Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_107258} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Har desaturert bildet, bortsett fra armlenene og presten. Ser nå at det ble kult når du flipper det horisontalt. Hmm.
Kommentarer?
Lars Erik N.
Er rekkverke veldig høyt eller er personen liten ?. Syntes det er et bra bilde, men riktig desaturering. Skulle bare hatt litt mer person (eller litt mer ansikt).
Mvh
Lars
Kristoffer L.
Meget fin diagonalkomposisjon her, delvis gjentatt i øvre høyre hjørne.
Det er litt synd at vi ikke ser ansiktet på presten.
Er i tvil om desatureringen, og bildet er litt konturløst. Hvorfor ikke ta skrittet helt ut og presentere bildet i gråskala, med litt mørkere toner og mer kontrast? (Bruke levels.) Tror tegningene i muren, trappen og presten kunne blir veldig fine da.
Du spurte om forslag til tekniske forbedringer på ''Drømmer''. Har lagt igjen et par tips der også.
Dette er selvfølgelig bare mine meninger. Andre vil sikkert ha andre syn på hva som tjener disse bildene best, og ha minst like rett som jeg har. Det er bare å prøve seg fram og finne det uttrykket du er best fornøyd med selv. ;-)
- Kristoffer
Carsten S.
Er ening LEN angående ansikte. Siden du kaller det 'Hinduismens ulike ansikter' ville jeg kanskje har valgt å desaturere rekkeverke også men i steden la fargene på de bønnefanene.
mvh, Carsten S.
Erlend B.
Takk for mange gode tips.
Jeg er nok enig i at ansiktet til presten gjerne skulle vært med. Men jeg føler at bildet mister mye dersom alt er i SH, men jeg kan legge ut en ny versjon.
I og med at bønnefanene er buddhistiske tror jeg de får forbli i SH. De vil også stjele for mye fokus ut av bildet.
Kristoffer L.
Erlend,
Ser du har lagt inn en s/h-versjon, og synes du er på rett spor. V2 ble imidlertid ganske grå. Har tatt meg den frihet å sende deg et utkast slik jeg forestilte meg at bildet kunne se ut. Legg den gjerne ut som v3. ;-)
Angående desaturering og selektive farger - mitt syn er at et bilde skal være bra spesielt - og det skal ligge en helt bevisst og godt begrunnet kunstnerisk tanke bak - før en skal vurdere å blande gråskala med farger (desaturerte eller ikke). Enten bør hele bildet være i farger, eller i s/h. Å tone ned flaggene fordi de er buddhistiske, synes jeg følgelig ikke er noen god idé. Presten befinner seg jo der han gjør, og så sant dette skal være et dokumentarisk bilde, vil - etter mitt skjønn - det rette være enten å bruke farger på alt i bildet, eller kjøre det helt i svarthvitt.
Desaturert eller ikke er et helt annet spørsmål, enkelte bilder kan med hell desatureres nesten ned til gråtoner. Forskjellige gråtoneversjoner kan jo også være svært ulike. Hvis du legger ut mitt utkast, er dette en god illustrasjon på det.
- Kristoffer
Erlend B.
Setter stor pris på slike tiltak! Legger den ut som v3.
Hva med bilde nr. 134437 ? Synes du farger/ SH kan forsvares her?
Jobber forresten ikke på den norske skolen i Kathmandu, men på en liten nepalesisk skole. Men jeg bor på gjestehuset her, så det henger nok bilder på veggen av dine bekjente ja.
Erlend
Kristoffer L.
Ok. ;-)
Når det gjelder bilde nr. 134437, så jeg det da du la det ut, men må innrømme at jeg hoppet over å kommentere det, nettopp på grunn av fargebruken.
Spørsmålet er hva du vil at bildet skal være. Alt handler jo om kommunikasjon. Som ''artsy'' postkortgimmmick kan det hende at det ville fungert slik. Skal det derimot være en dokumentar, beretning eller miljøskildring, står de selektive fargene i veien for helheten bildet skal berette om.
I dette bildet ville jeg nok også ha ''gasset på'' med levels og mørkere toner, for å unngå det grå preget. (Dette kan du trygt gjøre i flere av bildene dine for å oppnå mer ''smell'' i dem. Selvsagt er det en balanse her mellom kontraster, mørke toner og detaljer, men den finner en etterhvert.) Tror dette ville ''gjøre'' bildet langt mer enn kombinasjonen av utpreget grått og knallfarger.
Håper du ikke oppfatter dette som slakt, for det er det definitivt ikke. I utgangspunktet er bildet kjempebra. Men min personlige mening er altså at det ville blitt mer smell i bildet du nevner, med godt gjennomførte gråtoner.
- Kristoffer
Kristoffer L.
Ser ikke v3 enda...
Erlend B.
Hmm. Jeg la den ut. Skal prøve på ny...
Erlend B.
'Når det gjelder bilde nr. 134437, så jeg det da du la det ut, men må innrømme at jeg hoppet over å kommentere det, nettopp på grunn av fargebruken.''
Det er nettopp da jeg vil du skal kommentere. Setter stor pris på dine innspill og du må ikke være redd for at jeg skal ta det som slakt.
V3 ble skikkelig rå! Rekkverket ble mye tøffere nå. Jeg har fortsatt mye å lære når det gjelder kontraster og toner.
Kristoffer L.
Der var den ja!
Det har vært litt krøllball med bildeutlegging her, var utsatt for noe liknende selv i går kveld.
Konvertering til gråskala kan gjøres på mange måter. Selv veksler jeg litt mellom å bruke den vanlige konverteringen til gråskala, og Channel Mixer. Det flotte med den siste er at en kan mikse ned fargekanalene ulikt til grått, og derved styre toneskalaen slik en vil at den skal være. Det blir som å fotografere med filtre (gult, rødt, grønt, blått), bare enklere. I utgangspunktet behøver en kanskje ikke å filtrere, men på enkelte bilder kan dette virkelig gjøre susen.
På v3 ovenfor brukte jeg bare standardverdiene under nedmiksing, dvs. ingen filtre.
- Kristoffer
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Kommentarer?
Mvh
Lars
Det er litt synd at vi ikke ser ansiktet på presten.
Er i tvil om desatureringen, og bildet er litt konturløst. Hvorfor ikke ta skrittet helt ut og presentere bildet i gråskala, med litt mørkere toner og mer kontrast? (Bruke levels.) Tror tegningene i muren, trappen og presten kunne blir veldig fine da.
Du spurte om forslag til tekniske forbedringer på ''Drømmer''. Har lagt igjen et par tips der også.
Dette er selvfølgelig bare mine meninger. Andre vil sikkert ha andre syn på hva som tjener disse bildene best, og ha minst like rett som jeg har. Det er bare å prøve seg fram og finne det uttrykket du er best fornøyd med selv. ;-)
- Kristoffer
mvh, Carsten S.
Jeg er nok enig i at ansiktet til presten gjerne skulle vært med. Men jeg føler at bildet mister mye dersom alt er i SH, men jeg kan legge ut en ny versjon.
I og med at bønnefanene er buddhistiske tror jeg de får forbli i SH. De vil også stjele for mye fokus ut av bildet.
Ser du har lagt inn en s/h-versjon, og synes du er på rett spor. V2 ble imidlertid ganske grå. Har tatt meg den frihet å sende deg et utkast slik jeg forestilte meg at bildet kunne se ut. Legg den gjerne ut som v3. ;-)
Angående desaturering og selektive farger - mitt syn er at et bilde skal være bra spesielt - og det skal ligge en helt bevisst og godt begrunnet kunstnerisk tanke bak - før en skal vurdere å blande gråskala med farger (desaturerte eller ikke). Enten bør hele bildet være i farger, eller i s/h. Å tone ned flaggene fordi de er buddhistiske, synes jeg følgelig ikke er noen god idé. Presten befinner seg jo der han gjør, og så sant dette skal være et dokumentarisk bilde, vil - etter mitt skjønn - det rette være enten å bruke farger på alt i bildet, eller kjøre det helt i svarthvitt.
Desaturert eller ikke er et helt annet spørsmål, enkelte bilder kan med hell desatureres nesten ned til gråtoner. Forskjellige gråtoneversjoner kan jo også være svært ulike. Hvis du legger ut mitt utkast, er dette en god illustrasjon på det.
- Kristoffer
Hva med bilde nr. 134437 ? Synes du farger/ SH kan forsvares her?
Jobber forresten ikke på den norske skolen i Kathmandu, men på en liten nepalesisk skole. Men jeg bor på gjestehuset her, så det henger nok bilder på veggen av dine bekjente ja.
Erlend
Når det gjelder bilde nr. 134437, så jeg det da du la det ut, men må innrømme at jeg hoppet over å kommentere det, nettopp på grunn av fargebruken.
Spørsmålet er hva du vil at bildet skal være. Alt handler jo om kommunikasjon. Som ''artsy'' postkortgimmmick kan det hende at det ville fungert slik. Skal det derimot være en dokumentar, beretning eller miljøskildring, står de selektive fargene i veien for helheten bildet skal berette om.
I dette bildet ville jeg nok også ha ''gasset på'' med levels og mørkere toner, for å unngå det grå preget. (Dette kan du trygt gjøre i flere av bildene dine for å oppnå mer ''smell'' i dem. Selvsagt er det en balanse her mellom kontraster, mørke toner og detaljer, men den finner en etterhvert.) Tror dette ville ''gjøre'' bildet langt mer enn kombinasjonen av utpreget grått og knallfarger.
Håper du ikke oppfatter dette som slakt, for det er det definitivt ikke. I utgangspunktet er bildet kjempebra. Men min personlige mening er altså at det ville blitt mer smell i bildet du nevner, med godt gjennomførte gråtoner.
- Kristoffer
Det er nettopp da jeg vil du skal kommentere. Setter stor pris på dine innspill og du må ikke være redd for at jeg skal ta det som slakt.
V3 ble skikkelig rå! Rekkverket ble mye tøffere nå. Jeg har fortsatt mye å lære når det gjelder kontraster og toner.
Det har vært litt krøllball med bildeutlegging her, var utsatt for noe liknende selv i går kveld.
Konvertering til gråskala kan gjøres på mange måter. Selv veksler jeg litt mellom å bruke den vanlige konverteringen til gråskala, og Channel Mixer. Det flotte med den siste er at en kan mikse ned fargekanalene ulikt til grått, og derved styre toneskalaen slik en vil at den skal være. Det blir som å fotografere med filtre (gult, rødt, grønt, blått), bare enklere. I utgangspunktet behøver en kanskje ikke å filtrere, men på enkelte bilder kan dette virkelig gjøre susen.
På v3 ovenfor brukte jeg bare standardverdiene under nedmiksing, dvs. ingen filtre.
- Kristoffer