... selvvalgte oppgave var å finne ut om min PEN-F kan vikariere for E-M1 som reserveløsning til mine mest fotograferte motiver.
Overrasket og fornøyd.
Bildet inngår i albumet " Herregårdslandskapet i Rygge " - En bildevandring i Norges mest storslagne og gjennomførte herregårdslandskap. Den 13. sept. 2013 ble, - i middelalderen som nabogårder, seinere sammenslått som gods, - gårdene Værne Kloster (Johannitterkloster - som etterhvert utover i middelalderen helt eller delvis eide 186 gårder, så krongods og deretter herregård) og Huseby (Middelalders maktsentrum) fredet av Kongen i Statsråd. I dette store landbrukspregede rommet ligger det også fire naturreservater og et stort antall fornminner. Noen steinkast syd for Værne ligger Evje Herregaard med sitt noe mer beskjedne uttrykk. Denne gården inngår ikke i landskapsvernområdet med unntak av to reservater; bøkelunden Kajalunden og Vardåsen.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1048639} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Oiiii!
Der var Olympus PEN-F i huset? Dette ser jo lovende ut, Olav Bjarte. Ser at bøkene dine har fått masse grønt på seg...
:-)
Gratulerer med nytt kamera!
Mvh,
Walter
Arild T.
Gode lys- og skyggevirkninger. Flott samspill mellom det vårlige grønne og lyset.
Hilsen Arild
Avsluttet .
Når det gjelder erfaring med diverse kameraer har jeg svært lite å komme med. Men bildet er flott, en fest med lys og lysegrønt i skogen. Herlig!
Jostein S.
Hei
Lyst og lekkert
Nydelig MOTIV
Jostein
Harald N.
Bilete blei nå vakkert!
Mvh Harald
Olav Bjarte K.
Takk for hyggelige meldinger!
vh, -bj.
Bjørnar P.
Tilnærmet perfekt eksponert. Godt komponert. Troverdige farger og kontraster. Litt lite tegning i høylysene etter min smak, men det kan kanskje korrigeres ved en annen etterbehandling?
Bildebrikken og elektronikken i PEN-F bør være hakket bedre enn den som er i E-M1 siden det er en nyere generasjon, så kameraet fungerer utvilsomt godt både som reserveløsning og som hovedkamera.
Det største minuset er kanskje fraværet av værbeskyttelse?
Olav Bjarte K.
Takk også til deg for hyggelig kommentar, Bjørnar!
Kameraprodusenter er lure, etter hvert tror jeg det kommer en 2`er med den beskyttelsen du/vi savner. Kanskje.
Som du nevner er dette et etterbehandlet bilde, men denne gangen er inngangsfila faktisk JPEG. Jeg prøvde å sette uttrykket på "drømmekvisten", noe jeg tror jeg kom i mål med. Den svake himmelen er et resultat av dette.
Etter hvert som jeg fikler med denne artige og litt for kostbare lekkerheten tror jeg at det for min del ikke alltid er bryet verdt å gå gjennom RAW-fila - Olympus` JPEG-motor leverer troverdige bilder bare man tenker litt i forkant av eksponeringen. Vi får se ...
Jeg har forsøkt den høyoppløselige "knappen" i naturen, men den muligheten krever absolutt vindstille ift vegetasjon. Innendørs, f eks til arkitektur må det være en innertier.
(Jeg husker at da jeg satte meg inn i 4/3-systemet og deretter kjøpte min E-3 så mente et av de mest seriøse nettstedene at 20 mp er grensa for hva denne sensorstørrelsen kan klare, så det er mulig at Olympus nå stanger hodet i taket. Enda en gang - vi får se ... )
vh, - bj.
Bjørnar P.
Objektiver har, i likhet med bildebrikker, en gitt oppløsningsevne. Jeg har også sett denne antydet til 20MP, men dersom det er flere bilder som smeltes sammen, vil ikke denne begrensningen være der. Tester har vist at det er en klar forbedring i oppløsninga på bilder tatt med høyoppløsnings-innstillinga dersom man lager tilstrekkelig store utskrifter eller utsnitt, så den økte oppløsninga er nok reell nok. Om man trenger den, er en annen sak. Jeg er fortsatt tilfreds med de bildene jeg tok med E-1, som har en oppløsning på 5MP...
En forbedring av kontrastomfanget er mer interessant for meg, selv om man også der kan "jukse" ved å bruke HDR-teknikk.
Olympus er kjent for å ha en god jpeg-motor, så det du ev. taper ved bruk av jpeg er først og fremst fleksibilitet under etterbehandlinga. Jeg syns det er bedre å justere bildet i ettertid enn i forkant, men det blir en smakssak. Begge deler kan gi et topp sluttresultat så lenge fotografen er seg bevisst mulighetene og begrensningene.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Der var Olympus PEN-F i huset? Dette ser jo lovende ut, Olav Bjarte. Ser at bøkene dine har fått masse grønt på seg...
:-)
Gratulerer med nytt kamera!
Mvh,
Walter
Hilsen Arild
Lyst og lekkert
Nydelig MOTIV
Jostein
Mvh Harald
vh, -bj.
Bildebrikken og elektronikken i PEN-F bør være hakket bedre enn den som er i E-M1 siden det er en nyere generasjon, så kameraet fungerer utvilsomt godt både som reserveløsning og som hovedkamera.
Det største minuset er kanskje fraværet av værbeskyttelse?
Kameraprodusenter er lure, etter hvert tror jeg det kommer en 2`er med den beskyttelsen du/vi savner. Kanskje.
Som du nevner er dette et etterbehandlet bilde, men denne gangen er inngangsfila faktisk JPEG. Jeg prøvde å sette uttrykket på "drømmekvisten", noe jeg tror jeg kom i mål med. Den svake himmelen er et resultat av dette.
Etter hvert som jeg fikler med denne artige og litt for kostbare lekkerheten tror jeg at det for min del ikke alltid er bryet verdt å gå gjennom RAW-fila - Olympus` JPEG-motor leverer troverdige bilder bare man tenker litt i forkant av eksponeringen. Vi får se ...
Jeg har forsøkt den høyoppløselige "knappen" i naturen, men den muligheten krever absolutt vindstille ift vegetasjon. Innendørs, f eks til arkitektur må det være en innertier.
(Jeg husker at da jeg satte meg inn i 4/3-systemet og deretter kjøpte min E-3 så mente et av de mest seriøse nettstedene at 20 mp er grensa for hva denne sensorstørrelsen kan klare, så det er mulig at Olympus nå stanger hodet i taket. Enda en gang - vi får se ... )
vh, - bj.
En forbedring av kontrastomfanget er mer interessant for meg, selv om man også der kan "jukse" ved å bruke HDR-teknikk.
Olympus er kjent for å ha en god jpeg-motor, så det du ev. taper ved bruk av jpeg er først og fremst fleksibilitet under etterbehandlinga. Jeg syns det er bedre å justere bildet i ettertid enn i forkant, men det blir en smakssak. Begge deler kan gi et topp sluttresultat så lenge fotografen er seg bevisst mulighetene og begrensningene.