Encroachment
Har man først et naturreservat, endog funnet verdig som en internasjonal RAMSAR-lokalitet, så skulle det bare mangle at det ikke var plass til en røykspyende fabrikk inne i resvervatet.

Fabrikken ble bygd og startet år etter at fredningen var et faktum.

Bildet er tatt ett sted i Norge, i 2004.
Bildet inngår i albumet By Invisible Light - UV/IR bilder:
Fotografering uten å se noe som helst. (i søkeren), men med alle muligheter for å ta bilder på tradisjonelt vis likevel
Utstyr
  • D70
  • BIG 500/5.6, Wratten 87C (IR)
  • Blender-
  • Nei
  • Annet(trippelopptak i sv/hv IR)
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNatur
  • Lastet opp
  • Visninger739
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_103044} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (34)
Thore A.
Usedvanlig stilig og tankevekkende. Aner ikke hvordan du har fått det til, men det er for meg underordnet. Tøft at du bruker teknikken for å fremheve bildets budskap.
Erlend M.
Enig med TA. Bra symbolikk og teknikk. Men komposisjonen har ikke sånn voldsom ''impact''.
Steinulf L.
Her hører tekst og bilde så absolutt sammen. Dette gjør inntrykk.

Er det lecafabrikken i Rælingen dette også?
Kjetil J.
Det ble en vellykket variant av teknikken.
Elegant, kanskje litt for elegant i forhold til innholdet. Uten teksten der det vanskelig å finne fabrikken og dermed sammenhengen i bildet.
Som vanlig lager du bilder som skiller seg ut.
Knut L.
Engasjerende og takk for teksten.

mvh
Knut
Tom B.
Dette ble bra. Det meste sitter her, fargene arbeider og bildet har en passe tydelig historie.
Jeg har aldri skjønt vitsen med ikke å se i søkern, men her gikk det jo bra til tross for opptaksteknikken !
TomB.
Kristoffer L.
Dette er et interessant og uvanlig bilde, både på sine egne ben og som illustrasjon til teksten.

Selv om jeg er ny som bruker her, har jeg sett på mange av arbeidene dine, og er full av respekt for dine kreative, ofte teknisk eksperimentelle løsninger.

Til syvende og sist er det resultatet som teller. Så langt har jeg vel ikke sett ett tilfelle hvor du ikke har levert, med kreative og kunstneriske resultater bedre enn de fleste. Dette bildet er intet unntak.

Bjørn J.
Et øyeblikk kunne det se ut som nordlys på syre, men jeg skjønner jo at det er en fabrikk der - gudene vet hvilket dop de produserer :-)
Det er et engasjerende og spennende bilde som fungerer for meg - både med og uten teksten din.
Kjell G.
Spennende og imponerende. Rett og slett!

mvh kjellg
Inge-Martin F.
Vakkert og kreativft og ein tankevekkende tekst til,men det fungerer sjølvsagt reint estetisk uten tekst også.
Mvh. I.M.F
Thomas R.
Fantastisk bilde. Fargene som kontrast til det mørke og dystre IR landskapet passer godt med symbolikken i bildet. Det maner til ettertanke om konflikten mellom vern og næringsinteresser.
Birna R.
Steinulf: joda, Leca-fabrikken i Rærlingen er korrekt og vi snakker om RAMSAR-lokaliteten og naturreservatet Nordre Øyeren (88 km2 minus fabrikkområdet, som ligger inne i reservatet). Logikken i å plasere en røykspyende fabrikk midt inne i et område som er fredet pga. det rike fugle- og plantelivet er over min forstand, men det finnes muligens en høyere ordens forklaring som jeg ikke får tak i.

TomB: det at jeg ikke ser noe i søkeren er en nødvendig følge av at jeg fotografere med spektralområde(r) som øyet ikke kan oppfatte. Digitalteknikken har her betydd en direkte revolusjon i forhold til å jobbe med IR-følsom film. Digital IR har faktisk større IR-følsomhet og en bredere spektral respons (iallefall godt over 1000 nm, mens de fleste IR-filmer kutter ved 900 nm), og ikke minst: opptaket blir synlig umiddelbart slik at fotografen får et innblikk i hvilke IR-muligheter som finnes i det valgte motivet.

Erlend M: kanskje komposisjonen ikke er all verden, men det var en sjenerende kraftlinje som jeg ikke ønsket å ha med og da ble det ikke store variasjonsmuligheter igjen. Man får ta til takke med det man kan få.
Tor-Ståle H.
Meget spennende, jeg er imponert over hva du henter inn av informasjon via linse/kamera.

8) T-S
Hans-Gunnar H.
Utfordrene bilde, som utfordrer på fler plan....

Teknisk spm: Er dette 3 eksponeriner ved varierende vindstyrke?

Bra du ikke tok med fler elementer...som strømlinjen...burde bli oppfølger'n til dette...(får du varmestråling fra lederne i en høyspent linje med wratton 87 C filteret?)

Fant denne linken http://www.lifepixel.com/IR.htm om ombygging av D70 til ir, det er vel tilsvarende du har gjort med D1 kamera du bygget om...

MVH Hans-Gunnar
Birna R.
Dette bildet er tatt med en D70 og ikke med min ombygde D1. Jeg kommer nok ikke til å bygge om en D70 til IR, men meget vel til UV. Derimot blir det antakelig min ''gamle'' D1X som konverteres til et IR-kamera (når ''D2X'' er i hus). Jeg har ikke funnet det optimalt å plaserre IR-filtret inne i kameraet, men valgt å bruke filter på objektivet istedenfor. Årsaken er bl.a. at jeg får mye større frihet til å velge det IR-''uttrykket'' jeg ønsker, og om jeg skal arbeide i et nær-IR (700-800 nm) eller midlere-IR område (900-1100 nm).

Jeg satt og ventet lenge for å få 3 ulike plaseringer av røyksøylen, siden jeg på forhånd hadde bestemt meg for å lage et multitemporalt opptak. Tidligere har jeg gjort enkeltstående opptak av røyksøylen i IR, men synes ikke jeg fikk den visuelle ''tyngde'' som jeg ønsket. Derfor et taktikkskifte.
Steinulf L.
Fint å lære litt om alt arbeidet som ligger bak også.
Roy S.
Liikte dette jeg og.
Selv om jeg synes at toppen av bildet tar mye oppmersomhet. Jeg ville vurdert å beskjere i toppen, men respekter selvf ditt valg ;)

Å gjengi noe ''stygt'' som vakkert skaper for meg en spennende motsettning, og det greier du med glans her.

Roy
Kai-Wilhelm N.
Heftig, giftig, grøss og gru...

(d.v.s. til bildet, men ikke til selve bildet. (?))


-k
Birna R.
aha, metaanalytisk bildekritikknivå, toppers kai. jeg tok poenget.
Kristian S.
Seriøst? Hvorfor gjør man det?
Syns bildet var kult. Litt motsatte farger.

KES
leif b.
Vilket spennende resultat.
Her er det gjort en fantastisk jobb i forkant og under opptak. En planlegging som har gitt utslag i et meget bra sluttresultat. Man tar ikke , man skaper.
John G.
Hallo!
Så kunne jeg ikke ''holde meg'' lenger, dette var bare veldig tøft! Fin fortelling og absolutt annerledes i seg selv(bildets uttrykk, altså). Så var det dette med hva, og hvordan, du gjør dette??!! Bruker du ''bare'' filteret som beskrevet under utstyr, eller?
John :-)
Birna R.
Bare filteret (87C i dette tilfellet), John. Rakt på. Naturen ordner resten.
Avsluttet .
Du har vel trikset litt med noe fargekanaler e.l i etterkant da regner jeg med for å få til disse fargene.....hehe...:-)
Birna R.
Ingen triksing, teknikken kalles multitemporal fotografering og er beskrevet på mine websider, se under ''Far Side'' på http://www.naturfotograf.com . Fremgangsmetoden er mye brukt innenfor vitenskapelig fotografering og sk. remote sensing.
Avsluttet .
Dette sitatet fra din referanse tilsier vel at det er gjor tnoe i etterkant...slik jeg antok over..eller...?

''multispectral approach, in which bandpass-filtered (R, G, B) images are combined to form a composite colour image. However, here I'm using three separate exposures taken in black-and-white. Later on, the images are imported into the colour channels of a Photoshop image to give the final, false-coloured image. All areas not showing a variation between exposures are rendered with a greyscale identical to the original image, thus showing no colours at all. However, such is not the case for imaged details varying in time and thus these differences in greyscale rendition give rise to ''time'' colours. You can composite 3 exposures to produce an RGB picture, or 4 takes to give a CMYK image.''

Ditt bilde ''Waterfall in river spate'' som du bruker som eksempel der, ser ut til å være ganske sammenlignbart med dette; dvs. rødt, grønt og blått over en sv/hv bakgrunn:-)
Avsluttet .
'Waterfall of River in Spate'', mente jeg selvsagt, sorry!
Birna R.
Jeg har da ikke sagt at dette er én eksponering, har jeg vel. Står jo følgende under teknikk: trippelopptak i sv/hv IR. Å lage et komposittbilde etterpå er grei skuring i min bok. Hele hensikten er jo at den del av motivet som har beveget seg mellom eksponeringen(e) vil fremstå i farger, men de ikke-bevegelige delene forblir i sv/hv. Hele hensikten med metoden, det. Og behørlig omtalt i kommentarene ovenfor.

De gangene jeg har gjort dette med (farge)film har jeg anvendt båndpassfiltre for R, G og B, mens med digitalkameraet så holder det med et ordinært opptak gjort tre ganger med påfølgende konvertering til sv/hv. Samme kan oppnås med tre opptak direkte på sv/hv film, en fremgangsmåte jeg også har anvendt tidligere.
Avsluttet .
OK, skjønner litt - mens noe går min egen kunnskap langt over hodet. Beklager at jeg er i det litt småkranglete hjørnet i dag. Skal jo passe meg for å ikke uttale meg for mye om ting jeg opplagt ikke har noe særlig greie på. Men bare lurer litt jeg da. Dette ender vel til slutt opp i et spørsmål om hva som defineres som ''triksing'' og hva som ikke gjør det. Dette bildet hadde vel neppe blitt det samme uten den ikke helt ubetydelige etterbehandlingen av trippelopptaket jfr. ''imported into the colour channels of a Photoshop image to give the final, false-coloured image''...:-)

Birna R.
Tommy da, teknikken er jo det som *skaper* bildet her. Så dine bekymringer og innvendinger er temmelig uten mening.
Avsluttet .
OK, da skal jeg slutte å være kranglete - og så heller forsøke å sette meg mere inn i tinga før jeg slenger for mye med leppa. Bør nok gjøre det ja, hehe:-)
Ann F.
Jeg har problemer med å plassere den positive optimistike blåfargen i budskapet.
Rødt - hissig og giftig.
Grønt - OK, kanskje et lite forgjeves håp om bedring.
Men symbolikken i det blå unnslipper meg.
Eller er det jeg som legger for mye i fargebruken?
Mvh Ann
Birna R.
blått til lyst, Ann. fargebruken er ikke tilsiktet symbolgivende, men selvsagt er det fritt frem for alskens fantasitolkninger for alle og enhver.
Tarjei Ekenes K.
jeg synes det var spennende med fargene her

:-D ! son tarjeiav !
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu