Oslos senter foran Domkirke på en sommer ettermiddag
Tatt med tilatlese av fotagrafrte mennesker! Dette er veldig viktig for meg og bør være for deg!!!
Realistisk og trist!
Bildet inngår i albumet Oslos virkelighet - Bilder ble tatt for 2 år siden foran Domkirke i Oslo.
That is reality som våre politikere vil gjerne skjule, for å ikke skremme turister.
Men det er ikke mulig å gjemme problemer i vårt samfunn under teppe.
Det kommer en reportasje i National Geographic snart om Oslos narkomaner og hvordan samfunnet reagere og oppfører seg mot dem.
Dette blir interessant for Oslos politikere!!!
40 000 000 lesere skal ha mulighet å bli kjent med vår by på ikke så smigrende måte.
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2006-08-14 01:02:26
    Versjon #2
Utstyr
  • Konika A2
  • -
  • Brennvidde24mmmm
  • Blenderf/8
  • Nei
  • AnnetBare være til stedet.
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriGatefotografi
  • Lastet opp
  • Visninger642
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_197846} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (13)
Gerry F.

realistisk rett i magen bilde...men bildet er veldig støyete her...hva kamera er det du bruker?


Gerry
Trond Reidar T.

Elendig kvalitet og komp, men godt doku bilde...
Vlado B.

Komposisjon er vanskelig å styre , det skjer veldig fort, hadde ikke tid til å tenke så mye på tekniske aspekter av bilde, som Robert Kappa nor han tokk bilde av Normandie. Men det som er styrke etter min mening er budskap som bilde formidle.
Det bør en tankekors for våre politikere!
Vlado
Vlado B.

Komposisjon er vanskelig å styre , det skjer veldig fort, hadde ikke tid til å tenke så mye på tekniske aspekter av bilde, som Robert Kappa når han tokk bilde av Normandie. Men det som er styrke etter min mening er budskap som bilde formidle.
Det bør en tankekors for våre politikere!
Vlado
Vallop T.

Bildet er fint det, men ikke for å være vrien, så tror jeg herr Capa hadde noe vanskeligere arbeidsforhold på Omaha beach. Tør å vær ltt mer intim neste gang. Har du først fått tillatelse og innpass er det ingen grunn til å ikke tørre å levere et mer personlig bilde. Stå på. Den gode fotofraf er den som tør!!!
John S.

Beklager men jeg synes det er litt grotesk å spørre om å få fotografere en slik situasjon. Det blir litt for mye tabloidfotografering</B> for meg.

Med andre ord så var innholdet og det tekniske ikke noe å vise fra. Synes jeg.

John
John Andre A.

Hei
Den gode fotograf er en som tør ja (ref Vallop).
tematikken er viktig selvsagt. hadde det ikke vært for at jeg jobber med lignende, ville jeg sikkert vært mer ute i feltet på annet vis...med kamera.
men om jeg hadde våget meg til dære bilder da er en annen sak. til det er jeg ofte for ''feig'' til å spørre.
vel. ikke sikkert det er feighet heller, for selv om jeg får tillatelse er det en brems i meg som gjør at jeg ville stilt spørsmål ved å legge ut bilde som dette.
en annen på ''dotten'' fikk mye skryt av et bilde av en uteligger i trondheim. et BRA bilde, men tillatelsen han fikk fra en person som ikke er istand til å skjønne hva tillatelsen går ut på er ingen reell tillatelse. akkurat det bildet ble jeg den gang veldig provosert av.

dette er litt annerledes. det er sterkt og klarer å formidle budskap til meg, og det er bra du fikk tillatelse. litt uenig med John S her at det er tabloidfoto, men jeg stiller meg igjen litt kritisk til tillatelsens art.
ja, dette ble en veldig sammenhengende kommentar...NOT. beklager dersom det kommer lite ut av den, men noen ord er det likevel.
John
Julie E.

