eller sånn
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2018-08-18 18:45:29
    Versjon #2
  • Lagt inn: 2018-08-18 18:46:01
    Versjon #3
Utstyr
  • Canon EOS 6D
  • EF16-35mm f/4L IS USM
  • Brennvidde24.0mm
  • Blenderf/7.1
  • Lukker1/60s
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNatur
  • Lastet opp
  • Visninger63
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1092999} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (9)
Avsluttet .
Detta kler ikke din stil Marit..er nå min mening;o)
Per Haavard L.
Hei Marit støtter meg til det Knut sier
Avsluttet .
Hei Marit,

Jeg har kanskje vært litt i tvil om hva jeg skal tenke om dette bildet, og jeg var også litt usikker på om jeg skulle skrive en kommentar her. Men jeg kom til at det ville være nesten litt feigt å la det være. Jeg har stor sans for din fotografi, og jeg har forsøkt å kommentere de fleste av bildene dine, derfor skal jeg også forsøke å formulere noen tanker om dette.

For det første merker jeg meg et tiltalende landskap, en fin komposisjon og herlige farger. Så kommer vi altså til problemstillingen om systematisk og planlagt bruk av uskarphet som et fotografisk virkemiddel.

Min mening er at planlagt bruk av uskarphet kan gi meget interessante og tiltalende effekter. Det er selvsagt derfor mange dyktige amatører og profesjonelle fotokunstnere gjør bruk av slike virkemidler. Noen har sogar blitt mestere i å utnytte dette, jfr. for eksempel en av våre største fotokunstnere Johs Bøe.

Jeg tenker at systematisk uskarphet kan skape en fin spenning i bildet, betrakteren ser en del, men noe blir liggende uklart og roper på betrakterens fantasi og gir rom for ulike lesninger. Noen ganger kan det gi fine estetiske effekter som lar betrakteren oppleve spesielle stemninger som kan ha svært ulik karakter.

Hvis man velger å gjøre uskarpheten så omfattende at referansene forsvinner, slik at betrakteren ikke uten videre kan forstå hva som har befunnet seg foran kameraet da bildet ble tatt, kan man oppnå former og farger som kan gi betrakteren store opplevelser. Fra malerkunsten kan man finne gode eksempler på det, i Norge blant andre Jacob Weidemann og ikke minst Tore Heramb som er undertegnedes store favoritt. De forholdt seg begge til naturopplevelser og forenklet det de så, til rene former, strukturer og farger, og resultatene kunne bli umåtelig tiltalende. Foto kan også utvilsomt brukes til å skape slike effekter. Og man trenger absolutt ikke være profesjonell for å kunne få en del ut av dette.

Tilbake til ditt bilde: Jeg opplever egentlig en fin stemning her, noe mykt og sanselig,tanken går kanskje til en rolig sensommer- eller høstdag med litt dis eller tåke og fred og ro. Og jeg verdsetter den fine estetiske kvaliteten jeg synes bildet har.

Problemet kan være: har du gått langt nok i å gjøre det uskarpt? Argumentasjonen til kommentatorene ovenfor,at bildet er dårlig fordi det ikke samsvarer med din stil har jeg ikke helt sansen for. Det må være tillatt prøve seg frem litt.

Jeg antar at dette er et slags eksperiment fra din side, og i så fall vil jeg absolutt oppfordre deg til å fortsette å eksperimentere, kanskje en interessant vinkling er å gjøre ting enda mer uskarpe? Jeg må innrømme at jeg selv tidvis pusler med slike varianter, men har hittil vært for feig til å publisere noe. Slik sett synes jeg ditt bilde er inspirerende. Lykke til videre.

vennlig hilsen Kjell Øyvind
marit f.
Tusen takk for kommentarer, ser at det er svært delte meninger om det jeg har laget. Til Kjell Ø, takk for din grundige analyse,setter stor pris på det. Det er vanskelig å legge ut noe som bryter med det en vanligvis gjør. Dette ble et eksperiment som ble til underveis. Tanken var å gå til dette tjernet i tungt regnvær, lage et litt tung bilde ved det mørke tjernet. For å beskytte kameraet tredde jeg en plastpose rundt det, helt til jeg kom på å fotografere gjennom posen. Fikk dermed et slags filter, noe som slo litt ujevnt til i regnværet. Noen ble som det første, der en lett ser hva det er, det andre er atskillig tyngre. Det tredje noe midt i mellom. Kommer kanskje til å prøve dette ved flere anledninger, en tanke kan være å lage hull i posen der en vil framheve hovedmotivet.
Dette var litt om dette.
Harald N.
Eg har sett på dette, fint med Kjell Ø. sin gode vurdering og kan langt på veg vere enig med han, men når eg ser din kommentar med fotografering gjennom plastposen, synes eg at det var spanande og ser på originalen med nye augo. Kred. for kreativitet. Eg likar dette bildet bedre og bedre.
Tar i mot fleire kreative løysingar Marit.
Mvh Harald
marit f.
Takk Harald for din kommentar også. Jeg syns fargene blir gode på originalen med posen, fikk et litt mjukt uttrykk. Har testet posen litt idag også, men funker ikke under alle forhold.
Avsluttet .
Jeg synes din kommentar og forklaring om bakgrunn og metode var interessant. Det er meget rosverdig at du eksperimenterer, og som Harald er inne på i kommentaren over, liker jeg også bildet, spesielt versjon 1 og 3 stadig bedre. Jeg tror også at det er vanskelig å utvikle sin kompetanse innenfor fotografien uten å eksperimentere. Fortsett med det, kan jeg skal prøve litt mer også, og helst også bli litt mer modig med hensyn til å publisere. Slik sett inspirerer du på en fin måte her. vennlig hilsen Kjell Øyvind
Per Haavard L.
Hei Marit det er en foto teknik for og få slør eller dis i bilde det er og pusst på linsa før du tar bilde er det det du har gjordt her det kan bli bra men det er ikke en tenknik jeg brurker bedre og få frem den naturige tåkedisen og passe på att glasset på linsa et rendt og dogfritt skal ikke masse mere om dette nå Marit.
marit f.
Jeg har beskrevet over hvordan disse bildene ble til. Takk Per Haavard
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu