Utstyr
  • Sony A77
  • Tamron 90mm f.2,8 SP Di
  • Brennvidde35mm
  • Blenderf/2.8
  • Lukker1/45s
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriAbstrakt
  • Lastet opp
  • Visninger210
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1034018} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (18)
Steinar Dahlen V.
Er dette en siluett av en mann eller dame ? kvifor har du laga bildet som slik man ser bildet utydeligt heile vegen ? Falt egentlig ikkje i smak hos meg. men smaken er som baken.....
Så blei liksom ikkje så mykje å kommentere...

Men GodHelg

*SDV*
Håkon B.
Klar over det Steinar. Prøve på noe jeg ikke kan. Men vil overlate betrakteren til å bestemme selv, nå i disse regnbuedager
Alf Edgar A.
Å prøve på noe en ikke kan er kanskje en begynnelse til å komme videre. Noe vi burde gjøre oftere, tror jeg.

--
Alf
Jon Tore J.
Tror kanskje det vil hjelpe med ett høstskurs i
fotografi for nybegynnere. Steinar og Alf Edgar er inne på noe i sine omtaler.
Håkon B.
Ikke sant Alf Edgar. Ja ja. Fotokurs ja. Problemet med fotokurs, er at de tar utgangspunkt i å dokumentere virkeligheten Jon Tore. Beveger man seg utenom boksen. Ja da er man liksom på villspor
Henning S. P.
Synes Alf Edgar sier det jeg tenker også.

Resultatet her er ikke all verden, men jeg håper du fortsetter å eksperimentere med dette, for det er potensiale tror jeg.

Henning
Håkon B.
Du har nok ganske mye rett i dette Henning. Prøver som jeg har sagt, på prøve å forlate A4 boksen enkelte ganger
Jon Tore J.
Ett fotografi går faktisk ut på å dokumentere.
Er det derimot kunstfotografi du mener å vise i dette bildet. Ja da kan du heller kalle det kunst,
For meg er dette nix to nothing. Beklager men dette er et fora for bildekritikk og da må man tåle å høre hva andre mener om bildene som legges inn på denne siden.

Case closed
Håkon B.
Setter pris på ærligheten din Jon Tore. Men der tar du feil. Fotografi handler om å egne med lys. Altså skape noe. Og dette er ikke kunst. Dette er et fotografi. Og alle fotografier handler faktisk ikke om å dokumentere.
Men fint at vi har forskjellige syn på hva som er et fotografi, eller ikke
Sissel Kleivdal H.
Så forfriskende - og gledelig det er når noen beveger seg 'utenfor boksen'! Liker 'utydeligheten' i uttrykket av mannspersonen. I den ligger bunn for tolkning.
Eirik B.
Jeg er enig med Sissel. Styrken i dette bildet er at det gir rom for tolkning.

Fotografi handler etter min mening absolutt om mer enn dokumentasjon. Og hvem har egentlig rett til å definere grensene mellom kunst og fotografi. Finnes der en vitenskapelig eller vedtatt definisjon som jeg ikke har hørt om?

Når man gjør noe som er såpass på siden stiller man seg lagelig til for hogg. Bildet er slikt jeg ser det originalt, modig og godt utenfor boksen.

Om jeg liker det... tja kanskje. Jeg aner konturene av et menneske som står med armene rett ut og med ryggen til. Alt er bluret. Resten av bildet og dets budskap må bli til i hodet mitt.Assosiasjonene går i retning av angst og sårbarhet. Det hadde vært artig å vite om du har et bestemt budskap i dette bildet eller ikke.

Mange ville sikkert valgt å presentere et slikt bilde i sort hvitt. Jeg er nysgjerrig på hvorfor du har valgt farger.
Håkon B.
Takker for kommentarer Sissel og Erik. Jo hvorfor farger. Tanken min er et fargerikt sinn uten definisjon på en måte. På den måten vise omverdenen at det udefinerbare, også kan være alt annet enn sort hvitt
Avsluttet .
Synes dette var "spenstig" og som de andre er inne på, ikke helt A4. Synes slikt er spennende, der du overlater til betrakteren og finne sin tolkning. Din mening med bildet er kanskje akkurat det. Litt gøy og se noe annet enn katter og blomster innimellom, og du skal definitivt ha for at du tør prøve deg på "noe annet" Som andre sier, du er kanskje inne på noe, men foreløpig kanskje litt uklart....:-)
Jon Tore J.
Hei igjen Håkon.
Etter å ha brukt hele livet mitt i dette faget har jeg faktisk fått med meg for svært lenge siden at fotografi betyr å tegne i lys. Men alt bygger uansett på å dokumentere. Tar du ett portrett dokumenterer du. Likeledes brudepar, pressedekning, arkitektur etc .etc. Uansett hva du fotograferer er det en form for dokumentasjon
MAN DOKUMENTERER HENDELSER. Før på film. Nå digitalt. Ting som skal bevares for neste generasjoner.
Håper du er enig i dette?
Håkon B.
Jon Tore. Selve prinsippet i at man dokumenterer noe er jeg enig i. men ikke alt man dokumenterer kan man faktisk se hva det er. Altså blir da det med dokumentasjon av noe som er udefinerbart, litt feil. men tanken din skjønner jeg
Roger H.
En torso av en mannsfigur dristig plassert i ruta.
Uskarpheten og de litt "gale" fargene gjør mye bra for motivet.
Rette skuldre, en sterk nakke som går over i et mørkt hode er vel det som holder meg fast i bildet egentlig.
Har sett på bildet mange ganger og liker det bedre og bedre.
Her er det jo bare ens egen fantasi som leser bildet i en eller annen retning og jeg prøver å se bakom torsoen, men det går vel ikke?
Synes dette er et av dine mest interessante bilder.

(signaturen kunne du med fordel fjernet her da den ødelegger de sparsomme elementene i bildet)
Mona P.
Jeg liker at noen går utenfor A4boksen og forøker nye ting.
Komposisjonsmessig ser jeg ikke dette bildet på som sterkt. Mulig du burde hatt litt mere avstand, sentrert personen...eller annen posering...
Men min første tanke/tolkning av denne ryggen, tenker jeg vold. Leser at du nevner "regnuedager". Vold etter "forbudt" kjærlighet!? Banket i alle regnbuens farger...
Fortsett å utfordre du, Håkon! :)

Mona
Håkon B.
Beklager veldig sent svar Mona og Roger. Takker for inspirerende tilbakemeldinger.
Kan forresten opplyse at bildet er tatt av en stor dames rygg i motlys
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu