Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1094314} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Lysande hjarte, eg ser det, men kanskje uten hint.
Ser gjerne neste gong.
Mvh Harald
Avsluttet .
Hjerte er der, svakt men synlig.
Kristin B.
Skal nok få det til. Brukte raster på lyset, og må si jeg har litt idetørke akkurat nå: Hvordan kan jeg få det skarpere?
Tor Einar K.
Dette blir det samme som å lage skyggefigurer på veggen med hendene og en lampe.
Først og fremst må lyset rettes vinkelrett mot en flat bakgrunn. For å få en hjerte med skarpe kanter må lyset være uhyre retningsbestemt. Det enkleste er å bruke en minst mulig lyskilde Bruker du feks studioblitz med 7 tommers reflektor er det vanskelig om du ikke har en ekstremt trang raster pga det kringleformede blitzrøret.
Hva bruker du som lyskilde? Hvilke avstander er det fra hjerte sjablongen til blitz og sjablong til bakgrunn?
Tor Einar K.
På dette bildet til Egil kommer lyset fra en spot som er ca 3 cm i diameter. Denne står drøyt 6 meter fra danseren som er et par meter unna bakveggen.
Har ikke brukt en sjablong. Man får til hjerte ved en rund lyskilde som peker nedover mot hjørnet. :)
Jeg brukte det trangeste rasteret jeg hadde, så jeg må tenke litt mer. Skal forsøke på et hjørne som ikke er buet, det kan hende det vil gjøre noe med den ferdige formen.
SveinM M.
Da er det bare å fortsette å prøve... Ser så vidt at det er et hjerte.. Lykke til! :)
Tor Einar K.
Med et hjørne blir det diffuserte refleksjoner som gjør at du aldri vil få en veldig skarp hjerteform.
Til dette prosjektet bør du nok bruke en snoot med raster da får du mer rettningsbestemt lys. Om du ikke har snoot kan du bruke en papplate med et rundt hull som sjablong. Jeg gjør ofte det om jeg ikke har tilgang til spott for å lage mønstere i studio.
Mener at du under et tidligere bilde skrev at du hadde noen svarte kapaplater. Prøv å sette dem opp som et hjørne og se om svart gir deg skarpere former.
Kristin B.
Dette er den hvite siden av de svarte kapaplatene. Amerikanerne kaller det v-flats. Sjenniale greier. Skjønner ikke hvordan svart skal kunne endre på lyset.
Hvordan virker snooten i forhold til raster?
Tor Einar K.
Når lys reflekteres speiler det flaten det treffer. Feks vil en hvit vegg gi hvit reflektere hvit lys mens en rød vegg gir rødt lys. Derfor brukes det mye svart plater(flag) til å få dypere skygger i portrett og svarte flater på blanke gjenstander i produktfoto. Derfor vil jeg tro du får en mer definert kant på hjertet ditt om du har et matt svart hjørne.
En snoot gir en mindre lyskilde og lyset får mer retning da rasteret står lenger unna blitzrøret. Men husk at den kan bli veldig varm da den stjeler mye av lyset.
Tor Einar K.
OBS! Husk at det må være raster på snooten også. Ellers lager den to lysende sirkeler som ligger litt offset pga blitzrørets kringleform.
Jeg skal ikke ha så veldig definert hjerte, og ser nå at hennes er langt mindre tydelig enn jeg husket det.
Synes det er veldig morsomt å prøve å gjenskape noe proffer har gjort, og se hva som så kommer ut av det.
(Normalt pleier jeg å glemme hva jeg startet opp med, fordi det blir så spennende å bare prøve litt her og litt der, og så har man kanskje skapt noe nytt.) :)
Tor Einar K.
Ut fra skyggene fra armene på bakveggen er ikke dette gjort med en knøttliten lyskilde. Jeg vil heller tro det er en beauty dish med raster over henne. Lysavfallet fra panne til fingertupper forteller også at den står nær henne.
Med tanke på at fotografen jobber med fashion er det nærliggende å tro at mye av bildets uttrykk er skapt i postproduksjonen. Om du drar opp 'Dehaze' på ditt bilde vil du muligens nærme deg hennes bilde. Men Adler's bilde er selvfølgelig justert langt mer enn det.
Kristin B.
Det er korrekt. Hun bruker beautydish i nesten alle sine bilder. :)
Og hun har kraftige lyskilder. Dehaze gjør bildet mørkere, også i det lyse. Jeg jobber med fargene, og å brenne ut de lyseste partiene, og mørkne de mørkeste.
(Gammel Photoshop-/Lightroom-instruktør.) :)
Tor Einar K.
Det jeg gjør i mine s/h. Ned med svartpunkt og opp med hvitpunkt for så å moderere litt med høylys og skygge justeringer. Litt clarity og/eller dehaze gir siste 'smellen' i bildet.
Kristin B.
Har du også laget røffe hjerter bak modeller?
Tor Einar K.
Nei, ikke hjerter men har blitt noen artige skygger. Har en mørk modell om en drøy uke. Mulig jeg bruker hjørnet på cycloen da. Er så heldig å ha 6 meter takhøyde så en fresnelspot hengende i pantografen kan gi artige ting.
Kristin B.
Tilgi min uvitenhet, men hva er cyclo, fresnelspot og pantograf?
Tor Einar K.
Cyclorama, også kalt infinity wall er betegnelsen når hjørner og overganger til gulv er buet slik at de ikke blir synlige på bilder.
Fresnelspoter brukes til foto, film og scenelys på teater, konserter o.l. Det gjør nesten det samme som et raster men her er det et optisk glass slik som du ser på en fyrlykt. Mens et raster stjeler mye lys vil en fresnelspot forsterke det da det samles med en gitt spredning som kan reguleres trinnløst.
Pantografer henger ned fra skinner i taket og gjør at man kan plassere lyskilden hvor man vil uten stativer som står i veien på gulvet. Du ser dem og cyclorama på vedlagt bilde
http://www.flickr.com/gp/145607632@N04/Y9X39G
Kristin B.
Takker for interessante innspill og ny kunnskap. Dette går nok langt over mitt nivå, men gøy å få innblikk også i slike verdener.
kommer fra "ligge ute i gjørma", med 17 bilder om dagen i 12 år, og har såvidt begynt å utforske studioets muligheter. Vil nok satse på ettlys-varianten også fremover, da jeg liker det enkelt, spontant og helst naturlig :)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Ser gjerne neste gong.
Mvh Harald
Først og fremst må lyset rettes vinkelrett mot en flat bakgrunn. For å få en hjerte med skarpe kanter må lyset være uhyre retningsbestemt. Det enkleste er å bruke en minst mulig lyskilde Bruker du feks studioblitz med 7 tommers reflektor er det vanskelig om du ikke har en ekstremt trang raster pga det kringleformede blitzrøret.
Hva bruker du som lyskilde? Hvilke avstander er det fra hjerte sjablongen til blitz og sjablong til bakgrunn?
http://foto.no/bildekritikk/bilde/1089708-ballerina?image...p;offset=0
Jeg brukte det trangeste rasteret jeg hadde, så jeg må tenke litt mer. Skal forsøke på et hjørne som ikke er buet, det kan hende det vil gjøre noe med den ferdige formen.
Til dette prosjektet bør du nok bruke en snoot med raster da får du mer rettningsbestemt lys. Om du ikke har snoot kan du bruke en papplate med et rundt hull som sjablong. Jeg gjør ofte det om jeg ikke har tilgang til spott for å lage mønstere i studio.
Mener at du under et tidligere bilde skrev at du hadde noen svarte kapaplater. Prøv å sette dem opp som et hjørne og se om svart gir deg skarpere former.
Hvordan virker snooten i forhold til raster?
En snoot gir en mindre lyskilde og lyset får mer retning da rasteret står lenger unna blitzrøret. Men husk at den kan bli veldig varm da den stjeler mye av lyset.
http://www.screencast.com/t/sDvQAyUe5Rf
Jeg skal ikke ha så veldig definert hjerte, og ser nå at hennes er langt mindre tydelig enn jeg husket det.
Synes det er veldig morsomt å prøve å gjenskape noe proffer har gjort, og se hva som så kommer ut av det.
(Normalt pleier jeg å glemme hva jeg startet opp med, fordi det blir så spennende å bare prøve litt her og litt der, og så har man kanskje skapt noe nytt.) :)
Med tanke på at fotografen jobber med fashion er det nærliggende å tro at mye av bildets uttrykk er skapt i postproduksjonen. Om du drar opp 'Dehaze' på ditt bilde vil du muligens nærme deg hennes bilde. Men Adler's bilde er selvfølgelig justert langt mer enn det.
Og hun har kraftige lyskilder. Dehaze gjør bildet mørkere, også i det lyse. Jeg jobber med fargene, og å brenne ut de lyseste partiene, og mørkne de mørkeste.
(Gammel Photoshop-/Lightroom-instruktør.) :)
Fresnelspoter brukes til foto, film og scenelys på teater, konserter o.l. Det gjør nesten det samme som et raster men her er det et optisk glass slik som du ser på en fyrlykt. Mens et raster stjeler mye lys vil en fresnelspot forsterke det da det samles med en gitt spredning som kan reguleres trinnløst.
Pantografer henger ned fra skinner i taket og gjør at man kan plassere lyskilden hvor man vil uten stativer som står i veien på gulvet. Du ser dem og cyclorama på vedlagt bilde
http://www.flickr.com/gp/145607632@N04/Y9X39G
kommer fra "ligge ute i gjørma", med 17 bilder om dagen i 12 år, og har såvidt begynt å utforske studioets muligheter. Vil nok satse på ettlys-varianten også fremover, da jeg liker det enkelt, spontant og helst naturlig :)