... er vel dette hus som jeg har prøvd å fotografer utallige ganger. Huset ligger i krysset Tordeskioldsgate og Phønix gate, tvers over Biblioteket. Problemet er å få med tårnspiret, p.g.a. noen tette og høye kastanjetrær (som man ser skygger av på husfasaden) bak meg, som jeg kommer i konflikt med hvis jeg f.eks. ta bildet i høydeformat (som jeg uansett ikke kan fordra...). Så jeg "ofrer" spissen på den stanga opp på toppen av tårnspiret. Jeg må nok ta med min 14mm neste gang - eller du kan se på dette 2-år gamle bildet her: http://foto.no/i/1008705
Bildet her er resultat av panorama satt sammen av 2 eksponeringer opp på hverandre / loddrett panorama. Gateplan og halve 2. etasje for seg på 1. eksponering og resten av 2. etasje pluss taket i annen eksponering, for så å bli "sydd" sammen - hjemme på PC'n - til ett bilde.
Det røde huset vi ser endegavlen av på venstre siden, tilhører Turnhuset som ligger her: http://foto.no/i/1045842
Bildet inngår i albumet Mitt Fredrikstad - En rusletur gjennom byen, sett gjennom mine objektiver.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1045752} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Et fint bilde av et hus jeg nok har passert mange ganger før når jeg bodde i Frekstad. Ikke mye å sette fingern på her. Eneste hvis min personlige smak kommer inn. Spiret er kutta. Skulle gjerne hatt hele spiret litt luft over spiret. Men det er kun min mening.
Walter S.
Hei Håkon - og takk for kjapp kommentar. Hvis du leser underteksten min, under bildet, så forstår du kanskje hvorfor jeg måtte "ofre" spiret.
God Påske<!
:-)
Mvh,
Walter
Håkon B.
Skjønner Walter. Burde faktisk ha lest dette før jg kommenterte spiret. Gikk litt for fort i tastefingrene her
Lasse S.
Flott bilde av et vakkert hus. Når du først har gjort deg umaken å stitche to bilder, ville jeg gått litt nærmere og tatt to (eller 3, så du stod litt friere til å komponere) vertikale bilder i stedet. Da hadde du fått med spiret også. Og jeg ville sørget for at bildet var helt i vater. Nå er det bare nesten.
Lys og farger er fint ivaretatt med god etterbehandling. :)
Avsluttet .
Fint bilde av et virkelig spennende hus.Fint på alle måter vurdert som et arkitekturfoto. Jeg er imponert over dine tekniske ferdigheter. vennlig hilsen Kjell Øyvind
Erling K.
Flott dette her! Litt av et kråkeslott!. Heller littegrann til venstre. (er nevnt). godt arbeid med "sammensyingen".
Mvh Erling
Erik L.
Flott arkitektur og teknisk imponerende. Takk for at du deler prosessen om hvordan bildet ble til.
mvh. Erik
Geir K.
Meget flott. Flott lys og naturlige farger. Kjekt og lese hvordan du har gjort dette bildet. Ante ikke at det gikk an heller. Har du brukt PS til denne jobben.?
Geir
Roar K.
Du er flink til å sy.
Jeg er nok ikke nok bevandret i sjangeren, men synes liksom stilen minner om noen hus på Vestkanten i Oslo som går under betegnelsen kråkeslått. Men det er kanskje grunnet manglende vedlikehold?
Sjøl har jeg stor sans for denne arkitekturen. Noe helt annet enn "minkburene" som kom opp på 50 tallet.
Må ha vært trangt bak deg siden du ikke fikk hele huset med en 23 mm.
Det er derfor jeg bruker et 16-300 mm. Tamron objektiv som mitt permanente - noen ganger med et 8-16 mm. i lomma for ekstreme forhold.
Roar
Walter S.
Takk til Lasse for kommenter.
@ Lasse: Teknikken med vertikale bilder for sammensmelting til panorama kjenner jeg til - Men, til det trengs stativ, noe jeg ikke hadde med meg. Kunne også brukt min 14mm vidvinkel - HVIS jeg hadde den med meg. På frihånd så klarer man ikke å overlappe vertikale eksponeringer godt nok til perfekt "stitch".
Takk også til Kjell Øyvind, Erling, Erik, Geir og Roar, for omtale i kommentar!
@ Kjell Øyvind + Geir: Joda, å "sy sammen" (stich) et loddrett panorama er ikke vanskeligere enn et panorama som er koblet sideveis, MEN - det som blir krumtappen ved slike hus-bilder med rette kanter er jo perspektivet som forandrer seg når du hever objektivet oppover for bilde nr. 2 (annen etasje og taket), så styrtende linjer må først "konsolideres2 før man kan sy sammen med 1. etasje. Det går, men betyr mye arbeide. Jeg bruker Elements til dette som har 5 forskjellige funksjoner / måter å "sy sammen" bilder på, litt avhengig av hvordan eksponeringene er tatt.
Dessuten legger jeg ALDRI mine husbilder ut i kategori "Arkitektur" fordi det da kreves en helt annen teknikk, i tillegg til optikk - og millimeter-nøyaktighet når det gjelder rette vinkler, linjer og perspektiv.
- Alle mine bilder ligger i kategori "Landskap" hvor jeg, ved siden av huset som "dokumentasjons-objekt" gjerne skildrer lys, farger og stemning som det viktigste for meg.
Jeg lar meg derfor ikke "vippe av pinnen" når noen kommenterer at bildet ikke tilfredsstiller arkitektur-standard - noe jeg ikke prøver på uansett.
@ Roar: Joda, jeg kunne godt rygge litt til og få med hele huset, men da hadde jeg også stått under grenene på disse store kastanjetrærne som jeg sto i mellom. Grener og småkvist hadde da dekket til halve taket - og jeg hadde vært like lang. Skjønner?
Ofte er det et valg mellom pest eller kolera når man tar slike bilder i bymiljø, fordi bredden av gaten, trær og busker, trafikkskilt, parkerte biler og ofte søppelkontainere, stenger for "den ideelle" posisjon for å få med seg huset.
Mvh,
Walter
Dette ble en lang "avhandling", men mange kommentarer (som jeg setter pris på) med mange spørsmål og innvendinger, krever gode svar.
;o)
Inger Anne Maritsdotter V.
Eg gar sansen for denne type arkitektur, særleg når fleire bygg/hus står i lag med den same stilen. Dette skiller seg vel ut i så måte, men er kanskje ein del av den gamle trehusbebyggelsen i Fredrikstad ?
Ein spennande by du bur i som me fekk sjå ein liten flik av i NRK serien Anno.
Dine bilder frå byen er i allefall god reklame for byen du bur i.
Mvh
Inger Anne
Walter S.
Takk for kommentar, Inger Anne!
- Joda, huset ligger i en gammel bydel med "fine" hus på alle kanter, men gatene er trange og vanskelig å få avstand nok til å "favne" hele miljøet. Må ta 1 hus av gangen her.
Mvh,
Walter
Øyvind B.
En perle av et hus dette. Kan fint leve med avkuttet spir. Utrolige kontraster og farger. Liker tre-speilingen vinduet oppe pluss tre litt lengre nede. Skaper dynamikk. Veldig bra! Mvh Øyvind
Walter S.
Takk skal du ha, Øyvind B. - og fint at du kan leve med avkuttet spir - det gjør livet så mye enklere og lettere for meg!
;-)
Ser at du er fra Langhus. Har selv bodd på Langhus i mange år, bl.a. fra 1980 til 2001 i selvbygd enebolig der (Øvreveien og Fossveien), før jeg flyttet til Kråkerøy. Kona er født på Langhus.
Mvh,
Walter
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
God Påske<!
