å fullstendig sperre av kontakten mellom dem.

(Kan se ut som garnet er vel oppskarpet og gir en slags moaré unntatt øverst? På denne skjermen i hvert fall. Det blir uansett borte på en papirutskrift uten komprimering som her.)

Slutter meg til at dette er et spektakulært bilde med en tredimensjonal idé!
Ketil K.
Nå har jeg lest de andre kommentarene og ser at sjefen er en garndott - men det kunne vært en sjef!
Dag T.
Jeg vil bare ha en dott til, en til venstre også for å gi symmetri. Nå skjer det for mye til høyre.
Erik J.
Du er helt utrolig til å konsentrere om det viktigste. Få elementer, til dels utydelige-rent og ryddig og svart hvitt på sitt aller beste! Samlet en flott historie, garndotten hører selvfølgelig med! Min reaksjon på bildet samsvarer fullstendig med din egen kommentar.
Avsluttet .
For meg ble dette et ''garnbilde'' og ikke et bilde av kvinnen

Erik
John G.
Ser poenget med et element for å bryte med monotonien, men blir allikevel ikke fortrolig med garnnøstet(eller hva det er) til høyre.
Tror det hadde vært fint med en like ren høyre side som venstreside. Jo, litt mer opplagt og forutsigbart, da, men allikevel...

John :-)
Odd Tore S.
Jeg liker ideen her, men synes at trådene blir vel dominerende i bildet.
Den mørke greia til høyre virker forstyrrende på meg, som om det var et krøllehode som kastet seg foran kameraet idet du trykket på utløseren.
Bildet minner meg om en tilsvarende sak som sannsynligvis var i et (ur)gammelt National Geograhics. Det var holdt i bruntoner (fargebilde) og hadde vesentlig mer åpen og diskret vev. Det passet bedre til min smak.
Nå har jeg lest ''bruksanvisningen'' her, og ser at hodet er garn og skal være et uromoment i bildet. Den hensikten har du oppnådd.
Odd Tore
Avsluttet .
Den tingen til høyre i bilde er vaktmestern fra Pompel og Pilt.

Det er et sånt evig oppheng i symmetri blant fotografer her på foto.no, vet ikke om det er et norsk fenomen eller hva det er. Hva med å se historien og ta bildet som det er uten å henge seg for mye opp i ''den riktige måten'' å gjøre ting på.

Når det er sagt så er tror j bildet er bedre med garnnøstet enn uten, kanskje på venstre side, eller kanskje helst oppe til venstre..

mvh Lasse
Arne S.
Lasse: Jeg tror ikke trangen til symmetri er et spesielt norsk fenomen. Det ligger nok mer til hjernehalvdeler - som er tilfeldig spredt blant jordens befolkning. Det faktum at vi har ulikt syn på saker og ting er et gode. Det skaper mangfold. Fasitsvar finnes ikke innen kunstneriske uttrykk.

Betrakteren må uansett forholde seg til det author presenterer, like det eller ikke. Dersom garnnøstet ikke var til stede, hadde jeg nok presentert bildet likevel. Fordi budskapet er tydelig nok uten. Men, og det er viktig for meg, garnnøstet var der, og er følgelig en del av den historien jeg vil fortelle. Fotografens utfordring er å komponere bildet slik at nøstet faller naturlig inn i komposisjonen. Jeg er av den oppfatning av man skal være forsiktig med å tukle med genuine miljøer for å oppfylle fotografens subjektive trang til matematisk orden. Utfordringen ligger i å komponere bildet slik at elementene faller naturlig på plass i motivet.

Hvor vidt elementene faller naturlig på plass kan det være delte meninger om. Jeg er ikke opphengt i det gyldne snitt og/eller forutsigbare komposisjonsregler. Hvordan elementene plasseres i flaten påvirker bildets budskap og uttrykk. I mine øyne er ikke dette en spesielt sær komposisjon. Skrålinjene og det mørke feltet nede til venstre balanserer høyresiden i mine øyne.

Erik S: Helt riktig observert. Dette er et miljøbilde, ikke et portrett av kvinnen.

