Går det fremover?
Tatt i Shanghai
Bildet inngår i albumet Kina -
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2014-06-13 08:37:18
    Versjon #2
Utstyr
  • Olympus E-M1
  • Olympus 12-40mm
  • Brennvidde40mm
  • Blenderf/5.6
  • Lukker1/90s
  • Nei
  • Annet500 ISO. Frihånd.
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriReise
  • Lastet opp
  • Visninger134
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1007521} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (13)
Lasse S.
Flott komponert med de tre hovedpersonene og den mørke trekanten. Godt balansert forhold mellom formene. Fint teknisk og spennende sjateringer i oljefilmen (?).
Magne M.
Fantastisk at du har fått frem oljen(?) så bra, har han brukt polfilter? var min første tanke. Ingen bølger i havet, er det fra en av innsjøene? Eller en dam hvor de holder dem fanget? Bruker de lysene for å lokke den opp? Hvorfor dykker den ikke? Hmm...her fikk jeg mye å tenke på.

Jeg liker veldig godt hvordan ringene rundt skilpadden rammer den inn. Ser for meg bildet uten dem, og da bekreftes inntrykket mitt av hvor mye de bidrar. De oransje-røde flekkene på den korresponderer med lysene på båten, noe som på et vis forsterker forbindelsen mellom jeger og bytte. ("Jøje meg, har han truffet med alt?")

Skinnet - finner ikke noe bedre ord for det akkurat nå - som blafrer inn i den sorte baugen skaper "liv" der, men synes ikke de trekker oppmerksomheten vekk fra skilpadden.

Dessuten binder det lyktene sammen, slik at det ikke "bare" er én langt der nede og én ditto høyt der oppe - med et stort mørkt hull imellom. Som ovenfor; prøver å se bildet uten disse skinnene også - og da det blir opplagt hvor viktige de er.

Ellers er det bra at det sorte dekker hele høyrekanten, og at du har med så mye av det - noe som fremhever skilpadden og oljesølet, synes jeg. Tar en sjanse, og gjetter på at du ikke har beskåret bildet. Noen vil kanskje mene du skulle ha fjernet det oransje-røde nede helt i kanten, men takk og lov for at du ikke har gjort det (ganske bevisst, vil jeg tro?).

Bildet har god stoppeffekt - en voldsom sådan. Det forteller umiddelbart en historie, og har et krystallklart budskap, noe tittelen og lokasjonen understreker. Følelser kommer også, om hvor forferdelig det er at vi driver og kryper for den gjengen der borte. Videre gjør det meg nysjerrig, får meg til å gruble - spesielt på det med fraværet av bølger. Hva slags lamper er dette snakk om? Eller er det fakler?

Komposisjon er beskrevet ovenfor, den er perfekt i mine øyne - perspektivet likeså. Jeg er en grønnsak på det med fremkalling av RAW-filer, men kan ikke forstå noe annet enn at den tekniske kvaliteten er helt optimal.

Summa summarum: Et fantastisk godt fotografi - med stor F. Gratulerer.

Magne
Jan G.
Et uvanlig spennende bilde, skarpt, suveren komposisjon, god koloritt.
Mvh Jan
Sissel Elisabeth H.
Her gjør de gode kontrastene, fargene,lyset og ikke minst detaljene dette bilde veldig flott. Satt sammen i et velvalgt snitt ble det veldig bra. Ringene rundt padda og de fargesterke fiskene gir fint liv til bilde.

Mvh,

Sissel Elisabeth
Bjørnar P.
Takker for veldig hyggelige og motiverende tilbakemeldinger.
Magne: Utrolig lang og engasjert tilbakemelding, som jeg setter stor pris på. Bildet er, som du gjettet, ikke beskåret. Jeg klonet bort deler av noen fisker i venstre bildekant og justerte eksponering og kontraster, men ellers fint lite justeringer. Bildet ble forøvrig tatt med en eksponeringskompensasjon på ca 2,5EV som jeg justerte tilbake i RAW-konverteren. Det ga meg et stort kontrastomfang i jobbe med. Se forøvrig V2 for informasjon om omgivelsene hvor bildet ble tatt. Området kalles Chinatown, og er en bydel der den gamle arkitekturen holdes i hevd.
Under opptaket tenkte jeg mest på komposisjon, men i ettertid ser jeg at bildet kan tolkes symbolsk også. Mine tanker gikk i retning av stormakten Kina som står for mye av verdens forurensning, men som selv lider mest under den. Dette var mest påtagelig i Beijing, der innbyggerne til tider ble frarådet å bevege seg utendørs. Mye i Kina går fremover, men noen ganger kan prisen for fremgangen bli for høy. Både vannet, oljen, lyskontrastene, skilpadden og fiskene kan tolkes symbolsk, men det overlater jeg til dere. :)
Harald N.
Kan bare slutte meg til den gode og fyldige kommentaren til Magne. Vinnarbilete!

