Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1106778} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Hei Bjørnar som jeg har sagt før skapheten og kvlitene her er det ikke mye og si artig med det jerte forma bladet .
Per L.
Flott på alle måter og hjertelig tilstede! Mvh Per
Erik L.
Du får selv denne enkle planten til å stå frem som det lekreste...
Detaljer og skarphet av ypperste klasse. Frihånds-focus stacking har jeg aldri forsøkt, men det høres ut som et C-moment.
mvh. Erik
Bjørnar P.
Erik: Fotostacking og frihåndsopptak er ikke så komplisert som det kanskje høres ut som. I felten er det ganske ukomplisert. Det er bare å legge fokus på nærmeste punkt jeg vil ha skarpt, og la kameraet ta en serie med bilder med fokus videre innover i motivet. Siden mitt kamera tar 60 bilder i sekundet på slike opptak, ser jeg direkte i søkeren hvordan fokus glir innover i bildet, nærmest som en liten video. Det hele er over i løpet av et brøkdel av et sekund, slik at utsnittet ikke endrer seg mye fra første til siste bilde.
Den største jobben er i ettertid. Photoshop må først legge bildene rett over hverandre som et lag, og deretter smelte lagene sammen slik at bare de skarpe delene av hvert bilde benyttes.
Heller ikke dette er komplisert, men det tar en del tid. En rask datamaskin anbefales.
Noen ganger må jeg også finpusse litt på bildet, da prosessen kan ha sine bivirkninger.
Under opptak må jeg også huske å ta litt romlige utsnitt, da det ofte er behov for litt beskjæring langs kantene i ettertid.
Du kan spare deg alt dette etterarbeidet ved å la kameraet gjøre jobben, men erfaringsmessig blir resultatet litt bedre når jeg tar jobben selv. I en startfase kan dog kameraets egen focus stacking være grei nok til det meste. Du får uansett alle RAW-filene også, så du kan ev. gjøre jobben på nytt senere.
Fredrik N.
Blomsterbilder har vi mange av her, men dette skiller seg absolutt positivt ut. Dette er godt observert med det hjerteformete bladet.
Og med det teknisks på topp blir dette et severdig bilde.
Mvh Fredrik
Roar B.
Syns du har fått til en fin historie med elementer som følger opp tittelen. Det er bra. Om det er sylskarpt blir for meg bare en teknisk ting som ender i noe statisk som ofte kan virke mer bremsende enn inspirerende for videre tankeflukt, har jeg erfart. Men det er meg da, pluss noen andre..
Bjørnar P.
Roar: Vi liker begge bilder som forteller en historie.
Hvor skarpt / detaljert et bilde er er også en del av historiefortellinga. Noen bilder bør tegnes med grov pensel, andre med fin. Dette bildet synes jeg kler en fin pensel, men du skal ikke utelukke at jeg "tegner" med grov pensel en annen gang.
Avsluttet .
Min umiddelbare tanke er at fotografen er meget stø på hånden, kort lukkertid til tross. Her er imponerende skarphet og rikdom på detaljer kombinert med en utmerket komposisjon. Lyssettingen må også berømmes særskilt. Meget bra. vennlig hilsen Kjell Øyvind
Bjørnar P.
Takker for alle tilbakemeldinger.
Roar K.
Her fikk jeg med det samme inntrykk av flygende før jeg oppdaget at stilken fortsatte uskarpt og nesten ble borte under bladet som følge av macro. Derfor er ofte hvis mulig tele på slike bilder best hvit man vil ha full skarphet. Men da blir det jo ikke macro selv om mange kaller også det macro fordi man kommer tett på.
Roar
Roar K.
Her fikk jeg med det samme inntrykk av flygende før jeg oppdaget at stilken fortsatte uskarpt og nesten ble borte under bladet som følge av macro. Derfor er ofte hvis mulig tele på slike bilder best hvit man vil ha full skarphet. Men da blir det jo ikke macro selv om mange kaller også det macro fordi man kommer tett på.
Roar
Bjørnar P.
Roar: Her tenkte jeg ikke på den uskarpe stilken du henviser til som en forlengelse av den skarpe, men den er jo høyst sannsynlig det. Jeg kunne lett klonet den bort for å gi en bedre illusjon av en fugl eller et insekt, men jeg er ikke sikker på om jeg ønsker det likevel.
Min bildetittel er ment å antyde at planten er et tenkt manglede mellomledd mellom en plante og en flyvende skapning. Noe slikt ledd har kanskje aldri eksistert, men mellomledd mellom liv i hav og i lufta finnes det jo flere eksempler på.
Det mest kjente manglende mellomledd eller "missing link" er jo mellom mennesker og andre dyr, men det er en annen historie eller kanskje et annet bilde.
Bjørnar P.
Takker for alle kommentarer.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Detaljer og skarphet av ypperste klasse. Frihånds-focus stacking har jeg aldri forsøkt, men det høres ut som et C-moment.
mvh. Erik
Den største jobben er i ettertid. Photoshop må først legge bildene rett over hverandre som et lag, og deretter smelte lagene sammen slik at bare de skarpe delene av hvert bilde benyttes.
Heller ikke dette er komplisert, men det tar en del tid. En rask datamaskin anbefales.
Noen ganger må jeg også finpusse litt på bildet, da prosessen kan ha sine bivirkninger.
Under opptak må jeg også huske å ta litt romlige utsnitt, da det ofte er behov for litt beskjæring langs kantene i ettertid.
Du kan spare deg alt dette etterarbeidet ved å la kameraet gjøre jobben, men erfaringsmessig blir resultatet litt bedre når jeg tar jobben selv. I en startfase kan dog kameraets egen focus stacking være grei nok til det meste. Du får uansett alle RAW-filene også, så du kan ev. gjøre jobben på nytt senere.
Og med det teknisks på topp blir dette et severdig bilde.
Mvh Fredrik
Hvor skarpt / detaljert et bilde er er også en del av historiefortellinga. Noen bilder bør tegnes med grov pensel, andre med fin. Dette bildet synes jeg kler en fin pensel, men du skal ikke utelukke at jeg "tegner" med grov pensel en annen gang.
Roar
Roar
Min bildetittel er ment å antyde at planten er et tenkt manglede mellomledd mellom en plante og en flyvende skapning. Noe slikt ledd har kanskje aldri eksistert, men mellomledd mellom liv i hav og i lufta finnes det jo flere eksempler på.
Det mest kjente manglende mellomledd eller "missing link" er jo mellom mennesker og andre dyr, men det er en annen historie eller kanskje et annet bilde.