Takker for mange gode innspill!
Avsluttet .
Når man dokumenterer noe så velger man et utsnitt som forteller historien på best mulig måte sett fra fotografens standpunkt. Det kan ikke bestandig bli fotografisk ''perfekt'', hvis ikke blir det vanskelig å ta gode bilder (en god komposisjon er selvsagt ikke å forakte, og det er det jo her). Selvsagt har og skal man ha forskjellige meninger om det, min mening er at mange av kommentarene bare blir pirk.

Så da er vi nogenlunde enige da.

mvh Lasse
Torild H.
Jo, jeg kjenner det kribler i fingrene, har vevd en del opp igjennom tidene...

Er spesielt interessert i og setter stor pris på å få se bilder som dette, mennesker i sitt virke. Fint hvordan renningen breier seg ut, oppover i vifteform pga valgt vinkel. Lyset faller slik at vi ser veversken sitt hode godt, t.o.m. detaljer i hodeplagg, og aner konturene av overkroppen, samt en hånd som napper i trådene.
Stort!
Mvh Torild
Andreas L.
Det er deilig å endelig se fotografi på foto.no. Takk.

-Andreas
ingebjørg fyrileiv g.
Fascinerende, spennende... Bildets komposisjon fungerer veldig bra for meg, selv om jeg ved første øyekast kunne ha tenkt meg det uten garnet til høyre. Utsnitt, vinkel, toner, linjer og kvinne sitter som et skudd.

vh ingebjørg
Ivar B.
Effektfullt og spennende. Garnet i høyre hånd, må absolutt være med i mine øyne. Det blir et positivt irritasjonsmoment som skaper liv i en flate som ellers lett hadde blitt litt kjedelig. Flotte linjer og lys. Mvh Ivar.
Kjell Sigurd S.
Spennende perspektiv. Litt høyretungt. Garnet må med. Veverskens høyre hånd kunne ha syntes bedre og ville ballansert bildet bedre.

Kjell S
Knut-Inge J.
Vakker dokumentasjon og presentasjon. Er dette begynnelsen på ein ny serie, antar eg at vi har mykje godt i vente.....
Arne S.
Takker for nye, gode innspill!
Dag J.
Dette likte jeg meget godt. Kanskje jeg ville sett det uten ulla, men uansett er det et flott dokumentarisk foto.
Oda Lystrup H.
hei,
et bra dokumentarisk bilde - med det ekstra.
ser ditt preg. fin komposisjon.
det er et sug og spenning i bildet.

Oda:)
Merethe W.
Sitter og tenker på hvor mange kjedelige vinkler det sikkert hadde vært mulig å velge her - og hvor avgjørende nettopp det valget du har gjort er for hvilken historie du får frem. Modig valg, og svært velllykket. Jeg overveldes av de rette linjene kombinert med de runde formene, av mengden av tråder og av ønsket om å se flere detaljer i ansiktet til kvinnen (men; det er positivt at ønsker ikke innfries). Dessuten er jeg glad for at du har tatt med den sorte garnbunten til høyre, som blant annet fungerer som en motvekt til den sorte hjørnet nede til venstre.

Bildet fremstår nærmest som tredimensjonalt, med den sorte bunten foran; dernest mengden av hvite tråder, og bakerst kvinnen. Er glad for at du ikke valgte å fotografere henne oppstilt, sittende foran trådene:)

Hurra.
Magnar B.
Vakkert! Sterk visuell effekt med alle dei lyse trådane, med ujevne mellomrom, og det som skjuler seg bakom. Gir rom for assosiasjonar… livsveven… kva trådar velgjer vi…
Syns det nøstet oppe til høgre kom litt i vegen liksom, men eg likar å rydda mest mogleg, det kan også bli for stringent. Inspirerande og sterkt anyway!
Ioannis L.
Hei Arne!

Et fantastisk bilde!
Det meste om perspektiv dybde, historie, og innhold er nevnt fra før, og jeg føyer meg i rekken av ros.

Ioannis

Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu