Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1016691} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Det er nok flere faktorer som spiller inn.
Det har vel vært en overvekt av mannlige malere og fotografer gjennom historien og de har som oftest interessert seg for avbildning av damer.
Det kan også være lettere å fotografere damer da de kan gjemme sine private deler i en frodig dott og det er dessuten lettere å legge en skygge der når man lyssetter.
Vedrørende bildet ditt kunne jeg tenkt meg noe lys fra venstre side så ryggen ikke gror helt sammen med veggen.
Videre synes jeg blikkrettningen er noe unødvendig da en halvslapp middagspølse nok uansett vekker oppsikt på en tannløs fotoside.
Ronny G.
Takk for kritikken. Først, så vil jeg si meg enig i blikkrettningen. Det er noe skulle gjerne endre på i ettertid. Når det kommer til venstresiden av bildet. så var det med fullt overlegg. Jeg liker kontrasten det skaper, samtidlig forstår jeg hva du mener.
Jeg gikk mange runder med meg selv før jeg la ut en ukroppet versjon av dette bildet, er det for drøyt..
Tor Einar K.
Jeg skal ikke innestå for hva som er for drøyt på denne siden da den private eieren er suveren til å sette grenser for hva som er tillat og ikke.
Dersom du ser på hva svært anerkjente fotografer har gjordt er bildet ditt en ubetydelig parantes.
Jeg kan nevne Daido Moriyama som stakk kameraet under skørtet på damer i rulletrapper og Nobuyoshi Araki som brukte ringblitz mellom lårene på sine modeller.
Når man gjør ting som kan provosere er det desto viktigere at det er gjennomtenkt og at man helst kan vise til høy håndtverksmessig standard.
Ronny G.
"Når man gjør ting som kan provosere er det desto viktigere at det er gjennomtenkt og at man helst kan vise til høy håndtverksmessig standard."
Nå skal jeg på ingen måte påstå at jeg er noe annet enn en lykkelig amatør i fotoverdenen. Og jeg håper at mitt uttrykk og håndtverk viser at dette er mere enn en provokasjon. Foto, og da i hovedsak mennesker er noe jeg virkelig brenner for. At valget falt på en mannlig "model" var nok kanskje mest for å "provosere" Pent utførte bilder av damer er jo vakkert. Men sett i fra ett rent fotografisk ståsted, så er jo også bilder av menn vakkert, kanskje på en litt annerledes måte.
Tor Einar K.
Att du kjører en aktiv dialog er i høyeste grad med på å legitimere bildet.
Det har vært noen tilfeller av damer med baken i været der man aldri hører noe fra fotografen.
Der har bildt ofte blitt fjernet.
Roar K.
Jeg ser du her velger å ta den helt ut i motsetning til på Akam der du endte opp sånn midt i mellom i utgangspunktet.
Det er modig gjort for selv jeg som har praktisert naturisme på strender både i inn og utland siden sent 60 tall tror ikke jeg ville gjort dette.
Men når det er sagt så funker formatet bedre her fordi du har tatt med så mye nede, men fortsatt er det mye mørkt til venstre som ikke gir noe til bildet så et par cm ville jeg nok ha fjerna selv om blikkfanget nok havner der det skal i dette tilfellet.
Roar
Ronny G.
Hei Roar. Ja, som nevnt tidligere, så gikk jeg ett par runder med meg selv før jeg la ut en ucroppet versjon av dette bildet. Men det ble gjort som en slags motvekt mot alle bildene med kvinnelige modeller. Ikke at jeg noe som helst i mot det.
Jeg føler bildet er bedre med dette utsnittet.
Takker igjen for din tilbakemelding.
Ronny G.
Forøvrig, så forsøkte jeg å fjerne litt av venstresiden, men syntes det ble litt for mye fokus på modellen. For meg så gir mørket et litt mer "snillere" uttrykk med tanke på at modellen er splitter naken
Roar K.
Når jeg ser litt nærmere på det så blir faktisk bildet delt i to trekanter - en mørk og en lys så det blir nok litt sånn øynene som ser.
Roar
Magne M.
Tror dette kunne fungert vel så bra i sort-hvitt.
Magne
Ronny G.
Da har jeg lagt til nye versjoner basert på tilbakemeldinger.
Tor Einar K.
Jeg ville normalt foretrukket versjon 3 som er s/h.
Men her blir høylysene på brystet svært fremtredene.