:-)
Mvh,
Walter
Lys og farger er fint ivaretatt med god etterbehandling. :)
Mvh Erling
mvh. Erik
Geir
Jeg er nok ikke nok bevandret i sjangeren, men synes liksom stilen minner om noen hus på Vestkanten i Oslo som går under betegnelsen kråkeslått. Men det er kanskje grunnet manglende vedlikehold?
Sjøl har jeg stor sans for denne arkitekturen. Noe helt annet enn "minkburene" som kom opp på 50 tallet.
Må ha vært trangt bak deg siden du ikke fikk hele huset med en 23 mm.
Det er derfor jeg bruker et 16-300 mm. Tamron objektiv som mitt permanente - noen ganger med et 8-16 mm. i lomma for ekstreme forhold.
Roar
@ Lasse: Teknikken med vertikale bilder for sammensmelting til panorama kjenner jeg til - Men, til det trengs stativ, noe jeg ikke hadde med meg. Kunne også brukt min 14mm vidvinkel - HVIS jeg hadde den med meg. På frihånd så klarer man ikke å overlappe vertikale eksponeringer godt nok til perfekt "stitch".
Takk også til Kjell Øyvind, Erling, Erik, Geir og Roar, for omtale i kommentar!
@ Kjell Øyvind + Geir: Joda, å "sy sammen" (stich) et loddrett panorama er ikke vanskeligere enn et panorama som er koblet sideveis, MEN - det som blir krumtappen ved slike hus-bilder med rette kanter er jo perspektivet som forandrer seg når du hever objektivet oppover for bilde nr. 2 (annen etasje og taket), så styrtende linjer må først "konsolideres2 før man kan sy sammen med 1. etasje. Det går, men betyr mye arbeide. Jeg bruker Elements til dette som har 5 forskjellige funksjoner / måter å "sy sammen" bilder på, litt avhengig av hvordan eksponeringene er tatt.
Dessuten legger jeg ALDRI mine husbilder ut i kategori "Arkitektur" fordi det da kreves en helt annen teknikk, i tillegg til optikk - og millimeter-nøyaktighet når det gjelder rette vinkler, linjer og perspektiv.
- Alle mine bilder ligger i kategori "Landskap" hvor jeg, ved siden av huset som "dokumentasjons-objekt" gjerne skildrer lys, farger og stemning som det viktigste for meg.
Jeg lar meg derfor ikke "vippe av pinnen" når noen kommenterer at bildet ikke tilfredsstiller arkitektur-standard - noe jeg ikke prøver på uansett.
@ Roar: Joda, jeg kunne godt rygge litt til og få med hele huset, men da hadde jeg også stått under grenene på disse store kastanjetrærne som jeg sto i mellom. Grener og småkvist hadde da dekket til halve taket - og jeg hadde vært like lang. Skjønner?
Ofte er det et valg mellom pest eller kolera når man tar slike bilder i bymiljø, fordi bredden av gaten, trær og busker, trafikkskilt, parkerte biler og ofte søppelkontainere, stenger for "den ideelle" posisjon for å få med seg huset.
Mvh,
Walter
Dette ble en lang "avhandling", men mange kommentarer (som jeg setter pris på) med mange spørsmål og innvendinger, krever gode svar.
;o)
Ein spennande by du bur i som me fekk sjå ein liten flik av i NRK serien Anno.
Dine bilder frå byen er i allefall god reklame for byen du bur i.
Mvh
Inger Anne
- Joda, huset ligger i en gammel bydel med "fine" hus på alle kanter, men gatene er trange og vanskelig å få avstand nok til å "favne" hele miljøet. Må ta 1 hus av gangen her.
Mvh,
Walter
;-)
Ser at du er fra Langhus. Har selv bodd på Langhus i mange år, bl.a. fra 1980 til 2001 i selvbygd enebolig der (Øvreveien og Fossveien), før jeg flyttet til Kråkerøy. Kona er født på Langhus.
Mvh,
Walter