Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1098453} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Full fart på raske bein. God komposisjon, fin forteljing.
Held ein knapp på originalen.
Mvh Harald
Avsluttet .
Fantasi,tanker og følelser har godt av incitamenter til vandring. Det gir dette bildet.
Jeg tenker at noen bilder er interessante på grunn av det de skjuler eller antyder, og dette bildet både viser, skjuler og antyder.
Vi ser en brokonstruksjon (Sørenga?), som for øvrig er presentert i en utmerket komposisjon, et barn som løper fra oss mot en mann hvis hode holdes skjult for betrakteren.
Hva venter barnet? Hva vil personen? Hvem er han (for det er vel en mann)? Hva vil barnet? Her er nok å reflektere over.
Det slår meg videre at hele scenen er imponerende bygd opp, meget kreativt, kanskje med en viss dristighet, og det imponerer ytterligere.
Med andre ord: et bilde av en kvalitet vi sjelden finner her på denne siden.
vennlig hilsen Kjell Øyvind
Torild H.
Hei!
Fin og gjenkjennelig situasjon du forteller her!
Det fyrste eg tenkte var at her er det mulighet for mange utsnitt, og sidan du gir 3 versjoner sjølv, håper eg det er ok at eg foreslår nr. 4: Kutt v side tom rail i front, nede ca ved det største "rusket", og sidan fortellingen her dreier seg om møte mellom dei to, men tykkjer ditt kutt på ø person er for "brutal", er kutt ca ved knehøgde bra for meg.
helsing Torild H
Roar K.
Fint utsnitt og komp.
Skulle jeg nevne noe så er det at du skulle tatt med litt mer i forgrunn slik at du kunne skjære bort det obligatorisk uskarpe man får der og får bildet skarpt helt nedenfra. Uskarpt i front er en uting sa de gamle fotografer - skarpheten hører bakgrunnen til.
Men her har du jo også modell i bevegelse så da havner vel oppmerksomheten ofte der så mitt råd havner i bakleksa?
Roar
Kjell H.
Originalen for meg. Opplever det som en komplett komposisjon som underbygger innholdet best . Det gir dybde og rom i opplevelsen av innholdet / historien.
Øyvind B.
Takk Harald, Kjell Øyvind, Torild, Roar K. og Kjell H.
Takk for veldig gode kommentarer!
Bildet ble først lagt ut i går kveld.
Imorges prøvde jeg et alt. utsnitt v2. Resultat ble (ikke spør hvorfor) at original bildet ble slettet.
Original og v2 er nå like (igjen surr) mens v3 et eget alt. utsnitt. Synes Torild sitt forslag v4 har noe for seg.
Roar:Fornuftig det du sier. Brukte uskarpe bevisst front for å skape rom-avstand i håp om å forsterke "budskapet" der bak. Velykket? Det var det da...
Mvh Øyvind
Avsluttet .
Egentlig et litt vanskelig bilde, min første tanke var at spenningen kanskje hadde økt hvis personen lenger ute var vekk, men samtidig ser man ikke hvem det er. Gutten løper nok til denne personen, hvis personen ikke hadde vært der så løper gutten mot?. Bildet er bra og lager hodebry og irritasjon så da er du i mål hos meg.
Øyvind B.
Takk til deg og Christer!
At bildet ga deg hodebry tar jeg som et kompliment.
Mvh Øyvind
Roger H.
Jeg synes også bildet er vanskelig å si noe om. Har sett på det mange ganger og har vel kommet til at hendene til mannen er litt i veien for opplevelsen.
Foe meg ville bildet fungere med beskjæring like under fingerspissene.
Da synes jeg komposisjonen stemmer og bildet blir mer kvadratisk og fortellende. (originalen)
Roger H.
Så bra. V5 ble akkurat det jeg tenkte. Her er det spenning i fortellingen og komposisjonen.
Roar K.
Her er jeg enig med Hebæk når det gjelder V5.
Når det gjelder rom så trekker her motivet blikket innover i bildet grunnet sin form så uskarpt i front gir vel egentlig ikke så mye mer rom. Men så var det de herrer Smaken og Baken da?
Roar
Øyvind B.
Takk Roger og Roar!
Det funker og uten hender mann Roger, blir faktisk to forskjellige utrykk.
Rom, uskarpe front eller ei Roar.
Det var stemningen bildet generelt som jeg likte, da inkludert den diffuse inngangen front. Smakssak.
Mvh Øyvind
Jostein S.
Hei
Har sett på bildet flere ganger
Da har du oppnådd noe
Du tenker på det,og tar det frem igjen
Det er noe med den oppstykkingen, det vil si de ulike fargene, samt elementene for øvrig
Kan det være noe med at det ofte er en oppstykket hverdag, også for en liten
Det kan være mye å forholde seg til
Bra å ha noen å løpe til
Øyvind B.
Takk Jostein for en dyp reflekterende og god kommentar.
Mvh Øyvind
Kristin B.
Synes Kjell Øivinds betraktninger er gode, og sier det han sa. Liker første versjon best - er så glad i bilder som forteller noe. :)
Avsluttet .
Hei!
Fint bilde, men ville beskjært hardt og heftig her, helt til trappene i det minste.
Merker at mange inne på foto.no er veldig opptatt av det tekniske, men glemmer det viktigste: hva som er foran kamera.
Foto handler om å fortelle en historie, og for å fortelle historien trenger du et subjektiv, noe å "prate" om.
I bildet her regner jeg med (og tolker det selv) som at personen i enden av trappen er subjektet, den du vil fortelle noe om. Da får du i såfall to konflikter som skaper ubalanse i bilde: Den halve personen øverst i rammen og den gedigne sorte delen av brygga før trappen.
Tips: tenk subjekt. Tenk før du tar bildet: hva vil jeg fortelle/vise? Hva vil jeg fortelle om? Og deretter ikke vær redd for å beskjær til tennene om så er.
Og når du har definert subjektet kommer det tekniske. Ikke kamerateknisk men snarere komposisjon. Hvordan kan du belyse subjektet? Hvordan kan du isolere subjektet? Feks hvis subjektet er sort kan du bruke hvit bakgrunn som her. Du kan bruke spesielt lys. Dybdeskarphet. Osv osv.
Men alt starter med å definere for seg selv hva man faktisk tar bilder av og hva meningen er :)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Held ein knapp på originalen.
Mvh Harald
Jeg tenker at noen bilder er interessante på grunn av det de skjuler eller antyder, og dette bildet både viser, skjuler og antyder.
Vi ser en brokonstruksjon (Sørenga?), som for øvrig er presentert i en utmerket komposisjon, et barn som løper fra oss mot en mann hvis hode holdes skjult for betrakteren.
Hva venter barnet? Hva vil personen? Hvem er han (for det er vel en mann)? Hva vil barnet? Her er nok å reflektere over.
Det slår meg videre at hele scenen er imponerende bygd opp, meget kreativt, kanskje med en viss dristighet, og det imponerer ytterligere.
Med andre ord: et bilde av en kvalitet vi sjelden finner her på denne siden.
vennlig hilsen Kjell Øyvind
Fin og gjenkjennelig situasjon du forteller her!
Det fyrste eg tenkte var at her er det mulighet for mange utsnitt, og sidan du gir 3 versjoner sjølv, håper eg det er ok at eg foreslår nr. 4: Kutt v side tom rail i front, nede ca ved det største "rusket", og sidan fortellingen her dreier seg om møte mellom dei to, men tykkjer ditt kutt på ø person er for "brutal", er kutt ca ved knehøgde bra for meg.
helsing Torild H
Skulle jeg nevne noe så er det at du skulle tatt med litt mer i forgrunn slik at du kunne skjære bort det obligatorisk uskarpe man får der og får bildet skarpt helt nedenfra. Uskarpt i front er en uting sa de gamle fotografer - skarpheten hører bakgrunnen til.
Men her har du jo også modell i bevegelse så da havner vel oppmerksomheten ofte der så mitt råd havner i bakleksa?
Roar
Takk for veldig gode kommentarer!
Bildet ble først lagt ut i går kveld.
Imorges prøvde jeg et alt. utsnitt v2. Resultat ble (ikke spør hvorfor) at original bildet ble slettet.
Original og v2 er nå like (igjen surr) mens v3 et eget alt. utsnitt. Synes Torild sitt forslag v4 har noe for seg.
Roar:Fornuftig det du sier. Brukte uskarpe bevisst front for å skape rom-avstand i håp om å forsterke "budskapet" der bak. Velykket? Det var det da...
Mvh Øyvind
At bildet ga deg hodebry tar jeg som et kompliment.
Mvh Øyvind
Foe meg ville bildet fungere med beskjæring like under fingerspissene.
Da synes jeg komposisjonen stemmer og bildet blir mer kvadratisk og fortellende. (originalen)
Når det gjelder rom så trekker her motivet blikket innover i bildet grunnet sin form så uskarpt i front gir vel egentlig ikke så mye mer rom. Men så var det de herrer Smaken og Baken da?
Roar
Det funker og uten hender mann Roger, blir faktisk to forskjellige utrykk.
Rom, uskarpe front eller ei Roar.
Det var stemningen bildet generelt som jeg likte, da inkludert den diffuse inngangen front. Smakssak.
Mvh Øyvind
Har sett på bildet flere ganger
Da har du oppnådd noe
Du tenker på det,og tar det frem igjen
Det er noe med den oppstykkingen, det vil si de ulike fargene, samt elementene for øvrig
Kan det være noe med at det ofte er en oppstykket hverdag, også for en liten
Det kan være mye å forholde seg til
Bra å ha noen å løpe til
Mvh Øyvind
Fint bilde, men ville beskjært hardt og heftig her, helt til trappene i det minste.
Merker at mange inne på foto.no er veldig opptatt av det tekniske, men glemmer det viktigste: hva som er foran kamera.
Foto handler om å fortelle en historie, og for å fortelle historien trenger du et subjektiv, noe å "prate" om.
I bildet her regner jeg med (og tolker det selv) som at personen i enden av trappen er subjektet, den du vil fortelle noe om. Da får du i såfall to konflikter som skaper ubalanse i bilde: Den halve personen øverst i rammen og den gedigne sorte delen av brygga før trappen.
Tips: tenk subjekt. Tenk før du tar bildet: hva vil jeg fortelle/vise? Hva vil jeg fortelle om? Og deretter ikke vær redd for å beskjær til tennene om så er.
Og når du har definert subjektet kommer det tekniske. Ikke kamerateknisk men snarere komposisjon. Hvordan kan du belyse subjektet? Hvordan kan du isolere subjektet? Feks hvis subjektet er sort kan du bruke hvit bakgrunn som her. Du kan bruke spesielt lys. Dybdeskarphet. Osv osv.
Men alt starter med å definere for seg selv hva man faktisk tar bilder av og hva meningen er :)