Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_107513} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Underfundig. Liker at hovedmotivet/dukkene er i bakgrunnen, og ikke automatisk kaster seg over seeren som blikkfang. Synes kanskej biltaket i forgrunn forstyrrer mer enn det gjør nytte. Du kunne gjerne ha gått på andre siden av bilen...
Øørlite mere kontrast hadde også gjort seg, synser jeg..:-)
Joda, bra bilde i dukkeserien din dette.
Kristoffer L.
Krøllball!
Mye rart som skjer på foto.no i kveld. Først kom et helt annet bilde opp da jeg la inn mitt. Dette måtte jeg slette, så lastet jeg inn mitt eget på nytt. Da jeg litt etter la inn en ny versjon, dukket et hundebilde opp som thumb på versjon 1. Det kan virke som om slikt kan skje hvis flere laster inn bilder samtidig...
Heidi Haugsand S.
moro bilde. liker bilder hvor man må kikke litt for å få med seg hele historien.
Kristoffer L.
Takk til David i foto.no, som kjapt ryddet opp i bildekrøllet!
- Kristoffer
Calemil M.
fin fint!
Men, hva med å droppe usmén på biltaket?
syns det fanga litt mye av oppmerksomheten min...
fantastisk blikk på ho til høyre, fint lys og skumle utstillings dukker..
Kristoffer L.
Takk for konstruktive kommentarer!
TN: Det er vanskelig å øke kontrasten uten at det går ut over detaljer innover i lokalet. Har lagt på litt usm, tror det hjalp litt.
CM: Godt forslag! I v3 har jeg fjernet usm-en på biltaket, og gjort det litt mørkere også. Tror ikke det stikker seg så mye fram nå.
I scannet oppløsning (5400 dpi) er bildet fullt av detaljer innover i butikken. Selv om jeg valgte et ganske stort format på bildet, er det ikke til å unngå at en rekke av disse har gått tapt under forminskningen. Originalen er et lysbilde. På et 2 x 2 m lerret i et mørkt rom kommer dette bildet virkelig til sin rett. ;-)
- Kristoffer
Egil E.
#3 er vel teknisk det beste. Knallfint livlig dette, masse detaljer som ikke blir til rot men en fin beretning slik du legger det frem. Det er nesten som det er regisert slik deltagerne fremstår med sine uttrykk (i positiv mening).
Har litt sans for dette ja..
Georg K.
Kristoffer - when looking at all three version's - knowing that # 3 is perhaps the most cleanest one - I still like # 2 best.
Compliment for the voodoo link - that's a splendid idea - and a great playground for all kind of association's.
The kind of view is suggesting it almost - coming from the perspective of a simple spectator - drawn into the scene - and as a result of the view - amazingly busy with picking up the details - discovering a face here - a doll - a face there - a living one - an other one - doll, a life - a guy or a woman - it's like a huge melting pot - and as harmless it is - as confusing it is with some distance - seeing easily accepted ideals mirror like in faces and poses of - doll's - you might get reminded to something we could call voodoo.
It's a good shot - a very busy scene - but straighten out but the relative distant view, the organisation of the composition - and the good use of foreground - leading into the scene.
Good series - like it more and more
Kristoffer L.
Tusen takk for fine tilbakemeldinger som jeg setter stor pris på!
Georg: Once more, a special thank you for your profound and inspiring comment. The question of versions is of course a matter of personal taste. While v3 is obviously the cleaner one, technically, I can still understand why you prefer v2. The less reflective roof in v2 is more of a dirty gate into the scene. This dimension is less emphasized in v3, which, on the other hand, takes us more directly to the action.
- Kristoffer
Avsluttet .
Versjon 3 fremstår vesentlig bedre teknisk. Usm var nok en bedre løsning enn mer kontrast ja. Det var liksom egentlig denne økte skarpheten og sv/hv-tonene jeg savnet i versjon 1, men jeg formulerte meg litt krøkkete.
Eli L.
Jeg synes 2 og 3 er alt for usm'ete! Derfor liker jeg eneren best selv om toneforløpet var litt slapt. Men et artig motiv du har funnet (igjen!). Det bilpanseret eller hva det er for noe forran skulle så absolutt ikke vært med. Og jeg savner å se mer av fjesene til de handlende menneskene også. Om du hadde gått inn i butikken og byttet ståsted hadde du kanskje fått med mer liv i ansiktene itl menneskene som en fin kontrast til dukkenes. Fikk med meg de to iskremspisende damene da, de var fine!
Kristoffer L.
Takk for konstruktive meldinger! Jeg setter pris på ærlige meninger - så rett fra levra fungerer fint for meg.
Eli:
Selvfølgelig skulle ikke bilen vært der. Men jeg får ikke tatt bildet om igjen, så jeg toner den heller ned. Kapper jeg den bort, mister jeg bæreposene til høyre, som jeg synes er viktige for bildet. Et bilde inne i butikken kunne selvfølgelig også vært topp, men det ville blitt et helt annet bilde. Her ønsket jeg at menneskene skulle fremstå som statister. De kommer inn til venstre, ''danser med dukker'', og går ut igjen til høyre, med handleposer og is og forskjellig.
Hadde jeg vært såpass for meg som jeg er i dag, 20 år etter, hadde jeg sannsynligvis skutt minst én rull med film i og omkring denne ene butikken. Den var en reportasje verd, for å si det slik.
Har lagt ut en versjon #4 nå hvor jeg har halvert skarpingsstyrken. Tror det hjalp. ;-)
- Kristoffer
Roy S.
v1 uten tvil herfra Kris ;)
jeg mister essensen av bildet, handlingen, ved de endringene som blir gjort i de to andre v.
sterk serie.
Roy
Roy S.
nei, jeg vet ikke helt.
V4 flytter oppmersomhetsplanet (om du skjønner) innover i bildet. I v1 opprettholdes følelsen av at man som betrakter står utenfor å ser inn, men i v4 blir jeg mer trukket innover i lokalet. Jeg kjøper fremdeles V1 ;)
Roy
Kristoffer L.
Jeg selger v1 enda jeg, Roy. ;-)
Ioannis L.
Kan menneskene her være dukkene? Men... energien, blikkene, stemmene, livet... alt over og under virkeligheten på samme tid! Det er så nært og ekte at man kan ta på det!
På en annen side lar jeg tankene vandre... og legger merke til at dukkene studerer menneskene... disse uhångripelige skapningene...
Vi stiller dem ut, og blir i stedet stillt ut selv, hehe! ;D
Avsluttet .
Deilig kaos bilde.. Liker godt. Herlig uttrykk i ansiktet på ho fremst til høyre. Bra!
:-)
_margrete_
Kristel S.
Har nå tittet gjennom en god del av denne serien, og hvert enkelt er jo en opplevelse i seg selv, fulle av spennende detaljer og uttrykk.
Nå trodde jeg jeg var kommet til Polen. Jeg vet ikke hvor mange ferier i min barndom vi tilbragte der, og dette dro meg rett tilbake - for slik var det ofte i butikkene. Men ser ''Le ditt'' og ''Le datt'', og vi er vel i Frankrike.
Herlig, kaotisk, litt samlebåndsaktig. Kvinner som handler, menn som selger (?), tilbud tilbud tilbud! Fin kommunikasjon mellom de to kvinnene. Og ellers så mange detaljer å se på, jeg synes dette er en flott dokumentasjon. Og kanskje derfor liker også jeg best v2, synes biltaket er med på å fortelle litt om vær og vind, og vaskevaner som jeg kjenner meg godt igjen i ;)
Mvh Kristel.
Kristoffer L.
Hjertelig takk for de siste kommentarene, og spesielt til deg, Kristel - for den siste kommentaren på dette nå gamle bildet.
Du har rett, vi er i Paris. Jeg lot meg inspirere av den ganske ville handlemanien jeg var vitne til i denne gaten. Såvidt jeg kan huske, var det ingen andre selgere i lokalet enn utstillingsdukkene. Disse var det til gjengjeld et enormt antall av, både på golv og vegger, og de gjorde en formidabel jobb. Folk handlet som gale.
Verden vil bedras. ;-)
- Kristoffer
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Øørlite mere kontrast hadde også gjort seg, synser jeg..:-)
Joda, bra bilde i dukkeserien din dette.
Mye rart som skjer på foto.no i kveld. Først kom et helt annet bilde opp da jeg la inn mitt. Dette måtte jeg slette, så lastet jeg inn mitt eget på nytt. Da jeg litt etter la inn en ny versjon, dukket et hundebilde opp som thumb på versjon 1. Det kan virke som om slikt kan skje hvis flere laster inn bilder samtidig...
- Kristoffer
Men, hva med å droppe usmén på biltaket?
syns det fanga litt mye av oppmerksomheten min...
fantastisk blikk på ho til høyre, fint lys og skumle utstillings dukker..
TN: Det er vanskelig å øke kontrasten uten at det går ut over detaljer innover i lokalet. Har lagt på litt usm, tror det hjalp litt.
CM: Godt forslag! I v3 har jeg fjernet usm-en på biltaket, og gjort det litt mørkere også. Tror ikke det stikker seg så mye fram nå.
I scannet oppløsning (5400 dpi) er bildet fullt av detaljer innover i butikken. Selv om jeg valgte et ganske stort format på bildet, er det ikke til å unngå at en rekke av disse har gått tapt under forminskningen. Originalen er et lysbilde. På et 2 x 2 m lerret i et mørkt rom kommer dette bildet virkelig til sin rett. ;-)
- Kristoffer
Har litt sans for dette ja..
Compliment for the voodoo link - that's a splendid idea - and a great playground for all kind of association's.
The kind of view is suggesting it almost - coming from the perspective of a simple spectator - drawn into the scene - and as a result of the view - amazingly busy with picking up the details - discovering a face here - a doll - a face there - a living one - an other one - doll, a life - a guy or a woman - it's like a huge melting pot - and as harmless it is - as confusing it is with some distance - seeing easily accepted ideals mirror like in faces and poses of - doll's - you might get reminded to something we could call voodoo.
It's a good shot - a very busy scene - but straighten out but the relative distant view, the organisation of the composition - and the good use of foreground - leading into the scene.
Good series - like it more and more
Georg: Once more, a special thank you for your profound and inspiring comment. The question of versions is of course a matter of personal taste. While v3 is obviously the cleaner one, technically, I can still understand why you prefer v2. The less reflective roof in v2 is more of a dirty gate into the scene. This dimension is less emphasized in v3, which, on the other hand, takes us more directly to the action.
- Kristoffer
Eli:
Selvfølgelig skulle ikke bilen vært der. Men jeg får ikke tatt bildet om igjen, så jeg toner den heller ned. Kapper jeg den bort, mister jeg bæreposene til høyre, som jeg synes er viktige for bildet. Et bilde inne i butikken kunne selvfølgelig også vært topp, men det ville blitt et helt annet bilde. Her ønsket jeg at menneskene skulle fremstå som statister. De kommer inn til venstre, ''danser med dukker'', og går ut igjen til høyre, med handleposer og is og forskjellig.
Hadde jeg vært såpass for meg som jeg er i dag, 20 år etter, hadde jeg sannsynligvis skutt minst én rull med film i og omkring denne ene butikken. Den var en reportasje verd, for å si det slik.
Har lagt ut en versjon #4 nå hvor jeg har halvert skarpingsstyrken. Tror det hjalp. ;-)
- Kristoffer
jeg mister essensen av bildet, handlingen, ved de endringene som blir gjort i de to andre v.
sterk serie.
Roy
V4 flytter oppmersomhetsplanet (om du skjønner) innover i bildet. I v1 opprettholdes følelsen av at man som betrakter står utenfor å ser inn, men i v4 blir jeg mer trukket innover i lokalet. Jeg kjøper fremdeles V1 ;)
Roy
På en annen side lar jeg tankene vandre... og legger merke til at dukkene studerer menneskene... disse uhångripelige skapningene...
Vi stiller dem ut, og blir i stedet stillt ut selv, hehe! ;D
:-)
_margrete_
Nå trodde jeg jeg var kommet til Polen. Jeg vet ikke hvor mange ferier i min barndom vi tilbragte der, og dette dro meg rett tilbake - for slik var det ofte i butikkene. Men ser ''Le ditt'' og ''Le datt'', og vi er vel i Frankrike.
Herlig, kaotisk, litt samlebåndsaktig. Kvinner som handler, menn som selger (?), tilbud tilbud tilbud! Fin kommunikasjon mellom de to kvinnene. Og ellers så mange detaljer å se på, jeg synes dette er en flott dokumentasjon. Og kanskje derfor liker også jeg best v2, synes biltaket er med på å fortelle litt om vær og vind, og vaskevaner som jeg kjenner meg godt igjen i ;)
Mvh Kristel.
Du har rett, vi er i Paris. Jeg lot meg inspirere av den ganske ville handlemanien jeg var vitne til i denne gaten. Såvidt jeg kan huske, var det ingen andre selgere i lokalet enn utstillingsdukkene. Disse var det til gjengjeld et enormt antall av, både på golv og vegger, og de gjorde en formidabel jobb. Folk handlet som gale.
Verden vil bedras. ;-)
- Kristoffer