For å unngå dette bruker jeg kantlys fra en stripsoftboks, noe som gir en mye jevnere belysning. Setter du på en grid vil også en softboks gi hardere kontraster som i dette bildet.
Ronny G.
Takk nok en gang Tor.
Det er brukt en strip-softbox uten grid av typen Aurora Firefly, den er relativt liten. Jeg plasserte den nok også noe for høyt, pekende ned. Derav ble nok brystpartiet noe mere belyst
Tor Einar K.
Brukte du kopp på hotshoeblitzen, uten den blir ikke lyset spredt men svært senterert.
Jeg bruker normalt en 130x50 tett på til et bilde som dette.
Send meg en mailadresse på PM så skal jeg prøve å finne noen bilder i kveld med slik lyssetting der softboksens plassering synes.
Ronny G.
Brukte ikke kopp nei (noe sier meg at det er noe jeg kommer til å trenge)
Wenche Irene B.
Nei, menn er absolutt ikke glemt! Er selv mer fan av å ta mannlige aktbilder fremfor kvinnelige. Men det kan vel ha noe med at jeg har fotografert en del kvinner som skal ha morgengave og denslags - det blir fort mye av det samme. Synes bildet ditt så best ut før det ble kuttet jeg - også med tanke på kommentaren til Roar ang trekantene.
Ronny G.
Takk Wenche, jeg må si jeg likte versjon 1 best selv også
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Det har vel vært en overvekt av mannlige malere og fotografer gjennom historien og de har som oftest interessert seg for avbildning av damer.
Det kan også være lettere å fotografere damer da de kan gjemme sine private deler i en frodig dott og det er dessuten lettere å legge en skygge der når man lyssetter.
Vedrørende bildet ditt kunne jeg tenkt meg noe lys fra venstre side så ryggen ikke gror helt sammen med veggen.
Videre synes jeg blikkrettningen er noe unødvendig da en halvslapp middagspølse nok uansett vekker oppsikt på en tannløs fotoside.
Jeg gikk mange runder med meg selv før jeg la ut en ukroppet versjon av dette bildet, er det for drøyt..
Dersom du ser på hva svært anerkjente fotografer har gjordt er bildet ditt en ubetydelig parantes.
Jeg kan nevne Daido Moriyama som stakk kameraet under skørtet på damer i rulletrapper og Nobuyoshi Araki som brukte ringblitz mellom lårene på sine modeller.
Når man gjør ting som kan provosere er det desto viktigere at det er gjennomtenkt og at man helst kan vise til høy håndtverksmessig standard.
Nå skal jeg på ingen måte påstå at jeg er noe annet enn en lykkelig amatør i fotoverdenen. Og jeg håper at mitt uttrykk og håndtverk viser at dette er mere enn en provokasjon. Foto, og da i hovedsak mennesker er noe jeg virkelig brenner for. At valget falt på en mannlig "model" var nok kanskje mest for å "provosere" Pent utførte bilder av damer er jo vakkert. Men sett i fra ett rent fotografisk ståsted, så er jo også bilder av menn vakkert, kanskje på en litt annerledes måte.
Det har vært noen tilfeller av damer med baken i været der man aldri hører noe fra fotografen.
Der har bildt ofte blitt fjernet.
Det er modig gjort for selv jeg som har praktisert naturisme på strender både i inn og utland siden sent 60 tall tror ikke jeg ville gjort dette.
Men når det er sagt så funker formatet bedre her fordi du har tatt med så mye nede, men fortsatt er det mye mørkt til venstre som ikke gir noe til bildet så et par cm ville jeg nok ha fjerna selv om blikkfanget nok havner der det skal i dette tilfellet.
Roar
Jeg føler bildet er bedre med dette utsnittet.
Takker igjen for din tilbakemelding.
Roar
Magne
Men her blir høylysene på brystet svært fremtredene.
For å unngå dette bruker jeg kantlys fra en stripsoftboks, noe som gir en mye jevnere belysning. Setter du på en grid vil også en softboks gi hardere kontraster som i dette bildet.
Det er brukt en strip-softbox uten grid av typen Aurora Firefly, den er relativt liten. Jeg plasserte den nok også noe for høyt, pekende ned. Derav ble nok brystpartiet noe mere belyst
Jeg bruker normalt en 130x50 tett på til et bilde som dette.
Send meg en mailadresse på PM så skal jeg prøve å finne noen bilder i kveld med slik lyssetting der softboksens plassering synes.