Jeg er glad for at du skriver at du har fått tillatelse til å ta dette bildet, tyder på at du kjenner på alvoret i å ta slike bilder. Jeg er imidlertid ganske enig med John Andre Aasen i forhold til tanker rundt tillatelsens art.
Om jeg i det hele tatt i en gitt setting skulle ha vist frem et slikt bilde, tror jeg at jeg ville ha kuttet på venstre side nesten ved haka/munnviken til dama. Da har du med nok til at vi med det samme ser at det er et menneske det er snakk om, men du hadde beskyttet dette menneskes identitet. Tror også det burde fungere komposisjonsmessig, noe jeg personlig imidlertid synes er underordnet i forhold til å beskytte folk i en situasjon de kanskje ikke helt kan vurdere selv.
Kanskje svart/hvitt hadde vært et alternativ?
Til slutt vil jeg si at å våge spørre er veldig viktig. Personlig har jeg maaange runder å gå med meg selv når det gjelder å bli mer pågående.
mvh Julie
Aksel S.

Men fikk du tillatelse til å legge bildet ut på Internett?
Julie E.

Jeg har gjort en del med barn. Jeg vil da ha i første rekke godkjenning for å ta bildet av foreldre/foresatte og av barnet. (om alderen tilsier at det er riktig)
I tillegg gir jeg info om hva jeg kanskje kan komme til å ønske å bruke bildene til. Utstillinger/internett
I etterkant vil jeg at foreldre/foresatte (og barnet) skal godkjenne bildene selv om de i forkant har godkjent bruk av bildene både til utstilling og internett. I siste instans vurderer jeg om de forstår hva de har godkjent.
Dette fordi det er en veldig spesiell sak å fotografere barn. Jeg ser også andre områder der det kan være viktig å være like omstendelig. Og så finnes det områder der det ikke er nødvendig å være like omstendelig.
Man kan selvfølgelig aldri være helt sikker på at individet er 100% ivaretatt. Det finnes så mange slags mennesker med så mange slags rare tanker, men et system for å prøve tror jeg er viktig. Jeg opplever heller ikke at det stopper meg fra å gjennomføre prosjekter jeg vil gjennomføre. Noe annet er selvfølgelig pressefoto og beslektede ting der en historie skal fortelles og ting skjer der og da. Jeg kaller det ''noe annet'' fordi det er utenfor mitt område.
Ja, dette bare som et apropos.
Det viktigste poenget er kanskje at hver og en av oss er bevisste på disse tingene, og setter oss noen regler å jobbe etter som passer i forhold til den type bilder vi jobber med.
mvh Julie
Janne L.

Kvaliteten er ikke den beste. Men jeg liker godt komposisjonen. Med bedre kvalitet hadde det vert et glimrende dokumentasjons bilde.
Janne
Vlado B.

Jeg har nylig reagert når en fotograf tokk bilder av sovende tiggere foran Oslo Sentralstasjon.
Det viste seg da han jobber for en av de verdens beste magasiner, og har følgt narkomaner og tiggere i 2 mnd. Det er pris du må ta for å lage gode dokumentere bilder , som også ha visuell verdi. Hensikt hans vær å vise verden hvordan et verdens rikeste land behandle de svakeste. Så vi hadde en hyggelig simatale til slutt. Du vet aldri hvorfor gjør det de gjør uten du spørre.
Jeg kommer til å legge flere bilder av samme session som jeg tokk en varm juni dag 2005 på trappa foran Domkirke, hvor i dag ligger Avganistaner og kjempe for bedre liv.
Tid for ettertanke den Domkirka vår!!!!
Julie E.

Man vet aldri hvorfor folk gjør det de gjør uten å ha spurt først. Det er sant.
Jeg følger deg nok ikke helt i dine betraktninger, men det er helt i orden. Synes bare det er fint å kaste litt lys på den type spørsmål. Du mener det du mener. Jeg mener hva jeg mener. Andre mener sikkert noe annet. Tror ikke det er et mål å bli enige her. Men bevissthet på hva man gjør og hvorfor er viktig. Det høres jo ut som om du ER bevisst på hva du gjør. Det gleder meg, selv om du tar andre valg enn jeg ville ha gjort.
Tross alt er det viktig å gå den veien man mener man skal gå, og ta de bildene man mener bør tas. Men diskusjonene rundt dette er etter min mening prinsipielt viktige.
mvh Julie
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu