Industrial silence -17
Tema fra smelteverket i Odda.
Kanskje en serie hadde vert på sin plass ;)
Utstyr
  • SONY ILCE-6000
  • E 18-200mm F3.5-6.3 OSS LE
  • Brennvidde18.0mm
  • Blenderf/11
  • Lukker1/200s
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriArkitektur
  • Lastet opp
  • Visninger74
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1043750} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (6)
Bjørnar P.
Spennende arkitektur i fint lys. God dybde og gode detaljer i skygge og høylys.
Savner litt ekstra skarphet. Kanskje du ikke har skarpet opp på nytt etter nedskalering?
Jeg ville valgt å rette opp styrtende linjer i ettertid, alternativt tatt bildet i lodd og vater og masket bort overflødig informasjon i ettertid.
Lars-Anders M.
Spennende lys du fikset her. Stå på.
Avsluttet .
Nok et stykke spennende industrihistorie. Inspirerende og fint motiv, fint lys og fine farger. Jeg er enig med Bjørnar i at det hadde vært bra å unngå styrtende linjer. Men jeg vet av erfaring at dette er et fundamentalt problem ved arkitekturfoto hvis man ikke har kostbart spesialutstyr. Men som dokumentasjon av industrihistorie synes jeg dette er veldig bra i alle fall. mvh Kjell Øyvind
Leif B.
Mange takk for konstruktive tilbakemeldinger Bjørnar Pedersen, Lars-Anders Mosskull og Kjell Øyvind Kronborg.
Å rette opp styrende linjer er noe jeg må se nærmere på .
Den noe reduserte skarpheten kan være et resultat av en ørliten bevegelse i en av eksponeringene som dette bildet er satt sammen av.
Walter S.
Flott hvordan du har "temmet" solen her og fått dette overnaturlige lys til å spre seg over hele himmelen.

Dette med å rette opp styrtende linjer er et tveegget sverd, etter min mening. Ja visst er det akademisk "korrekt" og gjøre det, kanskje mer hvis bildet ligger under kategori "Arkitektur" enn hvis det hadde ligget under "landskap" - MEN, et slikt bilde mister mye av sin kraft og spenst, hvis man drar i det ene hjørnet og så i det andre, osv. inn til de fleste loddrette linjene ER loddrette.

Jeg oppdager dette, gang på gang, med bilder tatt med sterk vidvinkel. Etter den "korrekte" oppretting, så sitter man igjen med et "tannløst" bilde. Et bilde som ikke "flekker tennene" lenger og som er "uskadelig-gjort" på en måte.

Hvis man ser på hva som gjør at man i UTGANGSPUNKTET tok dette bilde med vidvinkel - fotografer ser gjennom søkeren og komponerer bildet, ved å se linjene konvergere opp etter høyden og bøye seg innover i toppen. Ja, da har jo fotografen funnet akkurat hva vedkommende vil vise, og hvordan det så ut i søkeren.

Misforstå meg rett, jeg forstår begge variantene, men mye av bildet "spenst" blir borte, rett og slett.

Jeg liker bildet akkurat som det er i sitt uttrykk. Kanskje jeg ville ofret litt av veien nederst...? En par cm bare...?

Mvh,
Walter
Leif B.
Mange takk for detaljert konstruktiv kritikk på bildet Walter Schøffthaler , dette setter jeg stor pris på og vil ta det med meg videre.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu