Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1018053} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Jeg er nå imponert over dybdeskarpheten på "bare" f/2.8 - og håndholdt på 1/60" er nesten like imponerende. Denne E-M1 er nok et unikt kamera på så måte, med stabilisering over 5 akser. Nesten like vanskelig kan dette ha vært når man ser at du her har et blandingslys bestående av dagslys og kaldt lysstoffrør!
God studie av en brukskunstner som er konsentrert og fordypet i sitt arbeide. En sjelden titt inn i et ukjent og eksotisk miljø. Bra komponert og alle linjer er rett, uten styrtende linjer. Ganske rettegnende objektiv på 12mm?
:o)
Mvh,
Walter
Avsluttet .
Jeg har ikke noe mer konstruktivt å komme med her Bjørnar enn at du på en flott måte visualiserer "hverdagssituasjoner" fra Kina på en fin og annerledes måte, det blir en spennende reise også for oss betraktere....fin fargebruk, skarphet og komposisjon sitter som den skal.
mvh Ulv
Bjørnar P.
Walter: Takker for hyggelig tilbakemelding. Er godt fornøyd med ytelsen til kameraet og objektivet. En tilnærmet perfekt kombinasjon for reiser det fleksibilitet og lett vekt er viktig.
1/60s er faktisk en ganske trykk lukkertid med den gjeldende kombinasjonen. Har testet en del, og kommet frem til at lukkertider ned til 1/4s som regel gir skarpe bilder forutsatt at motivet står i ro og jeg selv er rimelig i balanse. Lukkertida begrenses derfor mer av motivets egen bevegelse enn av kameraet. Mener å huske at dagslyset var ganske dominerende her, så gasslysets fryktede grønnstikk ble heldigvis ikke påtrengende.
Objektivet er rimelig rettegnende, men husk at 12mm på m4/3 tilsvarer 24mm på "fullformat". Selv min gamle 7-14mm for 4/3-systemet er faktisk rettegnende hele veien... (Tilsvarende 14-28mm for "fullformat")
Styrtende linjer unngår jeg ved hjelp av en opprettingsfunksjon i Lightroom. Raskt og enkelt, bare å trykke på en knapp.
Dybdeskarpheten med m4/3 er to trinn større enn ved samme bildeutsnitt på "fullformat". Det har sine fordeler og ulemper, men det gjelder å utnytte fordelene når man kan, som her. Med "fullformat" måtte jeg brukt f/5,6 for samme dybdeskarphet, og følgelig brukt 800 ISO for å beholde lukkertida.
Ulv: Takker for en motiverende tilbakemelding.
Anthoni R.
Tolmodig han dær ja sikkert :)
Har aw1, og tenker og skaffe meg 25mm 1.4,
Spennende
Avsluttet .
Her var det mye farger:-) Kompen sitter som et skudd i fint klart lys. Du har fått med konsentrasjonen til maleren fint. Fin skarphet på elementene i bildet. Vet ikke om bildet er croppa, men hadde du fått med hele stolryggen, hadde du fått en helhet i den delen av bildet. Interesant og flott bilde dette.
Bjørnar P.
Anthony: Panasonic sin 25mm f/1,4 er et interessant objektiv for m4/3, ikke minst fordi det faktisk kan brukes ganske ofte på største blenderåpning uten at dybdeskarpheten blir ekstremt liten.
Pål: Har hele stolryggen i RAW-fila, men valgte å kutte noe på grunn av en del forstyrrende element på gulvet bak.
Trygve B.
Det jeg liker her, er det "ekte" med dette bildet. Du formidler en troverdig situasjon slik at jeg som betrakter blir trukket inn i bildet. Teknisk glimrende gjennomført.
SveinM M.
Interessant innblikk i kunstnerhverdag i Kina!
Liker kompen, med et perfekt utsnitt for å kunne se både hva han bedriver og med hvilke midler... :)
En god eksponering skader jo heller ikke.... ;)
Bra jobba!
Walter S.
Hei Bjørnar:
Takk for ypperlig redegjørelse og svar på mine spørsmål. :o)
Er klar over crop-faktoren på 2 (for 4/3 og m4/3) når det gjelder å sammenligne brennvidder mot FF, men glemmer fort at denne faktoren også gjelder dybdeskarphet.
Dette var en god repetisjon!
:o)
Mvh,
Walter
Harald N.
Fargerikt og flott bilete frå Kina. Du er god på og formidle reisebilete, ryddig og godt komponert og eksponert.
Mvh Harald
Terje M.
Henger meg bare på de andre, et bilde som har mye å feste blikket på.
Mvh
TerjeM
Sissel Kleivdal H.
Et fortellende bilde som fanger oppmerksomheten med den gode komposisjonen,lyset og fargerikdommmen. En brukskunstner med stø hånd,som ikke lar seg affisere av fotografen. Godt utført!
Mvh
Sissel
Bjørnar P.
Takker for mange hyggelige tilbakemeldinger
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
God studie av en brukskunstner som er konsentrert og fordypet i sitt arbeide. En sjelden titt inn i et ukjent og eksotisk miljø. Bra komponert og alle linjer er rett, uten styrtende linjer. Ganske rettegnende objektiv på 12mm?
:o)
Mvh,
Walter
mvh Ulv
1/60s er faktisk en ganske trykk lukkertid med den gjeldende kombinasjonen. Har testet en del, og kommet frem til at lukkertider ned til 1/4s som regel gir skarpe bilder forutsatt at motivet står i ro og jeg selv er rimelig i balanse. Lukkertida begrenses derfor mer av motivets egen bevegelse enn av kameraet. Mener å huske at dagslyset var ganske dominerende her, så gasslysets fryktede grønnstikk ble heldigvis ikke påtrengende.
Objektivet er rimelig rettegnende, men husk at 12mm på m4/3 tilsvarer 24mm på "fullformat". Selv min gamle 7-14mm for 4/3-systemet er faktisk rettegnende hele veien... (Tilsvarende 14-28mm for "fullformat")
Styrtende linjer unngår jeg ved hjelp av en opprettingsfunksjon i Lightroom. Raskt og enkelt, bare å trykke på en knapp.
Dybdeskarpheten med m4/3 er to trinn større enn ved samme bildeutsnitt på "fullformat". Det har sine fordeler og ulemper, men det gjelder å utnytte fordelene når man kan, som her. Med "fullformat" måtte jeg brukt f/5,6 for samme dybdeskarphet, og følgelig brukt 800 ISO for å beholde lukkertida.
Ulv: Takker for en motiverende tilbakemelding.
Har aw1, og tenker og skaffe meg 25mm 1.4,
Spennende
Pål: Har hele stolryggen i RAW-fila, men valgte å kutte noe på grunn av en del forstyrrende element på gulvet bak.
Liker kompen, med et perfekt utsnitt for å kunne se både hva han bedriver og med hvilke midler... :)
En god eksponering skader jo heller ikke.... ;)
Bra jobba!
Takk for ypperlig redegjørelse og svar på mine spørsmål. :o)
Er klar over crop-faktoren på 2 (for 4/3 og m4/3) når det gjelder å sammenligne brennvidder mot FF, men glemmer fort at denne faktoren også gjelder dybdeskarphet.
Dette var en god repetisjon!
:o)
Mvh,
Walter
Mvh Harald
Mvh
TerjeM
Mvh
Sissel