Mvh Harald
Magne M.
Oj...versjon 2 var visst ikke der da jeg skrev min kritikk... Men den oppklarer jo det hele for meg. At det oransje-røde var fisker falt meg ikke inn da jeg så originalen...jeg grublet fælt på hva dette kunne være, som du skjønner :)
God helg.

Magne
Tone A.
Eit spesielt bilete som får tankane i sving med den vesle skilpadda på veg mot det mørktona og litt truande feltet.
Dei orangetona fiskane blir fargeklattar her og mjukar opp det mørktona feltet.
Det orangetona blir også gjenteke på hovudet til skilpadda, som har flott lys og gode detaljar.
Vatnet er litt uroleg pga belegget med sine formasjonar. Men skilpadde med si plassering gir ro og god balanse med 2 fiskar slik at det blir ein trekant.
Det litt nifse og mørktona feltet forsterkar uroen i vatnet. Flott fanga positur på skilpadda som er på veg mot det ukjente.
Friske orangetonar gir flott kontrast her.
Med eksponeringskompensasjon på 2,5 reknar eg med at det er på minussida med tanke på lystilhøva i v2, som får fram bladinga av nytt og gammalt i Kina.
Uansett eit spesielt biletet som får tankane i sving.
Helsing Tone
Bjørnar P.
Tone: Eksponeringskompensasjonen er faktisk på pluss-sida. Det høres kanskje rart ut, men jeg bruker evaluerende lysmåling som standard, og den prøver etter beste evne å gjengi motivet slik at det oppfattes som riktig rett fra kameraet. Det ønsker dog ikke jeg, da jeg heller vil ha et bilde som er optimalt tilpasset etterbehandling. Derfor overstyrer jeg automatikken slik at bildet blir som lyst som det kan bli uten å brenne ut sentrale deler av bildet. Det gir meg maksimalt kontrastomfang.
Dersom målet var ferdige bilder rett fra kamera, ville jeg derimot fulgt kameraets anbefalinger eller kanskje undereksponert et hakk.
Øyvind L.
Den skarpe skillpadden var bilde,men gullfiskene (koier)? og den mørke delen bygde bra oppunder i helheten.
Likte også effekten av oljevirkningen.
Roar K.
Stakkars arme jævel midt i oljesølet.
Fint utsnitt og komp.
Men siden du sjøl er så pinlig nøyaktig i dine kommentarer så tar jeg meg den frihet å spørre om litt mer luft fra oljeflakets kant nede til høyre og fram til hjørnet. unødvendig å gjøre noe med formatet - bare klikke litt med klonern.

Roar
Bjørnar P.
Roar: Å klone inn mer luft kan være en ide. Takker for forslaget.
Tone A.
Hei igjen
Godt med info om eksponeringskompensasjon på pluss 2,5. Hadde det vore på minussida som eg skreiv, ville resultatet blitt eit anna og med fargestøy pga oppletting.
http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=43895
Legg ved Geir Brekke sin glimrande artikkel om eksponeringskompensasjon, som eg har lese tidlegar.
Sjølv fotograferar eg mykje ved sjøen kor sanden reflekterar mykje lys, og eksponeringskompensasjonen prøver eg meg fram med. Fotograferer alltid i RAW slik at ein kan arbeida seg fram til eit resultat.
Flott jobba med det kreative v1 kor skilpadda har skarpe detaljar, fint lys og gir kontrast mot det gråtona vatnet. Mest som om skilpadda møter motstand med oljesølet og den mørktona bakgrunnen.
Helsing Tone
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu