skråblikk

Et dypdykk gjennom de siste dagers bildeflom viser vel egentlig bare det jeg har konstatert gjennom mange år. At det fortsatt presenteres veldig mye like bilder, både i innhold og i form. Der skarphet, brilians og teknisk fullkommenhet blir det viktigste i streben etter å skape det 'perfekte foto - hva nå det måtte være ?
Hva med innholdet, budskapet, kunsten å engasjere ut over det rent visuellle? Det som fester seg også etter at femti nye bilder raskt har overtatt arenaen og skriker etter oppmerksomhet. Hva med de gode historiene, de dype tankene, ettertenksomheten, blir ikke det ofte neglisjert i kampen for å skape dette vakre, rene og uskyldsfrie ?
Bare så det er sagt, ingen brannfakkel, heller ingen kritikk av mangfoldet, som er viktig. Hva hver av oss måtte ønske å formidle bestemmes selvsagt utelukkende av fotografen selv.
Dette kun ment som en liten tankevekker omkring motivvalgene. Det å finne sin egen stil blant myldret i bildeflommen..
Legger ved et motiv klart utenfor det vi oppfatter som teknisk "perfeksjonisme". Men allikevel, blir fortellingen noe dårligere av den grunn, lurer nå jeg på..?
Ordet er fritt :) * mens vi venter på at Johaug skal komme i mål, ei lita dagsreise foran neste dame..
Utstyr
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriGatefotografi
  • Lastet opp
  • Visninger138
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1101684} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (20)
Øyvind B.
Jeg kan bare snakke for meg selv Roar.
Å ta et tilnærmet teknisk perfekt bilde opplever jeg som "lett". Handler for det meste om erfaring, mestre innstillinger og kvalitet utstyr.
Å ta et bilde som forteller en historie eller fremkaller en slags gjenkjennelig følelse er veldig, veldig vanskelig.
Bildet ditt.
Hun er nøye, på gamle måten. Noterer flittig ned rutetidene.
Fornøyelig liten rufsete hverdags historie. Jeg er med.
Trykker liker!

Mvh Øyvind
jon b.
Da var hun i mål, grattis til Johaug. Enig i mye av det du skriver selv om det ene ikke utelukker det andre. Teknisk perfeksjonisme er viktig å ha i bånn før man kan utnytte mediet fullstendig. Man må kunne reglene for å bryte dem på riktig måte mener jeg. Ellers har vi jo alle subjektive preferanser i hva som treffer oss. men som sagt absolutt enig i essensen i det du skriver Roar. Og at et bilde med en god historie er mer interresant en et "glætt" portrett (hvilket det hender jeg presenterer;) eller en fin solnedgang.
Mvh.
Jon
Børre M.
Som Øyvind så kan heller ikke jeg snakke for andre. Det du savner, Roar, er vesentlig. Jeg sitter og blar i en bok med bilder av Kåre Kivijärvi. Her er det ikke teknisk fullkommenhet som er målet, men motivene/fotoene er fantastiske. Det å se mulighetene kan både være et talent eller lang tids oppøving av evner. Er det her vi finner det noe uklare skillet går dokumentasjon og kunst? De gangene jeg føler at jeg får fanget "noe", en fortelling, tilstand eller et fenomen som gjør fotoet til mer enn et foto kan jeg på egne vegne blir veldig entusiastisk, men også tom. Det du ønsker mer av er som Øyvind sier, vanskelig. Det tror jeg det er for mange. Det må trenes og letes, i ens eget sinn.
Roar B.
Hjertelig takk for tre interessante innlegg. Flott å lese !
Å ja, Børre, K.K. er en av mine absolutte hjemlige favoritter. Og har vært det lenge.
Som deg, ta en titt på de store mesterne, se hva de gjorde. Ikke nødvendigvis kopiere, men heller bli inspirert, tilegne seg større bildeforståelse. Alltid nyttig for egen utvikling.
Jostein S.
He
Veldig interessant hva du skriver Roar
Der er jeg i grunnen helt enig med deg
Bilder som forteller en historie er jo det optimale, men ikke alltid så lett å få til
Nå er det mange definisjoner på hva et godt bilde er. Og hva er egentlig kriteriet for et godt bilde!
Jeg for min del har følt at jeg ligger på utsiden av de "etablerte", men jeg slutter ikke å ta bilder av den grunn
Tilbake til bildet, så synes jeg det er helt KNALL
i denne sammenheng, fortellende bilder.
En unikt god historie du "beretter" her. Kan bare vise til klisjeen at et bilde kan si mer enn tusen ord!
Roar B.
Nok en lang og grundig kommentar som jeg leser med største interesse. Og om bildet, som virker å 'gå sin skeive gang' :)
Takk, Jostein !
Jostein S.
Hei igjen
Hyggelig å høre!
Oppfatter deg som en trendsetter på på det fotografiske feltet
Avsluttet .
Artig scene fra hverdagen. Likte jeg godt, får frem smil og latter.
Roar B.
Vel, blir nok aldri noen trendsetter, Jostein. Blar en tilbake i arkivet mitt (her på dotten) finnes ingen entydig signatur. Kun en drøss forsøk som spriker i mange ulike retninger. Men sånn har jeg vel alltid vært, stadig på søken etter nye løsninger.
Takk igjen, Jostein !
Roar B.
Et raskt skudd fra hofta, med mobil, dermed fanga jeg situasjonen, heldigvis.
Takk for at du så og likte humoren, Christer !
Keshav N.
Enig med Øyvind. Jeg er en helt fersk amatør i foto som setter pris på mangfoldet i BK og prøver og utvikle meg til å lage gode bilder foreløbig uten å lykkes noe særlig. Har ikke gitt opp men tenkt på det noen ganger, så jeg fortsetter og presentere mine amatørbilder og håper de blir bedre med tiden.
mvh Keshav
Roar B.
Vi er nok alle lykkelige amatører og lever godt med det. Når det gjelder dine bilder, Keshav, så kan jeg faktisk gjenkjenne din signatur, jeg vet liksom på forhånd at her må det være deg som har tatt bildet. Det er en veldig god egenskap for en fotograf.
For egen del har jeg holdt på med dette i over 50 år og må vel innrømme at jeg famler i blinde fortsatt :)
Roger H.
Stolpen og turisten lener seg mot hverandre.Litt nærsynt ser det ut som. Fin hverdagshistorie dette.
"Dårlig" teknisk ja. det liker jeg.
Roar B.
Ja, disse to skrå 'elementene' som 'samarbeider' var det som først slo meg. Følte nesten at stolpen ønsket å hjelpe til og lente seg derfor fremover slik at den nærsynte dama skulle få se rutetidene skikkelig.
Enig med deg, Roger, teknikken kan gjerne være rusten bare innholdet står til stående.
Jon S.
Morsomt situasjonsbilde i en betinget form. Betinget fordi det kreves at du må ta bildet i rette øyeblikk.....Klarer nå, tror jeg, å se tvers igjennom mylderet av misforståtte oppfatninger om hva som gjør at et bilde er bra eller dårlig. Jeg har funnet min egen oppskrift. Bilder er følelser og ikke teori. Har i mange år vært i teknikkens lenker med tilhørende apati. Jobber med gjøre meg fri. Skriver dette fordi det er så befriende å lese det du skriver og er samtidig ærbødig for at jeg får være tilstede i en forestilling (les: et bilde) -uten å betale en eller annen form for billett. Bildet ditt er knallbra det. Siden dette er ment som en tankevekker og at ordet er fritt, avslutter jeg med Michelangelo sine egne ord : Jeg hugger ikke ut statuer, jeg bare avdekker noe som allerede ligger der. Mvh. Jon
Roar B.
Du har et klokt hode, Jon, og da tenker jeg ikke på superlativene til bildet mitt. Men heller måten du beskriver gleden med foto, det å kunne dele av kunnskaper, erfaringer og entusiasme, det betyr mye mer enn positive kommentarer for min del.
Så igjen, hjertelig takk Jon !
Roar B.
Du har et klokt hode, Jon, og da tenker jeg ikke på superlativene til bildet mitt. Men heller måten du beskriver gleden med foto, det å kunne dele av kunnskaper, erfaringer og entusiasme, det betyr mye mer enn positive kommentarer for min del.
Så igjen, hjertelig takk Jon !
Roar B.
Og der fikk du jaggu en kopi også :)
Harald N.
Takk for at du kjem med slike innspel Roar, det er inspirerande, eg har ikkje vore så kreativ i det siste, slike bildet og innspel gjer at lysten kjem tilbake.
For å sitere min salige far: Det er lett å teikne ei fluge, men det er verre å få surr i ho.
Mvh Harald
Roar B.
Herlig Harald, det notatet det skal eg spare på !
Me har vel alle behov for å ha enkelte pauser i blant, deriblant foto. Kanskje like greit også, heller la tanker og syssler finne andre og nye mål.
'Fototørke' opplever me alle både titt og ofte. For egen del ser eg da på andre sine bidrag og får ofte ny gnist av det. Bearbeide egne motiver kan vere ein annan metode, eller gå i arkivet, finne glømte ting som eg knapt nok hugser.
Ditt arkiv, Harald, det veit eg er stort. Bruk det dersom du er i beit for anna. Husk, det er ingen 'best før dato' på Gode bilder!
Beste helsing
Roar- på drangedalsdialekt
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu